پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

سایه جدال راستی‌ها و چپ‌گراها بر مناظره انتخاباتی آرژانتین

سایه جدال راستی‌ها و چپ‌گراها بر مناظره انتخاباتی آرژانتین
*مناظره تلویزیونی که شب گذشته(یکشنبه) و دو هفته پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین برگزار شد، فرصتی برای «مائوریسیو مکری» رئیس جمهوری کنونی برای جبران شکست در انتخابات مقدماتی ۱۱ اوت( ۲۰ مرداد) در برابر «آلبرتو فرناندز» چپ گرا بود.

تهران – ایرنا – نخستین مناظره نامزدهای انتخابات آتی ریاست جمهوری آرژانتین به عرصه ای برای رویارویی و جدال لفظی دو بخت اصلی این انتخابات از دو طیف راستی‌ها و چپ‌گراها تبدیل شد.

به گزارش تارنمای بوئنوس آیرس تایمز، این مناظره تلویزیونی که شب گذشته(یکشنبه) و دو هفته پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین برگزار شد، فرصتی برای «مائوریسیو مکری» رئیس جمهوری کنونی برای جبران شکست در انتخابات مقدماتی ۱۱ اوت( ۲۰ مرداد) در برابر «آلبرتو فرناندز» چپ گرا بود.

فرناندز در این مناظره با اشاره به آمار رسمی اعلام شده در مورد اینکه ۳۵.۵ درصد از مردم آرژانتین در فقر زندگی می کنند، گفت: زمانیکه دوره ریاست جمهوری مکری پایان یابد، وی با عملکرد خود موجب برجای ماندن پنج میلیون فقیر جدید در جامعه می شود. دولت مائوریسیو مکری در زمینه اقتصادی ناکامی قطعی داشته است.

مکری نیز در پاسخ به فرناندز وی را دنباله رو دولت های «کریستینا فرناندز» و «نستور کرچنر» روسای جمهوری سابق این کشور خواند و گفت: تعجب می کنم که آلبرتو فرناندز می گوید من اقتصاد آرژانتین را نابود کردم در حالیکه پیشتر گفته بود که کریستیانا کرچنر اقتصاد این کشور را از بین برده است.

وی ضمن درخواست از مردم این کشور برای دادن فرصت دوباره به وی تصریح کرد: “کرچنریسم” در آرژانتین تغییر نکرده است.

در این مناظره نامزدها در مورد مسائل مختلف دیگری از جمله روابط بین الملل، اقتصاد و تجارت، حقوق بشر، آموزش و بهداشت عمومی اظهارنظر کردند.

مکری همچنین خاطر نشان کرد که دولت وی مشکلاتی را که آرژانتین دهه ها با آنها روبرو بود، حل و فصل کرده است.

آلبرتو فرناندز نیز تصریح کرد: مکری دروغ هایی به مردم گفته است.

در ادامه نامزدهای انتخاباتی به ویژه مکری و فرناندز در مورد تحولات ونزوئلا صحبت کردند.

مکری در این زمینه گفت: ما خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته ایم. خنثی بودن در قبال تحولات ونزوئلا به معنای حمایت از دیکتاتوری در ونزوئلا است.

سپس فرناندز در پاسخ به مکری گفت: ونزوئلا مشکلاتی دارد که برعکس مکری معتقدم باید از طریق خود ونزوئلایی ها حل و فصل شود. امیدوارم که آرژانتین در هرگونه اقدام نظامی احتمالی در خاک ونزوئلا مشارکت نکند.

فرناندز همچنین در این مناظره از سیاست های مکری در اقتصاد این کشور و توافق دولت مکری با صندوق بین المللی پول که تبعاتی برای اقتصاد این کشور داشته، انتقاد کرد.

این نامزد چپ گرا تصریح کرد که وام دریافتی دولت از صندوق بین المللی پول اکنون در دستان دوستان رئیس جمهوری است.

مکری نیز در پاسخ، فرناندز و دوستان  وی را به دنباله روی از رویکرد مفسدانه کریستیانا کرچنز و شوهر سابق اش متهم کرد.

در این مناظره چهار نامزد دیگر انتخابات دیگر «روبرتو لاواگنا»، «نیکلاس دل کانیو»، «خوزه لوئیس اسپرت» و «خوان خوزه گومز سنتوریون» به بیان دیدگاهای خود در مورد مسائل داخلی پرداختند.

این چهار نامزد شانس واقعی برای پیروزی در انتخابات آتی ریاست جمهوری ندارند و شانس اصلی میان مکری و فرناندز است.

در انتخابات مقدماتی اواخر مرداد ماه فرناندز ۴۷.۷۸ درصد و مکری ۳۱.۷۹ درصد را از آن خود کرد.

اگر فرناندز چپ میانه ۴۵ درصد از آرا انتخابات اواخر اکتبر را بدست بیاورد، در دور اول پیروز خواهد شد.

همچنین اگر وی بتواند اختلاف بیش از ۱۰ درصدی با نفر دوم داشته باشد، می تواند پیروز انتخابات شود. اگر هم این دو سناریو رخ ندهد، دو نامزد برتر باید در دور دوم انتخابات در ۲۴ نوامبر (سوم آذر) شرکت کند.

در جدیدترین نظرسنجی مشخص شد که آلبرت فرناندز بیش از ۲۰ درصد آرا بیشتر از مکری دارد.

سیاست های مکری با حمایت ها از سوی بازارهای مالی و دولت آمریکا همراه بود اما مردم آرژانتین از عملکرد رئیس جمهوری این کشور به دلیل اعمال یکسری سیاست های ریاضت اقتصادی رضایت ندارند.

اقتصاد آرژنتین اکنون در رکود قرار دارد و تورم سال گذشته این کشور فراتر از ۵۰ درصد گزارش شد.

همچنین پزو واحد پولی این کشور نیمی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

به همین دلیل بود که مائوریسیو مکری طرح دریافت وام از صندوق بین المللی پول را تصویب کرد و در ازای آن به مقامات این صندوق قول داد برنامه های جدیدی را در راستای کاهش هزینه های دولتی در پیش بگیرد.

این سیاست های اقتصادی جدید دولت مکری موجی از نارضایتی در آرژانتین به وجود آورد.

آلبرتو فرناندز و کریستینا فرناندز که هیچ نسبت فامیلی ندارند، مائوریسیو مکری را عامل افزایش فقر و نرخ بیکاری معرفی کرده اند. حزب چپ میانه اعلام کرده در صورت پیروزی در انتخابات آبان خدمات درمانی برای بازنشسته ها رایگان خواهد بود و دستمزدهای کارگران نیز افزایش می یابد.

این در حالیست که وجهه کریستینا فرناندز به دلیل مواجهه با یکسری اتهام های فساد مالی طی دوران ریاست جمهوری اش از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ میلادی خدشه دار شده است.

وی این اتهام ها را رد کرده و امیدوار است چپ گراها با او و یا بدون او به قدرت برسند.

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *