پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

” دانشگاه آزاد اسلامی ، انقلابی در توسعه علم و فناوری ایران ” یادداشتی از دکتر ” محمّد بیدگلی ” استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ایران

” دانشگاه آزاد اسلامی ، انقلابی در توسعه علم و فناوری ایران ” یادداشتی از دکتر ” محمّد بیدگلی ” استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ایران

*قبل از دانشگاه آزاد، تحصیلات عالیه فقط به تهران و مرکز استانها منحصر شده بود اما دانشگاه آزاد باعث شد که دانشگاه به شهرهای کوچکتر و مناطقی از کشور که هیچ شانسی برای تحصیلات عالیه نداشتند برود و توانست امکان کسب تحصیلات عالیه را در دورتررین نقاط کشور ببرد و این در توسعه فضای دانشگاهی کشور یک انقلاب بود.

*مأموریت دانشگاه آزاد اسلامی تعهد در توسعه آموزش عالی، توسعه فعالیت های پژوهشی، فرهنگ و ارزشهای اسلامی و انقلابی، آموزش و پرورش نیروهای متخصص و متعهد به اخلاق اسلامی در محیط دانشگاه و سطح جامعه با بهره گیری از روش های … می باشد .

 

سرویس ایران و بین الملل ” رواپرس ” : دکتر محمد بیدگلی – استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ایران ؛

 

 

به نظر می رسد هیچ نهادی، بعد از انقلاب اسلامی ایران به اندازه دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه عمومی و کلی جامعه ایران نقش نداشته است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پرداختن به یادگیری علم در دستور کار نظام قرار گرفت و در حوزه علم و دانش، فعالیت‌ها به‌صورت جدی آغاز شد.

دانشگاه آزاد اسلامی ، طبق اساسنامه خود نهادی غیردولتی به شمار می آید که هدف آن آموزش و پژوهش در چارچوب ایجاد تخصص و تقسیم کار می باشد. این دانشگاه سرمایه اجتماعی را از طریق شبکه ها و نهادهای درونی خود توسعه داده و از طریق پراکنگی واحدهای دانشگاهی خود در سطح کشور این شبکه ها و نهادها را به صورت ملی درآورده است و از این راه موجب افزایش ارتباطات گسترده میان شهروندان ایرانی از اقوام مختلف و مذاهب رسمی شده است که این از اجزای اصلی انسجام ملی به شمار می رود . این دانشگاه همچنین سرمایه اجتماعی را از طریق توسعه اعتماد و هنجارهای مشترک از طریق فرآیند جامعه پذیری به واسطه آموزش در سطح ملی انجام داده است و بر افزایش هویت مشترک میان شهروندان ایرانی از اقوام مختلف و مذاهب رسمی که از اجزای انسجام ملی است، اثر گذارده است چرا که این اقوام را به صورت دانشجو، استاد و کارمند در خود جذب کرده و زمینه ایجاد ارتباط میان آنان به واسطه یک شبکه گسترده فراهم آورده است .

ایران به عنوان کشوری در حال توسعه، از این امر مبرا نیست که سرمایه اجتماعی یکی از مهمترین انواع سرمایه است و در قالب نهادهای آموزشی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی به واسطه مقررات رسمی اعتمادساز و هویت ساز توانایی افزایش آن میسر است . دانشگاه آزاد همواره توسعه امکانات و زیر ساختها ی آموزشی و تحقیقاتی را برای انطباق با استانداردهای معتبر جهانی و رضایت مندی دانشجویان خود را در سرلوحه اهداف خود  قرار داده و بر اساس آن سیاست های عملیاتی خود را دنبال می کند. می توان گفت یکی از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی کمک به توسعه جمهوری اسلامی ایران است و ایران به عنوان کشوری در حال گذار، باید بتواند به توسعه موزون دست یابد.

قبل از دانشگاه آزاد، تحصیلات عالیه فقط به تهران و مرکز استانها منحصر شده بود اما دانشگاه آزاد باعث شد که دانشگاه به شهرهای کوچکتر و مناطقی از کشور که هیچ شانسی برای تحصیلات عالیه نداشتند برود و توانست امکان کسب تحصیلات عالیه را در دورتررین نقاط کشور ببرد و این در توسعه فضای دانشگاهی کشور یک انقلاب بود.

وقتی دانشگاه آزاداسلامی در شهرستانهای کوچک و دور افتاده شعبی را تاسیس کرد این فرصت برای اولین بار بوجود آمد که دختران زیادی بتوانند به تحصیلات عالیه راه پیدا کنند، چون کم نبودند زنان و مردانی که تا دیپلم درس خوانده بودند و بعد ازدواج و بچه دار شدن نتوانسته بودند به سمت تحصیلات عالیه بروند اما دانشگاه آزاد این فرصت را چه برای مردان و چه برای زنان که ازدواج کرده بودند و شاغل بودند و مثلا در بیست سالگی نتوانسته بودند به دانشگاه بروند فراهم ساخت تا به تحصیلاتشان ادامه دهند و وارد دانشگاه شوند.

مأموریت دانشگاه آزاد اسلامی تعهد در توسعه آموزش عالی، توسعه فعالیت های پژوهشی، فرهنگ و ارزشهای اسلامی و انقلابی، آموزش و پرورش نیروهای متخصص و متعهد به اخلاق اسلامی در محیط دانشگاه و سطح جامعه با بهره گیری از روش های نوین آموزش و پژوهش و مهارت محوری از ابتدای تاسیس تا به حال، می کوشد در سطح مراکز آموزش عالی با توسعه بخش تحصیلات تکمیلی از طریق خودگردانی و توسعه زیر ساخت های لازم دانشگاهی و داشتن حساسیت نسبت به مسایل اجتماعی به قله های افتخار دست یابد. دانشگاه آزاد اسلامی در راستای توسعه علمی کشور با هدف تربیت نیروهای متخصص جامعه، گسترش مرزهای دانش، حل مسائل مبتلا به جامعه تاسیس شده و درطیف وسیعی از رشته های مختلف آموزشی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای و تخصصی برای تربیت متخصصین مورد نیاز جامعه در سطوح مختلف عملیاتی، آموزشی و تحقیقاتی فعالیت می کند.

در حال حاضر با توجه به آمارها و ارزیابی‌های انجام شده توسط مراکز علمی و تحقیقاتی، حضور دانشگاه آزاد اسلامی در فضای علمی و خط مقدم تربیت و دانش دانشجویان کشور مثبت بوده و امیدواریم این روند در آینده بیشتر شود تا شاهد رشد روز افزون علم در جای جای ایران و موفقیت‌های علمی در سطح منطقه و جهان باشیم.

 

مطالب مرتبط

  1. عارف اقایاری

    درست هست که دانشگاه آزاد در هر کوچه و برزنی شعبه زد، ولی در اصل با همین کارش کیفیت علم رو پایین آورد و اصل علم رو زیر سوال برد!
    از همه مهمتر اینکه برای منفعت مالی و پولی نسبت به پذیرش افرادی در مقطع تحصیلات تکمیلی اقدام نمود که در هیچ کجای دنیا برای اون‌مقطع قابل پذیرش نبودند و نیستند!
    در یک کلمه ایران رو کشور مدرک کرا میشناسند و کشوری که غوطه ور شده در القاب و عناوین…..
    شما طرحههای پژوهشی دانشگاه آزاد رو نگاه کنید میلیاردها تومن براشون هزینه شده، خواهش میکنم اگه تواتستید به یک درصد پول پرداختی درامد داشته باشید.

    Reply
  2. امیر شریفی اقبال

    مقاله یابه عبارتی یادداشت دکتر بیدگلی در رابطه با دانشگاه آزاد اسلامی واقعا عالی وبی نقص بود وجای تقدیر وتشکر داره که بسیار روان وزیبا به این موضوع پرداخته

    Reply
  3. اسداله لطفی

    کاملا با آقای دکتر بیدگلی موافقم در شرایطی که عموم مردم به دانشگاه و مقطع آموزش عالی دسترسی نداشتند و جوانان جویای علم دانش در یک شرایط تبعیض آمیز از فقدان یک مرکز آمزشی عالی رنج می بردند و در شرایطی که جامعه بشدت کسب آگاهی در رشته های مختلف را ضروری و اجتناب ناپذیر می دانست باید به این واقعیت اذعان داشت که داتشگاه آزاد در هم چنین شرایطی تواتسته این امر مهم و ارزشمند را درابعاد گسترده نمایندکی کند و دسترسی اکثریت مردم جامعه را به آن تسهیل نماید و فارغ وجود بعضی مشکلات در این دانشگاه ، اما نقش بی بدیل این مرکز علمی در توسعه آگاهیهای عمومی جامعه ستودنیست

    Reply
  4. حسین صادقی جعفری

    با سلام و احترام
    یاداشت بصورت کلی بیان شده
    بنظر بنده هم دانشگاه ازاد بیشتر موفق شد مدرک گرایی را در کشور رواج دهد و در قسمت ابتدایی یاد داشت که مرقوم فرمودند هیچ نهادی مثل دانشگاه ازاد بعد از انقلاب در توسعه کشور نقش داشته با این قسمت هم موافق نیستم دانشگاه ازاد میتوانست خیلی بهتر از این عمل نماید

    Reply
  5. ملک حسینی

    من فکر میکنم جدای از کمک دانشگاه آزاد به علم و دسترسی دانشجو به خدمات علمی
    متاسفانه مسیر در پیش سالهای اخیر آن بی شباهت به مراکز علمی کاربردی نیست

    Reply

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *