پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

علت تعطیلی برخی کارگاه‌های قطعه سازی

علت تعطیلی برخی کارگاه‌های قطعه سازی
رئیس اتحادیه تراشکاران مشهد اظهار کرد: ما برای رفع نیازهای خود احتیاجی به سایر کشورها نداریم و حتی کشور خودمان استحقاق صادر کردن تولیدات خود را به خارج از کشوردارد به شرطی که به تولید کنندگان داخلی بها و تسهیلات داده شود.

محمد جواد نظامی در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه اتحادیه تراشکاران مادر صنعت است، اظهار کرد: این اتحادیه با ۱۶۰۰ عضو شروع به کار کرد که این اعضا شامل قالب سازان، ماشین سازان، ریخته گران و قطعه سازان هستند.

وی درباره مشکلات و موانع این صنعت، اظهار کرد: صنعت با مشکلات فراوانی در حوزه بیمه، دارایی، شرکت برق، سازمان تأمین اجتماعی و غیره مواجه است و همچنین مهم‌ترین معضل، حمایت نشدن است.

رئیس اتحادیه تراشکاران با تاکید بر توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی تصریح کرد: اگر به صنعت بها داده شود در حوزه اشتغال‌زایی گام بزرگی بر داشته خواهد شد و نیازی به واردات وجود نخواهد داشت، همچنین صادرات به کشورهای خارجی رونق بیشتری پیدا خواهد کرد.

نظامی در خصوص علت تعطیلی برخی از کارگاه‌های قطعه سازی بیان کرد: در حال حاضر با وام‌های ۱۸ درصدی، تولید نمی‌تواند رونق پیدا کند و حتی رغبتی برای اخذ این وام‌ها وجود ندارد و این موجب تعطیلی کارگاه‌ها و بیکاری شمار زیادی از کارگران می‌شود.

نظامی درباره توافق اخیر دولت با قطعه‌سازان متذکر شد: در حال حاضر با افزایش قیمت دلار، توان واردات قطعه وجود ندارد، بنابراین به دنبال رونق تولید داخلی قطعات هستیم در حالی‌که حدود ۱۰ سال پیش اولین تولید کنندگان قطعه در خراسان شمالی فعال بودند و تمام قطعات مورد نیاز کارخانه‌های سایپا و ایران خودرو در داخل تولید می‌شد اما به مرور به دلیل عدم پشتیبانی بخش دولتی بیمه، اداره کار و غیره تولیدات داخلی کمرنگ شدند و کارگاه‌ها به دلیل به صرفه نبودن تعطیل شدند.

وی ادامه داد: محصولات چین با رانت‌هایی که صورت گرفت و سود سرشاری که برایش داشت جایگزین این کارگاه‌ها شد در حالی که تولیدکنندگان داخلی توانمندی‌های بالاتری دارند که امکان عدم وابستگی ما به چین و کالاهای بی‌کیفیت آن را فراهم می‌سازد.

او با اشاره به اینکه عمده واردکنندگان مواد اولیه، چین و ترکیه هستند، گفت: در حال حاضر ما برای مواد اولیه نیاز به واردات داریم اما به دلیل گران شدن دلار توانایی واردات این مواد اولیه را نداریم و این موجب تعطیلی کارگاه‌ها شده است.

رئیس اتحادیه تراشکاران مشهد افزود: چین از طریق واردات کالاهای بی کیفیت و بدون ضمانت به کشور ما صنعتی شد در حالی که در داخل اگر از طرف دولت توجه لازم به صنعت صورت گیرد کالاهایی به مراتب با کیفیت تر و با ضمانت تولید خواهند شد.

او درباره میزان خودکفایی کشور در تولید قطعات و لوازم یدکی اظهار کرد: کارگاه‌های ما سبد کالای لوازم یدکی تولید می‌کنند و تحویل کارخانه‌ها می‌دهند و اکثر لوازم یدکی کارخانه‌ها در حال حاضر تولید داخلی کشور است.

وی درباره وظیفه دولت در رونق صنعت بیان کرد: دولت باید به جای ایجاد موانع برای تولید کنندگان داخلی با در اختیار گذاشتن مواد اولیه با کمترین واسطه و نازل‌ترین قیمت، کاهش حق بیمه واحدهای تولیدی و اجرای طرح‌های حمایتی از کارآفرینان و تسهیلات کم بهره به رونق تولید کمک کند.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *