شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

راز محبوبیت سردار سلیمانی در بین چپ و راست سیاست

راز محبوبیت سردار سلیمانی در بین چپ و راست سیاست

*در تفکر سردار سلیمانی و در مکتب سلیمانی، آقا پدر همه جریانات داخلی ماست؛ و خط قرمز حضرت آقا هم این است که کسی به این مردم خیانت نکند.

یک عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که رفتار و منش سردار سلیمانی برگرفته از نگاه به رهبر معظم انقلاب بود، گفت: با منش حاج قاسم سلیمانی، ایران اسلامی را متحد تر خواهیم داشت.

 اولین سالگرد ترور و به شهادت رسیدن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، محور گفت وگوی خبرآنلاین با آیت الله عبدالکریم فرحانی نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بود.


این استاد حوزه علمیه در گفت وگوی خود با بیان این که اخلاص شهید سلیمانی دوست و دشمن را به تحسین واداشت، گفت: سردار سلیمانی با وجود این که به بهترین شکل ارزش های نظام و انقلاب و منویات رهبر انقلاب را تبیین می کرد، اما هیچ گاه به کسی جسارت و اهانت و هتک حرمت نکرد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص محبوبیت خاص سردار سلیمانی نزد افکار عمومی هم گفت: کسی که با اخلاص قدم بردارد، خدای متعال قلوب مردم را تسخیر نفس و نیت او می کند.

مشروح گفت وگوی خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین با آیت الله عبدالکریم فرحانی را در ادامه بخوانید:

**************

**آیت الله فرحانی! توصیف حضرتعالی از شخصیت سردار سلیمانی چیست؟

در ابتدا اولین سالگرد شهادت سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی که داغی بزرگ بر دل مقام معظم رهبری و همه ملت ایران گذاشت را، تسلیت عرض می کنم. به نظر بنده قاسم سلیمانی مجسمه اخلاص و فداکاری برای مردم و رهبری بود. او هر سرمایه ای از جمله جان و آبروی خود را، در اختیار ولی امر خود قرار می داد؛ یادم می آید در یک شب عاشورا در یک مجلسی در کنار هم بودیم که گریه می کرد و می گفت، “آیا من هم در زمره شهدا خواهم بود یا نه؟”.

حاج قاسم گفت وعده امام خمینی را محقق کردیم

چیزی که شخصیت سردار عزیز را از بقیه افراد متمایز کرده این است که مکتب قاسم سلیمانی، مکتب اخلاص و فداکاری و دادن هر چه دارد برای ولایت است. یادم نمیرود که در جلسه ای برایم تعریف می کرد که شب اتمام آخرین عملیات بر علیه داعش، وقتی سرم را بلند کردم و دیدم بچه های لبنان، عراق، افغانستان، سوریه و پاکستان، با محوریت ایران اسلامی، جمع شدند و یک حرکت عجیبی را در حال رقم زدن هستند، یک دفعه به خودم گفتم، قاسم! وعده امام خمینی(ره) محقق شد و بسیج مستضعفان عالم شکل گرفت؛ گفتم، قاسم! دفاع مقدس تمام شد شهید نشدی، دفاع از حرم هم تمام شده و شهید نشدی؛ و می دیدم که سردار سلیمانی(رض)، با این روحیه اشک می ریخت.

لذا باید گفت فداکاری در راه ولایت، درسی بود که حاج قاسم سلیمانی از ام ابیها حضرت زهرا(س) گرفت. و این اخلاص و فداکاری حاج قاسم، درس بزرگی برای همه ما می تواند باشد. ایران اسلامی ما افتخار دارد که از مکتب این شهید و دیگر شهدا، قاسم سلیمانی های دیگری را تربیت می کند.

اما آن چه در سردار سلیمانی می دیدیم، اخلاص بالا و معنویت عجیب که همان برگرفته از عشق به نظام جمهوری اسلامی و فداکاری و تقدیم همه چیز در راه ولایت بود. اخلاص یعنی این که حاج قاسم سلیمانی کارش را انجام می داد اما کار و عملش در چشم خودش کوچک بود. فداکاری می کرد اما خودش چیزی را نمی دید؛ همه نگاهش به رهبرش و فرمانده کل قوا بود که تا می تواند در راه آقا و در راه خدمت و بصیرت و فداکاری ایثار کند. ما چیزی که از ایشان یادگرفتیم و همیشه می دیدیم این بود. امیدواریم ملت ما، انشاالله این درس بزرگ اخلاص که قطعا از سردار قاسم سلیمانی فرا گرفته، نصب العین خود قرار دهد و انشاالله همه ما در راه نجات اسلام از دست ظلم و اجانب، مانند سردار قاسم سلیمانی با اخلاص تمام در راه ولایت فداکاری کنیم.

راز محبوبیت سردار سلیمانی در بین چپ و راست

**در زمانی که سردار سلیمانی ترور شدند و به شهادت رسیدند، شاهد بودیم که تمام نیروهای سیاسی داخل انقلاب از اصولگرایان تا اصلاح طلبان همه وهمه ابراز تأسف و ناراحتی داشتند و حتی برخی افرادی که شاید انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را هم قبول نداشتند نسبت به این واقعه اظهار تأسف کرده و از سردار سلیمانی بعنوان یک انسان خوب و خاص، تمجید می کردند؛ به نظر حضرتعالی چطور می شود که یک فرد تا این اندازه در قلب و دل انسان ها محترم شمرده شود؟

به نظرم سرش معنویت و اخلاص سلیمانی است؛ کسی که با اخلاص قدم بردارد، خدای متعال قلوب مردم را تسخیر نفس و نیت او می کند. من سر و راز این محبوبیت حاج قاسم را این جمله آقا میدانم که آقا می فرمودند من همیشه از فداکاری های حاج قاسم تجلیل می کردم، اما در مقابل اخلاص و معنویت او، سر تعظیم فرود می آورم؛ اخلاص سردار قاسم سلیمانی، و ندیدن خود و کوچک شمردن فداکاری های خود، قطعا مورد توجه خداوند قرار می گیرد.

اخلاص این شهید بزرگوار و فداکاری عظیم او، آن هم خالصانه، بزرگترین سرمایه ای بود که دوست و دشمن را به تحسین واداشت. در همین راستا می توان به این نکته تاریخی اشاره کرد که وقتی برخی از یاران امیرالمؤمنین امام علی(ع)، فضائل ایشان را پیش معاویه نقل میکردند، معاویه به گریه افتاد و این فضائل را ستود؛ همچنین شما در تاریخ می بینید که ابوالفضل العباس(ع) را همه تحسین می کنند، چون اخلاص واقعی داشت؛ حسین ابن علی(ع) را همه تحسین می کنند؛ یعنی نه فقط مسلمانان و نه فقط شیعه ها و نه فقط انقلابیون، بلکه همه و همه از امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) با عظمت واحترام یاد می کنند و این مهم، ریشه اش همین معنویت و اخلاص است.

در مکتب سلیمانی، رهبر انقلاب پدر همه جریانات داخلی است

**در دوران حیات سردار سلیمانی می دیدیم، در عین این که ایشان، مطیع محض ولایت فقیه بودند و توصیه داشتند که اصلا رمز عاقبت بخیری ما پشتیبانی از نظام جمهوری اسلامی وپیروی از ولایت فقیه است، اما در عین حال شاهد بودیم هیچ وقت بر علیه هیچ یک از مسئولان و نیروهای داخل انقلاب موضع تندی نگرفتند چه برسد به آن که کاری کنند که شائبه هتک حرمت داشته باشد؛ حتی موقعی که شاهد بودیم شایعه هایی در خصوص دکتر ظریف وزیر امور خارجه پیش آمده، خودشان شخصا به خانه آقای ظریف رفتند تا این شایعات پایان پیدا کند؛ به نظر حضرتعالی در شرایط امروز جامعه و برای مقابله بهتر با دشمنان نظام جمهوری اسلامی و ایجاد وحدت هرچه بیشتر، چقدر نیاز داریم که با منش سردار سلیمانی حرکت کرده و ازهتک حرمت به مسئولان و دیگران دوری کنیم؟

این روحیه سردار سلیمانی(رض) را هم نشأت گرفته از ولایت مداری ایشان می دانم. سردار قاسم سلیمانی نگاهش به آقا بعنوان ولی امر مسلمین جهان بود. در تفکر سردار سلیمانی و در مکتب سلیمانی، آقا پدر همه جریانات داخلی ماست؛ و خط قرمز حضرت آقا هم این است که کسی به این مردم خیانت نکند، یعنی ما با خائن سر سازش نداریم اما با کسی که اشتباه می کند یا کسی که خطا می رود، حالا هر کس باشد ولی خیانت نمی کند و این داخل خانواده انقلاب است، باید بنشینیم و مذاکره کنیم، این منش سردار سلیمانی برگرفته از منویات حضرت آقاست.

دیدید که خود حضرت آقا در مراسم مسئولان برگزاری اولین سالگرد شهید سلیمانی خطاب به مسئولان مختلف کشور فرمودند، بروید بنشینید و باهم مذاکره کنید؛ وقتی نظر آقا این است، حاج قاسم سلیمانی هم با همین نظر حرکت می کند؛ با همین نظر و با رعایت خط قرمز ولایت، در داخل خانواده انقلاب، راهش و مسیرش را بر محور ولایت و عدالت، ترسیم می کند.

سردار سلیمانی مصداق آیه أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم

*طبق همین توصیفی که حضرتعالی از سردار سلیمانی در پاسخ به سؤال قبل داشتید، می توان گفت که حاج قاسم، مصداق بارز آیه ۲۹ سوره فتح قرآن کریم “أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم” بودند؟

حتما همین طور است؛ واقعا هم سردار سلیمانی مصداق بارز یک مؤمن به خداوند بود که در برابر کفار سر سخت و شدید و در میان جامعه مسلمین، مهربان بود. همینطور می توان گفت که شهید سردار سلیمانی مصداق بارز آیه ۵۶ سوره مبارکه مائده قرآن کریم هم بودند که می فرماید “وَمَن یَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسولَهُ وَالَّذینَ آمَنوا فَإِنَّ حِزبَ اللَّهِ هُمُ الغالِبونَ” به این معنی که “و کسانی که ولایت خدا و پیامبر او و افراد باایمان را بپذیرند، پیروزند؛ (زیرا) حزب و جمعیّت خدا پیروز است.”. اگر بخواهیم توضیح بدهیم این که اگر کسی ولایت مدار شد و ولایت خدا، رسول خدا، امامان و افراد با ایمان را پذیرفت، و ولایت منشأ حرکت های او از جمله نشست و برخاست و سکوت و فریاد او شد، آن وقت به پیروزی خواهد رسید؛ و واقعا هم اگر رنگ خدا پیدا کردیم، بر هر جریانی غلبه پیدا می کنیم.

سردار سلیمانی هیچ وقت هتک حرمت نکرد

**در مسائل سیاسی داخل کشور، بعضا شاهد بودیم که مقام معظم رهبری به میدان آمدند و به صراحت فرمودند هتک حرمت حرام است؛ از سوی دیگر می بینیم که سردار سلیمانی پیش از این که رهبر معظم انقلاب به صراحت این نکته مهم را بیان کنند، خودشان در دوران حیات شان، هیچ گاه موضع تند و یا خارج از عرفی که شائبه هتک حرمت بر علیه مسئولان کشور و نیروهای داخل انقلاب داشته باشد را نمی گرفت؛ سؤال بنده این است که به نظر حضرتعالی، جامعه امروز ما چقدر به این منش سردار سلیمانی برای دوری از تفرقه و ایجاد وحدت نیاز دارد؟  

به نظر بنده دو تا مسئله را باید از یکدیگر جدا کنیم؛ اول این که آگاهی دادن و بصیرت افزایی کردن و تبیین مسائل برای مردم یک مسئله است اما اهانت کردن و جسارت کردن یک مسئله دیگر است؛ سردار قاسم سلیمانی محور تبیین ارزش ها و آرمان های والای انقلاب و شهدا بود؛ محور لبیک به ندای آقا بود که می فرمودند این عمار، این عمار، این عمار؛ چون ما امروز نسلی داریم که این نسل امام خمینی(ره) را ندید، این نسل از جایگاه آقا در سیستم امام خمینی(ره) شاید خیلی خبر ندارد و نمی داند رهبری کسی است که حضرت امام ایشان را آورد به شورای عالی و شورای انقلاب، و بعد ایشان را آورد خطیب جمعه تهران کرد و بعد محور جنگ و دفاع مقدس کرد؛ و بعد رئیس جمهور کرد و بعد گفت خوب است در جایگاه رهبری باشید؛ تبین این مسائل و روش و منش رهبری و تبیین خطوط قرمز، کار مهم سردار قاسم سلیمانی بود.

همچنین حفظ مکتب شهدا و مسیر شهدا و مسیر مقاومت کار ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی بود؛ چنانچه روزی و روزگاری دیدیم که فرهنگ مقاومت در کشور ما می رفت که دچار مشکل شود اما حاج قاسم ایستاد و از جبهه مقاومت و فرهنگ مقاومت و خطوط قرمز ما دفاع کرد؛ مسائل را تبیین کرد اما در عین حال به افراد مقابل این تفکر اهانت نکرد. اهانت کردن یک مسئله است اما تبیین در چارچوب نظام جمهوری اسلامی و منویات مقام معظم رهبری یک مسئله دیگر است؛ خلاصه این که پذیرفتن ولایت و قدرت خداوند و توکل ویژه به خدا، کار مهم ایشان بود. هر کس که با اخلاص و تقوا در مسیر خدا باشد و بدون جسارت به تبیین مسائل بپردازد، مورد احترام قرار خواهد گرفت؛ سردار قاسم سلیمانی مظهر چنین مکتبی بود و ما امروز در انقلاب اسلامی، به این منش نیازمندیم؛ دیدید حضرت آقا در جلسه مسئولان اولین ساگرد شهادت حاج قاسم فرمود، سردار سلیمانی مظهر فرهنگ ایرانی ما بود؛ این خیلی تعبیر عجیبی بود؛ مظهر اسلام جامع ما بود. مظهر مقاومت و صبر و اعتماد به وعده الهی بود.

با منش حاج قاسم، ایران اسلامی را متحدتر کنیم

سردار قاسم سلیمانی مسائل و ارزش های انقلاب و نظام را تبیین می کرد؛ دفاع جدی هم میکرد؛ مقاومت هم میکرد، آراسته به این فضائل بود اما از حاج قاسم ما اهانت نشنیدیم؛ از حاج قاسم ما جسارت نشنیدیم. این منش حاج قاسم در ظرف ولایت و بر محور ولایت، راه پیروزی ما و راه قطعی “فَإِنَّ حِزبَ اللَّهِ هُمُ الغالِبونَ” است.

**پس به نظر حضرتعالی، با منش سردار سلیمانی، می توان ایران اسلامی را متحد تر دید؟

حتما همین طور است؛ اگر منش سردار سلیمانی را مبنا قرار دهیم، اگر نگاه مان به داخل باشد، اگر نگاه مان به خودمان باشد، اگر نگاه مان به استقامت و مقاومت و شجاعت و روشنگری توأم با اخلاق و معنویت باشد، مطمئن باشید هم به نتیجه می رسیم هم بر گرد ولایت و رهبری حلقه می زنیم؛ که انشالله مثل تارهای فولاد آبدیده در مقابل دشمن می ایستیم و پیروز خواهیم شد؛ به فضل خدا.

منبع : خبرآنلاین صادق چهرقانی

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *