جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

پاسخ توییتری وزارت خارجه ایران به سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

پاسخ توییتری وزارت خارجه ایران به سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

تهران – ایرنا – وزارت امور خارجه ایران با انتشار لینک مقاله اخیر «گلوبال ریسرچ» به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد و از وی خواست به سوالات مندرج در «گلوبال ریسرچ» پاسخ دهد.

وزارت امور خارجه ایران در حساب توییتری خود به اظهارات «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد و نوشت: چنانچه اتهام وارده از سوی جهانیان به دولت آمریکا در خصوص ویروس کرونا «تئوری‌های توطئه ساخته شده از سوی ایران» است، جای دوری نروید؛ فقط به بخشی از سوالات مندرج در «گلوبال ریسرچ» پاسخ دهید.

در حالی که عموماً شهر «ووهان» چین به عنوان مبدأ انتشار ویروس کرونای جدید دانسته می‌شود برخی سخنان و رفتارهای مقامات دولت آمریکا باعث ایجاد شبهاتی در این زمینه شده تا جایی که دولت چین رسماً از آمریکا درباره آن توضیح خواسته است.

پایگاه «گلوبال‌ریسرچ» در مقاله‌ای با طرح ۱۰ سوال خواستار پاسخ‌گویی دولتمردان آمریکا برای شفاف شدن موضوع شده است:

سوال ۱: از آنجا که «رئیس مرکز کنترل بیماری‌های» آمریکا در نشستی در کنگره اعتراف کرد که آزمایش ابتلای کرونا برای برخی از افراد فوت‌شده به دلیل آنفلوآنزا مثبت بوده است آیا می‌توان این نتیجه را گرفت که برخی از این افراد بر اثر ابتلا به ویروس کرونای جدید جان باخته‌اند؟ از میان ۳۴ میلیون بیمار مبتلا به آنفلوآنزا که ۲۰ هزار نفر آنها فوت کرده‌اند بر روی چند نفر تشخیص اشتباه گذاشته شده است؟ این تشخیص‌های اشتباه از چه زمانی آغاز شده‌اند؟

سوال ۲: مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا عتراف کرده است که برای برخی از بیماران مبتلا به آنفلوآنزا تشخیص اشتباه صورت گرفته است؛ آیا این همان آمریکایی است که مدرن‌ترین فناوری‌های پزشکی را در اختیار دارد؟ چرا این اتفاق افتاده است؟ از آنجا که سی‌تی‌اسکن ریه افراد مبتلا به عفونت کرونا ابتلای آنها به این بیماری را نشان می‌دهد جداسازی این بیماران از مبتلایان به آنفولانزای H۱N۱ کار دشواری نبوده است؛ پس چرا برای شمار زیادی از افراد تشخیص‌گذاری اشتباه صورت گرفته است؟

سوال۳: این باعث یادآوری گزارش‌هایی می‌شود مبنی بر اینکه «مایک پنس» معاون رییس‌جمهوری آمریکا خواسته بود تمام اطلاع‌رسانی‌ها درباره کرونا با هماهنگی او انجام شود. چرا کاخ سفید دنبال کنترل اطلاع‌سانی در این باره بود؟ آیا کاخ سفید می‌خواست چیزی را پنهان کند؟

دلیل خروج آمریکا از «معاهده سلاح‌های سمی و بیولوژیک» در سال ۲۰۰۱ چه بود؟ چرا آمریکا به دنبال آن بود که از فعالیت یک نهاد نظارتی برای اجرای این معاهده جلوگیری کند؟ آیا این نهاد نظارتی قرار بود سد راه آمریکا برای ساخت یک سلاح بیولوژیک شود؟ اگر اینطور نبود چرا آمریکا آزمایشگاه‌هایی برای ساخت سلاح‌های بیولوژیک در گرجستان، اوکراین، مولداوی، ارمنستان، آذربایجان، ازبکستان و قزاقستان دارد؟ آیا این آزمایشگاه‌ها برای جنگ بیوشیمیایی هستند؟

سوال ۴: «مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی ارتش آمریکا» واقع در ایالت مریلند آمریکا جولای سال ۲۰۱۹ تعطیل شد. آیا علت آن حادثه‌ای مربوط به نشت ویروس بود؟ تنها یک ماه بعد، شیوع آنفلوآنزا در سراسر آمریکا شروع شد. آیا این دو مسئله ارتباطی به هم نداشتند؟

سوال ۵: در هفتمین دوره بازی‌های جهانی ارتش‌های دنیا که از ۱۸ تا ۲۷ اکتبر در شهر ووهان برگزار شد چرا تیم آمریکا با ۳۶۹ عضو برنده هیچ مدال طلایی نشد؟ آیا این کارنامه‌ معقولی برای بزرگترین ارتش دنیا است؟ آیا در میان اعضای این تیم کسی به آنفولانزا مبتلا بود؟ آیا ممکن است که اعضای این تیم ناقل ویروس کرونای جدید بودند؟ بهترین کار برای آمریکا الان این است که سرش را از زیر برف بیرون بیاورد و از تمام ۳۶۹ عضو این تیم تست ابتلا به کرونا بگیرد.

سوال ۶: چرا آمریکا در اکتبر ۲۰۱۹ مانوری به نام «Event ۲۰۱» برای آمادگی در برابر همه‌گیری‌های جهانی برگزار کرد؟ چرا معاون سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) در این مانور شرکت داشت؟ آیا به خاطر این بود که آمریکا پیش‌بینی می‌کرد یک ویروس عفونی قرار است همه‌گیری جهانی ایجاد کند؟ یک ماه بعد، مواردی از ابتلا به ذات‌الریه به دلایل نامعلوم در چین مشاهده شد و سه ماه بعد شاهد یک بیماری همه‌گیر بودیم. احتمالاً اینها تصادف نیستند.

سوال ۷: ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا و ایران همه گزارش داده‌اند اولین مورد ابتلا به کووید-۱۹ در کشورهای آنها در معرض چین قرار نداشته‌اند، اما ارتباط‌هایی بین ویروس‌های آنها با آمریکا وجود دارد؛ تحقیقات ژنتیکی نشان می‌دهد که نوع کروناویروس چین از گروه C است، اما ویروس‌های گروه A و B – که ویروس‌های والد گروه C هستند- هر دو در ایالات متحده یافت می‌شود. چرا؟ یک بیمار ژاپنی در هاوائی به آنفلوآنزا مبتلا شد، اما نتیجه تست او برای ابتلا به کووید-۱۹ بعد از بازگشت به ژاپن مثبت بود. این را چطور می‌توان توضیح داد؟ برخی از افراد مبتلا به کووید-۱۹ در آمریکا ارتباطی با چین نداشتند. پس این ویروس از کجا آمده است؟

سوال ۸: آمریکا نمی‌تواند انکار کند که همه‌گیری سال ۱۹۱۸ از داخل این کشور آغاز شد، اما یک قرن است که اسپانیا را بابت آن مقصر می‌کند. ظاهراً تاریخ دارد خودش را تکرار می‌کند. آیا آمریکا دوباره به همان ترفند قدیمی روی آورده و در تلاش است اسم ویروس کرونای جدید را به «ویروس چینی» تغییر دهد؟

سوال ۹: همه‌گیری آنفلوآنزا در سال ۱۹۱۸ باعث مرگ بین ۱۷ تا ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان شد. این بیماری طبق شواهد از آمریکا آغاز شد، اما آمریکا از دنیا هرگز عذرخواهی نکرده است. تا اینجای کار منشأ ویروس کرونای جدید مشخص نیست، اما ایالات متحده از چین خواسته که عذرخواهی کند؛ چرا آمریکا عذرخواهی نمی‌کند؟

سوال ۱۰: در فیلم‌ها آمریکا نقش ناجی دنیا را باز می‌کند؛ تصویر «کاپیتان آمریکا» یکی از نمادهای آن است. با وجود این، در عالم واقعیت و اکنون که دنیا با فاجعه کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند، «کاپیتان آمریکا» کجا است؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز یکشنبه طی فرمایشاتی به اظهارات چندباره مقام‌های آمریکایی مبنی بر آمادگی برای ارسال کمک‌های دارویی و درمانی در صورت درخواست ایران اشاره کردند و گفتند: صحبت‌های آمریکایی‌ها جزو حرف های بسیار عجیب است زیرا اولاً خودشان دچار کمبود شدید دارو و تجهیزات پیشگیری از بیماری هستند و برخی مسئولانشان صراحتاً از این کمبودهای وحشت‌آور سخن به میان آورده‌اند، بنابراین آنها اگر امکاناتی دارند به مردم خودشان برسند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: ثانیاً هنگامی که آمریکایی‌ها متهم به تولید این ویروس هستند، کدام انسان عاقلی، کمک از این کشور را قبول می کند.

ایشان گفتند: به آمریکایی‌ها هیچ اعتمادی نیست، زیرا ممکن است داروهایی را ارسال کنند که ویروس را در ایران شایع‌تر و یا ماندگار کند و یا حتی ممکن است افرادی را به‌عنوان درمان‌کننده بفرستند تا ببینند اثرگذاری این ویروسی را که گفته می شود بخشی از آن فقط مخصوص ایران ساخته شده، چگونه بوده و اطلاعات خود را تکمیل و دشمنی خود را بیشتر کنند، بنابراین سخنان آمریکایی‌ها قابل قبول نیست.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *