پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / نفایس قرآنی و ادعیه کتابخانه و موزه ملی ملک در بسترهای مجازی معرفی می‌شود

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / نفایس قرآنی و ادعیه کتابخانه و موزه ملی ملک در بسترهای مجازی معرفی می‌شود
مدیر عامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از معرفی نفایس قرآنی و ادعیه موجود در گنجینه این موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران هم‌زمان با ماه مبارک رمضان در بسترهای مجازی خبر داد.

غلامرضا خواجه‌سروی در گفت‌وگویی بیان کرد: مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک کلیپ و فتوکلیپ‌های متنوعی از آثار منتخب قرآنی و ادعیه گنجینه خطی‌اش تولید کرده که در ادامه ارائه خدمات غیرحضوری خود در دوران مقابله با بیماری کرونا و توقف موقت حضور گردشگران در موزه‌ها، در شبکه‌های مجازی در معرض دید اهل هنر و معرفت می‌گذارد.

وی افزود: این برنامه با هدف بزرگ‌داشت ایام پرفضیلت ماه رمضان، گسترش فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی در بین کاربران شبکه‌های مجازی، افزایش سطح ذوق و سلیقه آنان و شناساندن و بازشناسی نفایس کتابخانه و موزه ملی ملک انجام می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: قرآن مجید به خط کوفی منسوب به دست‌خط مبارک امام حسن مجتبی(ع) بر روی پوست آهو، چهار قطعه از قرآن بایسنغری بزرگ‌ترین قرآن خطی جهان، قرآن ارسنجانی و قرآن به خط غبار، گزیده‌ای از نسخه‌های خطی قرآنی نفیس این موقوفه فرهنگی است.

خواجه‌سروی ادامه داد: همچنین مناجات منظوم منسوب به حضرت علی(ع) به خط سلطان محمد خندان، نسخه‌های «دعای صباح» و «کتاب الدعا» به خط ام سلمه(دختر فتحعلی‌شاه قاجار) و نسخه‌های خطی صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه، از جمله ادعیه خطی کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: کتابخانه ملی ملک یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی محسوب می‌شود که در حال حاضر حدود 20 هزار عنوان نسخه و رساله خطی به ویژه آثار قرآنی و ادعیه متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی اسلام در گنجینه آن نگهداری می‌شود. برخی از آثار فاخر این مجموعه خطی در تالارهای موزه ملی ملک نخستین موزه وقفی- خصوصی کشور به نمایش گذاشته شده است.

خواجه‌سروی گفت: علاقه‌مندان می‌توانند به تماشای کلیپ‌ها و فتوکلیپ‌های نفایس قرآنی و ادعیه مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از طریق وب‌سایت این مؤسسه به نشانی www.malekmuseum.org و حساب اینستاگرام آن به نشانیmalek_museum_library، کانال‌های مؤسسه در پیام‌رسان‌های سروش و واتساپ و همچنین وب‌سایت آپارات با استفاده از کلیدواژه‌های «کتابخانه و موزه ملی ملک»، «کتابخانه ملی ملک» و «موزه ملی ملک» بنشینند.

کتابخانه و موزه ملی ملک در سال 1316 خورشیدی توسط حاج حسین آقا ملک بزرگترین واقف معاصر ایران بر بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) وقف شده است و در حال حاضر در تهران، میدان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) قرار دارد.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *