سه شنبه 28 فروردین 1403 - Tuesday 16 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / فلسطین در موزه‌های رضوی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / فلسطین در موزه‌های رضوی
روز قدس از ابتکارات بسیار ارزشمند امام خمینی(ره) و یادآور مبارزات و مقابله با جنایات، تجاوزگری‌ها و اشغالگری‌ها و زورگویی‌های رژیم غاصب در منطقه است. روز قدس روز بسیج همه امکانات مسلمانان و توجه آن ها به قدس بوده تا با رژیم اشغالگر قدس مبارزه شود.

تظاهرات یکی از مهمترین برنامه ها برای احیای این روز جهانی است که البته تنها راه برای بیان احساسات مسلمان در این روز نیست. برای این روز بسیاری از نویسندگان دست به قلم می شوند و بسیاری از هنرمندان نیز انزجار خود را در قالب آثار هنری اعلام می کنند. برخی از این آثار که بیان‌کننده انزجار از اهداف شوم رژیم غاصب صهیونیسم است در موزه‌های آستان قدس رضوی در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.

از نشان تا سکه
مهدی قیصری نیک؛ معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی در گفتگویی با آستان نیوز گفت مجموعه‌ای شامل تابلوی نقش برجسته، نشان طلایی، ماکت معرق، تمبر یادبود، اسکناس و سکه با موضوع فلسطین در موزه هدایای مقام معظم رهبری آستان قدس رضوی و گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه مرکزی اشاره دارد که در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. وی به سینی مسی قلم‌زنی‌شده «القدس لنا» به ابعاد 27× 40 سانتی‌متر اشاره داشته و می‌گوید: «این تابلوی ارزشمند از جمله آثار هنری و معنوی به ‌شمار می‌رود که همبستگی امت اسلامی را در برابر رژیم اشغال‎گر قدس نشان می‎دهد.» این اثر تابلوی یادبودی است که کنفرانس بین‌المللی حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین در سال 1370 به موزه رضوی اهدا کرده است. ماکت معرق صدف مسجد قبه‌الصخره، اثر دیگر این گنجینه است که در ابعاد 40× 22 سانتی‌متر، توسط احمد جبریل؛ دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین در سال 1373، اهدا شده است. معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی در خصوص ویژگی‌های این اثر می‌گوید: «در خلق این ماکت، از معرق‌هایی به رنگ شیری و صدف‌هایی هفت‌ رنگ استفاده شده است. همچنین آیه نخست سوره اسراء روی آن به چشم می‌خورد.» وی همچنین ماکت معرق صدف مسجد قبه‌الصخره که در ابعاد 29×39 سانتی‌متر خلق شده است را از دیگر آثار با موضوع فلسطین عنوان می‌کند که توسط نخست وزیر فلسطین اهدا شده است. نشان طلایی «مسجد الصخره القدس» از دیگر آثاری است که در موزه آستان قدس رضوی در معرض بازدید عموم قرار دارد. این اثر نشان طلایی در ابعاد 9× 13 سانتی‌متر است که از طرف عبدالناصر جبری؛ رئیس دانشگاه الدعوه‌الاسلامیه، شعبه لبنان در سال 1379 به رهبر معظم انقلاب(مد ظله‎العالی) تقدیم شده است. قیصری به شاخصه‌های این اثر اشاره داشته و می‌افزاید: «این نشان طلایی درون محفظه‌ شیشه‌ای پایه‌داری قرار داشته شامل دو صفحه طلایی متصل به هم است که در صفحه‌ گرد بالایی، تصویر برجسته مسجد الصخره القدس و در صفحه پایینی، تصویر کره زمین نقش بسته است». وی همچنین تابلوی تصویر سه بعدی مسجد‌الاقصی که در ابعاد: 90×71 سانتی‌متر خلق شده است را از دیگر آثار موزه با موضوع فلسطین عنوان میکند که توسط جنبش مقاومت اسلامی حماس اهدا شده است.

تمبرهایی با نماد قدس
پس از پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی ایران به مناسبت دستور رهبر كبیر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی(ره)  برای برگزاری هفته آخر ماه مبارك رمضان به عنوان «روز جهانی قدس»، برای اولین بار در تاریخ پست ایران در مورخ 17 مهر 1359 تمبر «روز جهانی قدس» در تیراژ دو میلیون چاپ و منتشر شد. پس از ایران، كشورهای دیگر جهان اسلام نیز به تبعیت از پست ایران به پاسداشت قدس شریف تمبر چاپ کردند. در گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی تمبرهایی از كشورهای تونس، لیبی، جمهوری مالی، سوریه، عراق، جمهوری موریتانی، مالزی، یمن، جمهوری سومالی، سنگال، گامبیا، بنگلادش، قبرس، پاكستان، مراكش، جمهوری نیجر و اندونزی با این موضوع به چشم میخورد. معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی نیز تمبرهای روز جهانی قدس منتشره پست جمهوری اسلامی ایران در بین مجموعهداران كشورهای اسلامی را دارای طرفداران زیادی عنوان می‌کند كه برای مجموعههای خود آن را تهیه کرده و همچنین مجموعهداران برجسته تمبر در كشورهای آمریكا، كانادا، انگلیس و كشورهای اروپایی و آسیایی نیز برای تهیه آن تلاش میكنند. مهدی قیصری نیک، تمبرهایی نظیر مسجدالاقصی در غل و زنجیر صهیونیسم جهانی، قدس و بیداری اسلامی، بزرگداشت شهید شیخ راغب حرب، قرآن و مسجدالاقصی، بزرگداشت شهید عزالدین قسام، بزرگداشت شهید سلیمان خاطر، یورش صهیونیست ها به قبه الصخره را برخی از آثار پستی عنوان می‌کند که در این گنجینه در معرض بازدید قرار دارد. بازدیدکنندگان در بازدید از گنجینه تمبر، اسکناس و سکه رضوی می‌توانند تمبرهای نهضت سنگ بر علیه ارتش صهیونیست، تصاویر شهدای قیام مسجدالاقصی، بزرگداشت شهید سید عباس موسوی دبیر كل سابق حزب‌الله، كودكان آواره فلسطین، بزرگداشت شهید دكتر فتحی شقاقی، تخریب بناهای اسلامی به دست صهیونیست‌ها و سالگرد اعلام تشكیل دولت فلسطین را نیز مشاهده کنند. لازم به ذکر است، موزه هدایای مقام معظم رهبری با سه تالار قرآنی، مفهومی و محتوایی در طبقه همکف ساختمان موزه قرآن و نفایس و گنجینه تمبر، اسکناس واقع در طبقه منهای یک موزه مرکزی آستان قدس رضوی در صحن کوثر حرم مطهر رضوی واقع شده که بعد از پایان یافتن دوران قرنطینه کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به روی بازدیدکنندگان گشوده خواهد شد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *