جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

حذف دلار توسط چین و روسیه

حذف دلار توسط چین و روسیه
*جایگزین کردن دلار باعث می شود تا مبادلات ارزی بین روسیه و چین از ۱۰ درصد به ۵۰ درصد برسد.
دولتمردان مسکو و پکن توافق‌نامه‌ای امضا کردند که موجب تقویت ارزش ارزهای ملی آنها می شود. براساس این توافق نامه روسیه و چین در تجارت های دو طرفه خود از روبل و یوان استفاده می کنند.
روسیه و چین با توافقی که کردند امکان افزایش ارزش ارزهای ملی خود را تا ۵۰ درصد افزایش دادند و این کار باعث می شود تا تلاش های آنها برای از بین بردن دلار و کاهش قدرت امریکا نتیجه دهد.

این توافق‌نامه به امضا وزیر اقتصاد روسیه ” انتون سیلوانوف ” و رئیس بانک خلق چین ” ی گنگ ” ثبت شده است.

جایگزین کردن روبل و یوان چه سودی برای چین و روسیه خواهد داشت؟

افزایش ارزش ارزهای ملی

با از میان برداشتن دلار در مبادلات بازرگانی در بین روسیه و چین تقاضا برای دلار کم می شود و ارزش این ارز کاهش پیدا می کند و استفاده از روبل و یوان در مبادلات بازرگانی بین المللی تقاضا را برای این ارزها افزایش می دهد و ارزش این ارزها نیز بیشتر می شود.

کاهش ریسک نوسانات نرخ ارز

از زمان ریاست جمهوری ترامپ نرخ دلار با نوسانات روزانه دست و پنجه نرم می کند. با اقدامات ترامپ ارزش دلار یا کاهش پبدا می کند یا افزایش و همین اتفاقات باعث می شود تا کشورها در مبادلات بین المللی خود دچار مشکل شوند و ریسک این مبادلات را به جان بخرند.

اما چه ریسکی؟

اگر دو کشور در مبادلات بازرگانی خود از دلار استفاده کنند در صورتی که پس از مبادله نرخ دلار کاهش پیدا کند یکی از طرفین مبادله ضرر می کند.

یک اقتصاددان روس در این مورد می گوید جایگزین کردن دلار باعث می شود تا مبادلات ارزی بین روسیه و چین از ۱۰ درصد به ۵۰ درصد برسد.

تا اوایل سال آینده این توافق نامه به صورت کامل در این دو کشور اجرا خواهد شد.

در ابتدا کارخانه های بزرگ تولید انرژی و… به این توافق نامه خواهند پیوست و در مبادلات خود از ارزهای ملی استفاده خواهند کرد و بعد از آن به ترتیب تمام شرکت های خرد نیز باید از این توافق نامه پیروی کنند.

چین بزرگترین شریک تجاری روسیه است و ارزش مبادلات تجاری این دو کشور سالانه تقریبا ۱۰۷ میلیون دلار است این دو کشور برنامه ای دارند تا در سال های آینده مبادلات تجاری خود را حتی به دو برابر الان افزایش دهند.

گفتنی است ماه گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که میزبان همتای چینی خود برای حضور در نشست مجمع جهانی اقتصاد بود، در نشست خبری مشترک اعلام کرده بود: روسیه و چین به سمت استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه می‌روند. توافق بین دولتها امضا شد و از این به بعد استفاده از یوآن و روبل در مبادلات مالی اجرایی خواهد شد.

منبع : خبرآنلاین به نقل از راشاتودی

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *