شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

سازمان برنامه و بودجه کاهش ۸۰ درصدی بودجه فعالیت‌های قرآنی را تکذیب کرد

سازمان برنامه و بودجه کاهش ۸۰ درصدی بودجه فعالیت‌های قرآنی را تکذیب کرد
رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور ادعای برخی از خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها را مبنی بر کاهش ۸۰ درصدی بودجه فعالیت های قرآنی رد کرد.

هادی جعفری نژاد روز چهارشنبه درباره اخبار برخی خبرگزاری ها پس از تقدیم لایحه بودجه سال ۹۹ از سوی رئیس جمهوری به مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش ۸۰درصدی بودجه فعالیت های قرآنی به خبرنگار معارف ایرنا گفت: اعتبارات مندرج در ردیف «صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» تنها یکی از منابع اعتباری در نظر گرفته شده برای انجام فعالیت های قرآنی در دستگاه های اجرایی و سایر موسسات مرتبط با امور قرآنی است .

وی افزود: این در حالی است که هر ساله بسیاری از دستگاه های اجرایی و نهادهای غیر دولتی، اعتباراتی را صرف توسعه و ترویج امور قرآنی میکنند که بخشی از آنها دارای عناوین مشخص در برنامه ها و فعالیت ها بوده و بخشی دیگر فاقد عنوان مشخص با موضوع مزبور بوده و بصورت مستتر در فعالیت های دستگاه های اجرائی در حال انجام است .

جعفری نژاد در این زمینه به فعالیت های مرتبط با تدوین و تدریس کتاب های درسی قرآن، چاپ و انتشار کتب و نشریات در زمینه قرآن، برگزاری کلاس های آموزشی با موضوع قرآن و نظایر آن ها اشاره کرد.

وظیفه «صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» طبق اساسنامه مصوب سال ۱۳۹۵ منحصر در جذب و سپس تخصیص منابع اعتباری و مالی به دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی و موسسات قرآنی مردمی برای اجرای برنامه های مصوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی است و در لایحه پیشنهادی سال ۱۳۹۹به دلایلی همچون محدودیت منابع عمومی، لزوم توجه به پرداخت حقوق و مزایا و هزینه های اجتناب ناپذیر و اصلاح ساختار بودجه با کاهش روبرو شده است، اما اعتبار دستگاه های اجرایی فعال در امور قرآنی افزایش داشته است.

جعفری نژاد افزود: به عنوان نمونه می توان به رشد ۱۹ درصدی اعتبار برنامه های قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآنی، رشد ۱۳ درصدی اعتبار پرداخت شهریه دانشجویی به حافظان و قاریان قرآن سازمان امور اوقاف و امور خیریه، رشد ۹ درصدی اعتبار برنامه قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رشد ۱۰ درصدی اعتبار برنامه قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد.

رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: همچنین به منظور کمک به انجام فعالیت های قرآنی در کنار سایر فعالیت های فرهنگی و دینی هر ساله در ضوابط اجرایی بودجه به دستگاه های اجرایی اجازه داده می شود تا برخی هزینه‌های مربوط به امور قرآنی دستگاه ها پرداخت شود.

این مقام مسئول افزود: بر همین اساس هزینه های مربوط به پایگاه‌های مقاومت بسیج و فعالیت‌های دینی، فرهنگی و ورزشی و نیز بهبود و ارتقای دانش و سلامت کارکنان و اجرای آیین‌نامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز از محل اعتبارات هزینه‌ای مصوب پرداخت شده خزانه به نحوی که به انجام فعالیت‌های اصلی دستگاه خدشه‌ای وارد نشود، در قالب موافقتنامه با این سازمان پرداخت می شود.

وی همچنین اظهار داشت: با توجه به اینکه بسیاری از فعالیت های قرآنی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه های ذیربط همچون جشنواره ها و مسابقات قرآنی، آموزش های قرآن و عترت، فعالیت های تبلیغی و ترویجی و پژوهشی قرآنی نیز به استناد بند (ل) اصلاحی ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ در شمول مصادیق معافیت صفر مالیاتی قرار گرفته بودند، با حذف بند الحاقی به تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، مشمولان فعالیت های فوق در حوزه قرآنی نیزکماکان می توانند از تسهیلات تعیین شده بهره مند شوند .

جعفری نژاد تصریح کرد: به موارد پیش گفته باید اعتبارات قابل توجه امور ترویج و آموزش قرآن که در ذیل وزارت آموزش و پرورش تعریف شده است را نیز اضافه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه هفته جاری لایحه بودجه ۴۸۴ هزار میلیارد تومانی سال ۱۳۹۹ را به مجلس ارائه کرد.

بودجه سال ۹۹ کشور از نظر منابع حدود ۱۹ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۳۷۰ میلیارد و ۹۱۰ میلیون (۱۹.۸۸۷.۳۷۰.۹۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و مصارف بودجه نیز معادل همین رقم تعیین شده است.

منبع : irna.ir

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *