جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

دیدار ” روحانی ” با روسای جمهور روسیه و افغانستان / روابط تهران – مسکو در منطقه مثال‌زدنی است .

دیدار ” روحانی ” با روسای جمهور روسیه و افغانستان / روابط تهران – مسکو در منطقه مثال‌زدنی است .

* تعمیق و توسعه روابط تهران – مسکو برای دو کشور و ثبات و توسعه منطقه حائز اهمیت است.

رئیس جمهوری روابط تهران – مسکو در منطقه را مثال‌زدنی و در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی رو به گسترش خواند و تاکید کرد: در شرایطی که امروز مداخلات خارجی در منطقه و تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، شرایط ثبات و همکاری را در منطقه مشکل کرده، تعمیق و توسعه روابط تهران – مسکو برای دو کشور و ثبات و توسعه منطقه حائز اهمیت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حسن روحانی» عصر امروز، جمعه در حاشیه نوزدهمین اجلاس سران کشورهای سازمان شانگهای در بیشکک و در دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، با بیان اینکه تهران و مسکو در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی در کنار هم هستند، اظهارداشت: اجرای توافقات اقتصادی دو کشور به‌ویژه در حوزه‌های انرژی و حمل و نقل از روند خوبی برخوردار است و برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌ها طی هفته آینده در تهران به این روند سرعت می بخشد.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه حمایت از همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور به روند توسعه روابط تجاری شتاب خواهد داد، اظهار داشت: با تصویب قانون مربوط به تجارت با اوراسیا در مجلس، هر چه سریع‌تر اجرای مقدمات آن را فراهم خواهیم کرد که این موضوع به همکاری‌های تجاری منطقه شتاب خواهد داد.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: آمریکا علاوه بر خروج غیرقانونی از برجام به طرز بی‌سابقه‌ای شرکت‌ها و کشورهایی که می‌خواهند قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را رعایت کنند، مورد تحریم قرار می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات ایران در چارچوب حقوق خود در برجام است، گفت: اگر منافع ملت ایران توسط سایر شرکای برجام تأمین شود، امکان بازگشت به نقطه قبلی وجود دارد.

دکتر روحانی نقش روسیه را در تحکیم برجام و اجرای تعهدات اروپا بسیار مهم دانست و اظهار داشت: ایران همواره حامی ثبات و امنیت منطقه بوده و با مقابله با داعش در منطقه و همچنین ارایه پیشنهاد پیمان عدم تعارض منطقه‌ای این اراده را به اثبات رسانده است.

رئیس جمهوری در دیدار با رئیس جمهوری روسیه، تصریح کرد: در مورد سوریه نیز علاقه‌مندیم که همکاری‌های خوب و مؤثر دوجانبه برای مقابله با تروریسم در قالب روند آستانه با ترکیه را تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه دهیم.

در این دیدار «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهوری، «رضا اردکانیان» وزیر نیرو، «حسام‌الدین آشنا» مشاور رئیس‌جمهوری و جمعی دیگر از مسئولان حضور داشتند.

روحانی در این سفر پیش از دیدار با پوتین با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری خلق چین و «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

 

 

 

 

 

همچنین بر اساس برنامه اعلام شده رئیس جمهوری قرار است، امروز با «محمد اشرف غنی» رئیس‌جمهوری افغانستان نیز دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

 

 

 

 

نوزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای ۲۳ و ۲۴ خرداد با حضور سران ۱۱ کشور از جمله روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند، پاکستان و ایران در شهر بیشکک برگزار می‌شود.

سازمان همکاری شانگهای سازمانی بین دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه سیاسی، اقتصادی و امنیتی بنیان گذاشته شد. چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و هند اعضای اصلی و ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

روحانی همچنین پس از حضور در اجلاس شانگهای در دومین مرحله از سفر سه روزه خود به منظور شرکت در پنجمین کنفرانس «تعادل و اعتمادسازی در آسیا» (سیکا) از بیشکک عازم دوشنبه پایتخت تاجیکستان خواهد شد.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

منبع : ایرنا

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *