شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / مناجات خوانی، زیبایی کلام اهل‌بیت(ع) را به مردم منتقل می‌کند ( گزارشی از مرتضی خفتان )

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / مناجات خوانی، زیبایی کلام اهل‌بیت(ع) را به مردم منتقل می‌کند ( گزارشی از مرتضی خفتان )
مداحی و مناجات خوانی، رسانه منحصر به فرد مکتب تشییع محسوب می‌شود و در طول سال، این رسانه به صورت مداوم در مناسبت‌های مختلف در محلات و مساجد شهرهای مختلف ایران و همچنین آستان‌های مقدس سرتاسر جهان اسلام فعال و پویاست.

مداحی و مناجات خوانی در برخی از مناسبت‌های شاخص ظهور و بروز بیشتری پیدا می‌کند از همین روماه مبارک رمضان یکی از آن مناسبت‌های شاخص در ایران و جهان اسلام است. آستان قدس رضوی هر ساله در این ماه مبارک محافل مداحی و مناجات خوانی متعددی را در صحن و سرای ملکوتی حضرت رضا(ع) با حضور مداحان برجسته کشوری برگزار می‌‌کرده است. در ماه مبارک رمضان سال جاری، به دلیل میهمان ناخوانده ای به نام ویروس کرونا زائران و مجاوران از طریق فضای مجازی و شبکه‌های سیما از این محافل بهره می برند.
سید رضا نریمانی؛ مداح برجسته کشورمان در این روز و شب‌های ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی حضور دارد و از مجاورت بارگاه حضرت رضا(ع) به مداحی و مناجات خوانی می‌پردازد. این محفل معنوی به صورت زنده از شبکه یک سیما میهمان خانه‌های عاشقان و دلدادگان به اهل بیت عصمت و طهار می‌شود. با این مداح توانمند گفت‌وگویی اختصاصی انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

مداحی و مناجات خوانی در ماه بهار قرآن آن هم در مجاورت بارگاه ملکوتی امام معصوم چه حالی دارد؟
تصور بنده همیشه از فضای حرم امام رضا(ع) یک فضای مملو از زائران و مجاوران بوده است، اما در شرایط حال حاضر، در صحن و سرای این بارگاه به صورت محدود حضور خدام را می‌توان مشاهد کرد. از همین رو در این مکان قدسی غربت و خلوتی بقیع جلوه‌گر می‌شود و این حس غربت بر حالات روحی بنده تاثیر می‌گذارد و مناجات را با توجه به غربت حاکم در بارگاه منور رضوی با سوز دل و از اعماق وجودم می‌خوانم.

 

آیا مناجات خوانی در بصیرت افزایی مردم جامعه تاثیرگذار است؟
دعا منبع بصیرت و تربیت، سیاست، فرهنگ و اجتماع است، هر چه بخواهید در این دعاها یا همان مناجات هست، به دعای کمیل توجه کنید، چه کسی می‌تواند معنا و مفهوم آن را بیان کند، اگر بتوانیم معنا و مفهوم دعای کمیل را برای مردم بیان کنیم همان بصیرت افزایی است، چراکه زبان زبان اهل‌بیت(ع) است و گوینده دعا اهل ‌بیت(ع) هستند و در دعا همه چیز هست که یکی از آن‌ها بصیرت است.

شعر خوب در خلق مداحی فاخر و با کیفیت چه تأثیری دارد؟
مداحی یک بسته است، همانند پازل در آن تکه‌های مختلفی قرار می‌گیرد، از همین رو شعر گل کار مداحی محسوب می‌شود که اگر شعر فاخر باشد، به مداحی ارزش می دهد. در همین راستا مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان به سراییدن شعر خوب تاکید دارند و شعر خوب به این معناست که مضمون و محتوای آن به نحوی باشد که در شنونده تغییر ایجاد کند و به نوعی زیبایی کلام اهل‌بیت(ع) را به نحوه احسنت به مردم منتقل کند، بدین ترتیب اگر شعر با مضمون و محتوای خوب سراییده شود بدون شک تمام مشکلات موجود در عرصه مداحی حل می‌شود.

 

شما به عنوان یک مداح عملکرد آستان قدس رضوی را در این عرصه چطور ارزیابی می‌کنید؟
عملکرد آستان قدس رضوی در عرصه مدیحه سرایی بسیار مطلوب است، چرا که طی چند سال گذشته توجه بسیاری به جوان گرایی در حرم مطهر رضوی شکل گرفته است، این اعتماد از سوی آستان قدس رضوی شکل گرفت و تریبون‌های بزرگ و مهم در حرم مطهر رضوی به دست جوانان سپرده شد.
بنده و مسئولان امر باید موضوع اعتماد به مداحان جوان را جدی بگیریم و در مناسبت‌های مختلف تریبون را در اختیار مداحان جوان بگذاریم. احتمالا افراد زیادی بدون شهرت از جمله برخی از جوانان شهرستانی دارای صدای خوش و زیبا هستند، از همین جهت باید به دنبال شناسایی، استعدادیابی و دعوت از این افراد باشیم و با تریبون‌ دادن به آن‌ها بهاء بدهیم، بلاخره شاید بنده پنج سال دیگر نتوانم با این صوت و لحن مداحی کنم؛ همانطور که یک عده به ما اعتماد کردند ما هم به دیگران اعتماد کنیم که در آینده جایگزین داشته باشیم.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *