چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - Wednesday 24 April 2024

اخبار داغ

انتخابات نباید عرصه اتهام‌زنی به رقیبان باشد

انتخابات نباید عرصه اتهام‌زنی به رقیبان باشد

*هوشیاری اطلاعاتی باعث شده جاسوسان آمریکایی و صهیونیستی یکی بعد از دیگری شناسایی و محاکمه و مجازات شوند به ویژه ضربه محکمی که سال گذشته به سرویس جاسوسی آمریکا زده شد.

تهران – ایرنا – سخنگوی قوه قضائیه گفت: نامزدهای انتخابات از تخریب و اتهام‌زنی به رقبا اجتناب کنند، امروز مردم ما از فضای اتهام‌زنی‌های بی‌مورد خاطره خوشی ندارند و نمی‌پسندند و انتخابات نباید از چنین عرصه‌ای برخوردار باشد.

غلامحسین اسماعیلی روز سه شنبه در نوزدهمین نشست خبری ضمن گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: در یک ماهه اخیر علی رغم تلاش های دشمنان و با وجود مشکلات و گلایه های برخی شهروندان از برخی بخش ها، شاهد دو حماسه حضور بی نظیر و دو یوم الله ثبت شده تاریخی بودیم؛ یک یوم الله مراسم آیینی تشییع پیکر پاک شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش چه در شهرهایی که پیکر مطهر ایشان حضور پیدا کرد و چه در شهرهایی که پیکر مطهر ایشان حضور نیافت، برپا شد و یوم الله دیگر اقامه نماز جمعه به امامت ولی امر مسلمین جهان با حضور میلیونی نمازگزاران تهرانی بود و برگ زرینی در تاریخ انقلاب بود.
وی با بیان اینکه در ادامه ما دو حماسه دیگر را انتظار داریم، اظهارداشت: یک یوم الله حماسه حضور مجدد مردم در ٢٢بهمن ماه و راهپیمایی سراسری مردم در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی است و امسال مردم با یاد حاج قاسم سلیمانی  و به نیابت از او و همه شهدا و در بیان گفتمان مقاومت و راهبرد پایداری و استقامت در مقابل دشمن شاهد خواهیم بود و انتظار بعدی ما دوم اسفند ماه و برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی است که حتما مردم در این انتخابات حضور همیشگی خود را به نمایش خواهند گذاشت.
اسماعیلی تصریح کرد: کشور ما که در بین تمامی کشورهای دیگر کشور انتخابات است و در هیچ کشور و نظامی به اندازه جمهوری اسلامی ایران انتخابات برگزار نشده و به رای مردم مراجعه نشده است، در روز دوم اسفند ماه مجدد مراجعه به رای مردم را در تاریخ این انقلاب شاهد خواهیم بود.
سخنگوی قوه قضائیه به داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی و هواداران آنها توصیه کرد که قانون و مقررات را در فرایند تبلیغات انتخاباتی حتما مراعات کنند.
وی خاطرنشان کرد: کسانی که بناست در سنگر قانونگذاری به جامعه خدمت کنند باید بهترین نماد عمل به قانون باشند و رقابت جوانمردانه را مدنظر قرار دهند.

سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران که به عنوان مهمترین پدیده قرن اخیر اتفاق افتاد، فریاد استکبارستیزی، مبارزه با ظلم و فساد و تحقق عدالت در جامعه ایران اسلامی بود و امروز همه وظیفه داریم در چله دوم انقلاب و در فرایند اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب، تلاش های خود را برای استمرار انقلاب تحت ولایت رهبر معظم انقلاب قدم برداریم.
وی اضافه کرد: خدا را شاکر هستیم مردم به عنوان صاحبان اصلی انقلاب وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده اند و باید از مردم آگاه و بصیر تشکر کنیم

رئیس قوه قضائیه به استان بوشهر می رود
سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: قوه قضائیه ابتدا می خواهد سخن مردم را بشنود و برای اجابت خواست آنها در چارچوب ضوابط قانونی با تمامی توان و ظرفیت تلاش کند و در همین راستا در پایان این هفته ریاست قوه قضائیه و اعضای شورای قضایی به استان بوشهر می رود.

خبر آزادی عیسی شریفی دروغ است 
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده عیسی شریفی و اینکه گفته می‌شود وی آزاد شده است، گفت: خبر مربوط به آزادی این فرد دروغ است و توصیه می کنم افراد قبل از انتشار خبر صحت و سقم آن را بررسی کنند.
وی ادامه داد: رسیدگی به این پرونده در دادگاه شروع و برخی جلسات دادگاه هم برگزار شده است و این جلسات در سازمان قضایی نیروهای مسلح در حال برگزاری است و پس از پایان رسیدگی نتیجه به اطلاع مردم خواهد رسید.

حکم اعدام برای جاسوس سیا 
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره دستگیری تعدادی از جاسوسان آمریکایی و سرنوشت پرونده آنها گفت: متاسفانه دشمنی آمریکا مصادیق و نمونه‌های متعددی در برابر نظام جمهوری اسلامی دارد از تحمیل جنگ به جمهوری اسلامی ایران گرفته که معتقدیم جنگ تحمیلی هشت ساله را آمریکایی‌ها بر ما تحمیل کردند تا حمله نظامی به صحرای طبس و زدن هواپیمایی مسافربری جمهوری اسلامی ایران و اقدامات متعددی که در طول این چهل سال نظام سلطه به سرکردگی آمریکا در برابر نظام و انقلاب ما داشته است. تحریم ها و شهادت شهید قاسم سلیمانی  نمونه های دیگری از این دشمنی‌هاست.
وی ادامه داد: بهره‌گیری از جاسوسان برای جمع‌آوری اخبار و اطلاعات و ضربه زدن به جمهوری اسلامی، یکی دیگر از  فعالیت‌های خصمانه دولت آمریکا علیه ایران اسلامی است.
اسماعیلی اظهار داشت: به لطف خدا و هوشیاری مردم و توانمندی بخش‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی، در هیچ کدام از این زمینه‌ها آن توفیقی که مدنظر آنها بوده، بدست نیامده است.
وی گفت:‌ هوشیاری اطلاعاتی باعث شده جاسوسان آمریکایی و صهیونیستی یکی بعد از دیگری شناسایی و محاکمه و مجازات شوند به ویژه ضربه محکمی که سال گذشته به سرویس جاسوسی آمریکا زده شد.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: یکی از جاسوسان، امیر رحیم‌پور که جاسوس سیا بود و ضمن ارتباط با سازمان جاسوسی از آنها دستمزدهای کلانی را هم به عنوان حق‌الحزمه دریافت کرده و تلاش کرد بخشی از اطلاعات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را در اختیار سرویس آمریکا قرار دهد، شناسایی و محاکمه و به اعدام محکوم شد و اخیرا دیوان عالی کشور هم حکم اعدام این جاسوس آمریکایی را تایید کرده و ان‌شاالله به زودی سزای اعمال خود را خواهد دید.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: حامیان این قبیل افراد مطلع شوند که جمهوری اسلامی با دشمن به ویژه دشمن خارجی اهل تعارف و مسامحه نیست و عمل و اقدام و منطق ما در برابر دشمن، منطق اقتدار و صلابت و پاسخ محکم به دشمنی دشمنان است.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: همچنین اخیراً دو ایرانی دیگر از جاسوسان سیا که در قالب یک موسسه و بنیاد خیریه فعالیت می‌کردند، شناسایی و محاکمه و به جرم جاسوسی 10 سال حبس و به جرم اقدام علیه امنیت به پنج سال حبس محکوم شدند که به خاطر قطعی نبودن احکام، از بیان اسامی خودداری می‌کنم.

آخرین وضعیت پرونده جعبه سیاه بابک زنجانی
سخنگوی قوه قضائیه درباره حکم پرونده علیرضا زیباحالت منفرد تصریح کرد: این فرد که در رسانه ها با عنوان جعبه سیاه بابک شناخته شده است، به جرم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی و کلاهبرداری شبکه‌ای از شرکت نفتی اچ اکی به مبلغ 1.2 میلیارد یورو به تحمل 25 سال حبس، استرداد کلیه اموال منقول و غیرمنقول و وجوه حاصله از کلاهبرداری و رد آن در حق شرکت نفت جمهوری اسلامی ایران و شرکت نفتی HK و جزای نقدی معادل مال کلاهبرداری، محکوم شده و این حکم قطعیت یافته و در حال اجرا است.

عیدی خدمت قوه قضائیه به مردم
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره پاکسازی این نهاد از عناصر فساد و آخرین وضعیت اقدامات صورت گرفته در این حوزه و اینکه آیا حکمی در این زمینه صادر شده است یا نه گفت: در ابتدا از اکثر همکاران خدوم و زحمتکش و پاکدست در بخشهای مختلف قوه قضائیه که حجم سنگین پرونده‌ها و پیچیدگی پرونده‌های قضایی و وسوسه‌های خناسان و عناصر سودجو و فرصت‌طلب به هیچ عنوان در عزم و اراده آنها در احقاق حق مردم و برخورد با مظالم تزلزل ایجاد نکرده است، تشکر می کنم و قرار است امسال عیدی ما به مردم در پایان سال، عیدی خدمت باشد.
وی افزود: در کنار این موضوع، ما مفسده را در هیچ کجا به ویژه در درون دستگاه قضا برنمی‌تابیم و کوچکترین مفسده‌ای را مطلع شویم، برخورد می‌کنیم.
اسماعیلی اظهار داشت: در ارتباط با قضات دو نوع برخورد داریم؛ نخست برخورد از حیث رسیدگی مجدد به صلاحیت قضات مبنی بر آن که فلان قاضی به لحاظ شائبه‌های مطرح شده که وصف مجرمانه ندارد، همچنان صلاحیت قضایی دارد یا خیر. به عنوان مثال یک قاضی به خاطر اینکه منزل مسکونی خود را از یکی از اصحاب پرونده خریده بود و پولش را هم داده بود، سلب صلاحیت قضایی شد.
سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: در بحث جرایم نیز هر جا نیاز به اعلام جرم باشد، در چارچوب قانون اسم فرد و مجازات و عنوان مجرمانه او را اعلام می‌کنیم چه مرتکب، قاضی یا کارمند یا هر شغل دیگری داشته باشد.

دستگاه قضایی برای حقوق سلامت مردم مطالبه گر است
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره لغو نشدن پروازهای چین به ایران به رغم هشدارهای وزارت بهداشت گفت: در حوزه پروازها خبر نهایی که اعلام شد، لغو شدن این پروازها بود و قرار هم شد یک پرواز برای انتقال تعدادی از دانشجویان در چین اعزام شود.
وی خاطرنشان کرد: البته چین، کشور گسترده‌ای است و این ویروس هم در بخشی از آن شیوع یافته اما سلامت شهروندان‌ امر مهمی است و باید اهتمام لازم صورت گیرد و دستگاه قضایی مطالبه گر است.
اسماعیلی افزود: تدابیر لازم برای انتقال دانشجویان ایرانی انجام شده و با ورود دستگاه قضایی، حسگرهای حرارتی در مبادی ورودی کشور نصب شد تا مسافران ورودی از طریق این حسگرها مورد معاینه قرار گیرند.

توضیحات درباره تایید صلاحیت قالیباف و وضعیت پرونده قضایی او
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره تایید صلاحیت قالیباف و وضعیت پرونده او در دستگاه قضایی گفت: نسبت به شهرداری تهران در دوره گذشته، آن پرونده‌ای که به لحاظ انتساب به مجموعه شهرداری تشکیل شد و فعالیت‌هایش بیشتر به حوزه نیروهای مسلح برمی‌گشت، پرونده قائم مقام وقت شهردار تهران بود که کیفرخواست صادر شده و دادگاه جلساتی را برگزار کرده است.
وی ادامه داد: در این پرونده فردی که نام بردید، جزو متهمان نیست و کیفرخواستی درباره وی صادر و اتهامی به وی نسبت داده نشده و در سایر پرونده‌های مربوط به حوزه شهرداری نیز پرونده‌های زیادی تشکیل و رسیدگی شده و مجرمان محکوم شدند.

درمورد احضار پروانه سلحشوری
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره علت احضار پروانه سلحشوری و اینکه این اقدام خلاف اصل قانون اساسی مبنی بر مصونیت قضایی نمایندگان مجلس است، گفت: آیا اصل قانون اساسی درباره مصونیت نمایندگان را مطالعه کردید یا نه. توصیه می‌کنم در موضوعای که مورد سوال است، قدری فرصت بگذارید و مواد قانونی ناظر به آن موضوع را مطالعه کنید و این کار برای انتخاب ادبیات مناسب در سوال به شما و پاسخگویی من کمک می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: اینکه نمایندگان مصونیت دارند، قانون اساسی مصونیت آنها را در راستای وظایف نمایندگی و آرائی که در مجلس می‌دهند و نطقی که آنجا دارند، دانسته است.
اسماعیلی افزود: به عنوان مثال چه کسی گفته اگر نماینده مجلس بیرون تصادف کرد، نباید تعقیب شود یا بیرون از مجلس در گوش فرد دیگری زد، وظیفه نمایندگی است.
وی گفت: وقتی کسی را احضار می‌کنیم بر مبنای تشخیص مقام قضایی است که فردی اتهام متوجه‌اش است یا نه. درباره نمایندگان نیز، با هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مذاکره می‌ کنیم و می‌گوییم ادعا شده فلانی فلان اقدام را انجام داده و این اقدام آیا در حوزه وظایف نمایندگی است یا نه.
سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: در دستگاه قضا، روش کار ما این است که در چارچوب وظایف و ضوابط قانونی، کار خود را انجام دهیم.
اسماعیلی گفت: اتهام این فرد در دست بررسی قرار دارد و هنوز به نتیجه نرسیده و به همین خاطر از بیان اتهامات معذور هستم.

هدف بخشنامه رئیس قوه قضائیه درباره صوت و تصویر فراگیر مسدود سازی نیست
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره بخشنامه اخیر رئیس قوه‌قضائیه درباره کسب مجوزهای صوت و تصویر فراگیر از صداوسیما و اینکه آیا فضای مجازی نیز مصداق آن است یا نه گفت: موضوع جدید نبود. این یکی از احکام و اصول قانون اساسی است که موضوع صوت و تصویر فراگیر و مسئولیت آن به عهده صدا وسیمای جمهوری اسلامی است و این بخشنامه هم یک بخشنامه داخلی بود.
وی ادامه داد: مصادیق صوت و تصویر فراگیر را صدا وسیما تعیین می‌کند اما هر فعالیت شامل بارگذاری عکس و فیلم و صدا در شبکه اجتماعی مشمول این بخشنامه نیست.
اسماعیلی اظهار داشت: ما پیام‌رسان‌هایی را داریم که حوزه فعالیت آنها به صورت گسترده در حوزه صوت و تصویر است و صرفا این قبیل از مجموعه‌ها را در برمی‌گیرد.
وی اضافه کرد: پرونده‌هایی برای برخی از این رسانه‌ها تشکیل شده بود و برای اینکه برای همکاران قضایی رفع ابهام شود که از چه مرجعی استعلام کنند، این بخشنامه صادر شد و اصلا هدف مسدودسازی و جلوگیری نیست و مساله مشخص شدن متولی این حوزه است.

پلمب منزل مسکونی مداح معروف ربطی به پرونده‌های قضایی نداشت
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره پلمب منزل مسکونی یکی از مداحان معروف و ارتباط این شخص با پرونده طبری و بابک زنجانی و گفت: آنچه اتفاق افتاد ربطی به پرونده‌های قضایی نداشت.
وی ادامه داد: این منزل بابت اخذ تسهیلات از یکی از بانک‌ها به عنوان رهن و تضمین ارائه کرده بودند و گیرنده وام خود فرد و مالک نبود بلکه با یک وکالت‌نامه دیگری از بانک وام گرفته بود و بر اساس وکالتی که از مالک منزل داشت، ملک را وثیقه وام کرده بود و آن دریافت کننده تسهیلات، تسهیلات را بازپرداخت نکرد.
اسماعیلی اظهارداشت: بانک در ارتباط با این وثیقه اقدام کرد اما در افکار عمومی خیلی از موضوعات را به هم مربوط می‌کنند.

بازداشت پنج متهم دیگر در پرونده روح الله زم
سخنگوی قوه قضائیه درباره رسیدگی به پرونده روح الله زم گفت: این پرونده به شعبه ١۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده و علت هم این بود که متهم اصلی قبل از دستگیری و در همین شعبه ١۵ دادگاه انقلاب پرونده داشت و به موجب قانون باید رسیدگی به پرونده های متهم توامان انجام شود.
وی ادامه داد: هنوز برای دادگاه تعیین وقت نشده و در چارچوب ضوابط قانونی این اقدام انجام می شود.
اسماعیلی اظهار داشت: در این پرونده غیر از متهم اصلی، پنج متهم دیگر بازداشت هستند و هنوز برای آنها کیفرخواست صادر نشده علاوه بر اینها افراد زیاد دیگری مطرح هستند که کار تحقیقات و راستی آزمایی و اظهارات متهم ردیف اول در حال بررسی است.
وی ادامه داد: البته برخی افراد هم در این پرونده با خوداظهاری و اظهار ندامت و پشیمانی ارتباط خود را به دستگاه قضایی اعلام کردند و گروه دیگر هم از افرادی هستند که در حال بررسی است.
اسماعیلی در مورد علنی بودن یا غبرعلنی بودن دادگاه گفت: این امر جز اختیارات ریاست دادگاه است.

خانواده های شهید سلیمانی و همراهان ایشان بعد از اربعین شکایت می کنند
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خانواده شهید قاسم سلیمانی در خصوص ترور این شهید عالیقدر به دستگاه قضایی و پیگیری وزارت امور خارجه و دستگاه قضایی در مراجع بین‌المللی گفت: بطور قطع موضوع ترور و شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان، مصداق تروریسم دولتی است که فردی را مهمان رسمی مقامات رسمی کشور عراق بود، ترور کردند و این جنایت باید تعقیب شود.
وی ادامه داد: اقداماتی را هم دستگاه قضایی و هم وزارت امور خارجه آغاز کردند. به دادستان تهران برای تشکیل پرونده قضایی ابلاغ شده و خانواده شهدا گفته‌اند بعد از اربعین شکایت خواهند کرد و بنابراین تا الان شکایتی نداشتیم.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: در عراق پرونده‌ای تشکیل شده و رئیس قوه قضائیه در تماس تلفنی که با رئیس دیوان عالی کشور عراق داشت، پیگیر وضعیت قضایی این پرونده بود و آنها نیز کاملا جدی این پرونده را پیگیری می کنند و در مراجع بین‌المللی نیز این پرونده دنبال می‌شود.

طرح معامله قرن به رسمیت شناختن اشغالگری و تجاوزگری است
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره طرح آمریکایی معامله قرن گفت: این طرح هم ناقض حق حاکمیت سرزمینی مردم مسلمان و حتی غیر مسلمان فلسطینی‌الاصل است و هم نقض حقوق مردم در ارتباط با حاکمیت بر سرنوشت بر خودشان محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: این طرح به رسمیت شناختن اشغالگری و تجاوزگری است و معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه ماموریت یافته بر اساس همین مبانی حقوقی و مغایرت‌هایی که این طرح با حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل و حق حاکمیت مردم دارد در مجامع بین‌المللی با محوریت وزارت امور خارجه موضوع را تعقیب کند.

احتمال عفو محکومان به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا امسال هم به مناسبت سالروز  پیروزی انقلاب محکومان عفو می‌شوند یا نه گفت: عفو جزو اختیارات مقام معظم رهبری است و ما به عنوان دستگاه قضا پیشنهاد دهنده هستیم و اگر این پیشنهادات مورد تصویب رهبری قرار گیرد تبدیل به عفو می‌شود و البته رهبر انقلاب به لحاظ رافتی که نسبت به شهروندان از جمله مجرمان و زندانیان دارند عموماً با پیشنهادات رئیس قوه قضائیه مبنی بر عفو محکومان موافقت کرده‌اند اما هرگونه اعلام عفو بعد از تصویب مقام معظم رهبری است و بایستی این چند روز را هم تحمل کرد تا ببینیم از سوی رهبری چه چیزی اعلام می‌شود.

هر نفی صلاحیتی الزاما عمل مجرمانه نیست
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت نمایندگان مجلس به دلیل مسائل مالی و اخلاقی و اینکه آیا قوه‌قضائیه برای برخورد با این افراد برنامه‌ای دارد یا نه، گفت: موضوع صلاحیت با موضوع اعمال مجرمانه، رابطه عموم و خصوص مطلق دارد. به عنوان مثال برخی موارد موجب نفی صلاحیت می‌شود اما وصف مجرمانه ندارد و همه موارد نفی صلاحیت، الزاما به معنای داشتن وصف مجرمانه نیست.
وی ادامه داد: ممکن است نماینده‌ای از یک طرح عمرانی با خبر باشد و بستگان خود را مطلع کند تا در آن منطقه زمین و ملک بخرند. این کار وصف مجرمانه ندارد اما ممکن است از منظر بررسی‌کنندگان، موجب نفی صلاحیت شود زیرا نماینده مجلس باید حامی منافع مردم باشد نه منافع خود و خانواده‌اش و اگر از ما بپرسید می‌گوییم که این موضوع در قانون جرم‌انگاری نشده است.
اسماعیلی اضافه کرد: بنابراین هر نفی صلاحیتی الزاما عمل مجرمانه نیست.
وی درباره هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: اگر هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به موقع تذکر می‌داد کار به سلب صلاحیت و رد صلاحیت نمی‌انجامید.
اسماعیلی اظهار داشت: ما از اینکه افرادی رد صلاحیت شوند خوشحال نیستم و خواهان این هستیم که افراد مراعات و صلاحیت‌های قانونی خود را حفظ کنند.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: از ضابطین و نهادهای مختلف خواستیم، آن بخشی که وصف مجرمانه دارد، برای ما بفرستند و هر آنچه که وصف مجرمانه داشته باشد، مطمئن باشید رسیدگی می‌کنیم.
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده برادر معاون اول رئیس جمهور گفت: جلسات دادگاه این پرونده در حال برگزاری است.

تشکیل ٩ گروه کارشناسی بررسی ابعاد قضایی پرونده هواپیمای اوکراینی
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکرایی و انتشار یک فایل صوتی جدید و اینکه در نشست قبل گفته بودید که سه نفر بازداشت شدند، گفت: جلسه قبل گفتم بازداشتی داریم اما عدد نگفتم.
وی ادامه داد: این پرونده ابعاد مختلف بین‌المللی و فنی، اقتصادی و قضایی دارد. البته در بُعد قضایی نتیجه‌گیری در سایر ابعاد اثرگذار است.

اسماعیلی اظهار داشت: در بعد قضایی پرونده تشکیل شده و تا اکنون اقدامات متعددی انجام شده است.
اسماعیلی اضافه کرد: در حوزه قضایی 9 گروه کارشناسی برای بررسی زوایایی که اثرگذار در بعد قضایی این پرونده تشکیل شده است.
وی بدون اعلام تعداد متهمان و بازداشت شده ها گفت: از برخی به عنوان مطلع و از برخی به عنوان متهم و برای برخی متهمان قرار تامین صادر و برخی قرارها منجر به بازداشت شده است.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: حقوق جان‌باختگان و خانواده‌های آنها دغدغه جدی ما است و تمام تکیه ما بر این است که در چارچوب ضوابط و مقررات زوایای این ماجرا روشن شود.
اسماعیلی افزود: هر کدام از خانواده ها اگر ادعایی در رابطه با اصل حادثه یا اموالی که همراه مسافران بوده، دارند می‌توانند به سازمان قضایی نیروهای مسلح مراجعه کنند.

همه استعلام شورای نگهبان را بدون هیچ ملاحظه منعکس کردیم
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه دستگاه قضایی پرونده برخی نامزدهای انتخابات مانند رسایی را به شورای نگبهان ارجاع نداده است، گفت: به عنوان یکی از نهادهای در زمره مراجع چهارگانه، تمامی استعلامات را بررسی کردیم و مطمئن باشید هیچ ملاحظه‌ای نسبت به هیچ فرد، جریان و جناحی نداشتیم و عین مسائلی که در پرونده ها مطرح بود به مراجع بررسی کننده صلاحیت منعکس کردیم.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی در مورد برخی اخبار مربوط به تخلفات سازمان تعزیرات حکومتی هنگام کشف انبار داروی شبنم نعمت زاده در کرج گفت: رسیدگی به تخلفات صنفی مربوط به اصناف است.
وی ادامه داد: اگر از پرسنل تعزیرات عمل مجرمانه ای در حین رسیدگی به این پرونده انجام شده باشد در دستگاه قضایی به آن رسیدگی می‌کنیم اما اگر وصف مجرمانه نداشته باشد نظارت‌های صنفی ورود خواهد کرد.

ادامه دارد…

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *