جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

همه گزینه‌ها برای واکنش‌ به آمریکا روی میز است

همه گزینه‌ها برای واکنش‌ به آمریکا روی میز است

*دزدی دریایی آمریکا مسبوق به سابقه بوده اما هنوز زود است واکنشها را مطرح کنیم. همه گزینه‌ها در پیش است و امیدواریم آمریکایی‌ها خطایی انجام ندهند.

*ارسال تانکرهای بنزین به درخواست دولت ونزوئلا بوده است و متکی به اراده آزاد کشورها در مبادلات مرسوم بین المللی است.  ما می‌خواهیم جامعه بین الملل نسبت به این بدعت جدید آمریکا واکنش نشان دهد و می خواهیم نسبت به امنیت این محموله‌ها از خطر راهزنی دریایی دولت آمریکا که در گذشته هم سابقه داشته است اطمینان حاصل کنیم.

*وزیرامور خارجه هشدارهای لازم را داد و در دولت و شورای عالی امنیت ملی هم این موضوع بررسی شد. امیدواریم که آمریکا دچار چنین خطایی نشود. اما در هر صورت ما همه احتمالات را در نظر خواهیم گرفت و برای بدترین آن آماده هستیم. اما هنوز زود است واکنشها را مطرح کنیم، اما همه گزینه ها در پیش است و امیدواریم آمریکایی‌ها خطایی انجام ندهند.

* نمایندگان کمتر از دوره‌های قبل در دولت به ‌کار گرفته خواهند شد

به‌گزارش  فارس، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: در جلسات گذشته ستاد ملی کرونا رئیس‌جمهور بر ایجاد شرایط مناسب برگزاری مراسم احیا به صورت جمعی و با رعایت پروتکل های بهداشتی اصرار کردند.

ربیعی تصریح کرد: این موضوع یکی از دغدغه‌های جدی همه اعضای ستاد ملی کرونا بود. یکی از نگرانی‌هایی که وجود داشت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت نکردن برخی از متولیان برگزاری مراسم بود که اقداماتی و تجمعاتی بدون هماهنگی صورت گرفت. خوشبختانه مناطق سفید ما به ۲۸۰ منطقه افزایش یافته و پس از چین و سوییس بالاترین بهبودی را داریم.

سخنگوی دولت بیان داشت: یکی از نگرانی‌هایی که وجود داشت عدم رعایت پروتکل‌ها و رعایت نکردن برخی از متولیان یا برخی از گزارشات بود که اقداماتی با تجمع‌های زیاد بدون هماهنگی صورت گرفته است که با  ورود رهبر معظم انقلاب و  رهنمود ایشان با صراحتی که فرمودند من تابع نظرات کارشناسی ستاد ملی هستم این اطمینان خاطر ایجاد شد و مردم مومن بیش از سایرین مسایل بهداشتی را مراعات کردند.  نگرانی‌های کم هم برطرف شد.

پزشکان و کادر درمان ما وارد فاز مهار بیماری کرونا شده‌اند

وی ادامه داد: گزارش ها در ستاد ملی مبارزه با کرونا نشان می دهد، از مرحله مدیریت و کنترل بیماری کرونا عبور و پزشکان و کادر درمان ما وارد فاز مهار بیماری کرونا شده‌اند.

ربیعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه علت لغو جلسه اخیر شورای کار چیست؟ و اینکه پس از فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب قرار است در افزایش حقوق کارگران تجدید نظری صورت گیرد گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته شورای عالی کار به‌دلیل اتفاقی که برای عدم حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان یکی از اعضای اصلی این جلسه افتاد، تشکیل نشد. وزیر اقتصاد و دارایی هم احتمالاً به دلیل فوت برادرشان در جلسه امکان حضور نداشتند.

ربیعی افزود: شورای عالی کار به‌صورت منظم جلسات خودش را در این زمینه خواهد داشت. از همان روزی هم که تصمیم گرفتند قرار بر این بود که در جلسه فرعی بحث حق مسکن مطرح شود و این یک تصمیم از پیش بوده که حق مسکن در جلسه بعدی مورد بحث قرار بگیرد.

نمایندگان کارگری مستقل و جسور دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند

سخنگوی دولت درخصوص حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار داشت: ‌ما در این زمینه همواره بعد از سال تصمیم‌ می‌گرفتیم. امیدوارم عدد قابل توجه و راضی‌کننده باشد. اما از آنجایی که این بحث مورد علاقه خودم من هم است، امسال واقعاً در شرایط بد صنعتی به‌سر می‌بریم. اما این سیاست پیشی‌گرفتن مزد به تورم را فراموش نکردیم.خوشحال هستم که امروز نمایندگان کارگری ما آزادانه در جلسات مشارکت می‌کنند و امضا نمی‌کنند. این موضوع را باید ارج بنهیم و بدانیم این موضوع کمتر در گذشته که به فرموده می‌آوردند و می‌بردند اتفاقات افتاده است.

وی بیان داشت:  خوشحال هستیم که امروز نمایندگان کارگری نقد و مصاحبه می‌کنند. باید با این اتفاق که نمایندگان کارگری مستقل و جسور دیدگاه‌های خود را بیان می کنند، نگاه مثبتی داشته باشیم.

این دولت بیش از دولت‌های قبلی در مظان انتقاد در فضای مجازی بوده است

وی ضمن تبریک به مناسبت روز ارتباطات، تصریح کرد: به نمایندگی از دولت و همچنین به سهم خود از تلاش‌های موثر جامعه ارتباطاتی و اطلاع‌رسانی کشور سپاسگزاری می کنم دولت از همه دست‌اندرکاران اطلاع‌رسانی و آنها که کنش های ارتباطی مورد نیاز در جامعه کرونا زده ایران را فراهم کردند سپاسگزاری می‌کند و برای همه فعالان این بخش آرزوی توفیق می‌کند. حرکت این دولت به سمت پاسخگویی، بی نظیر بوده است و به جرات می توانم بگویم هیچ دولتی مانند این دولت در معرض انتقاد در فضای مجازی نبوده است.

ربیعی در مورد تهدید آمریکا برای نفت‌کش های ایرانی در راه ونزوئلا گفت: هیچ دولتی ملزم به تحریم های دل‌بخواهی آمریکا نیست.

ارسال تانکرهای بنزین به درخواست دولت ونزوئلا بوده است

وی ادامه داد: ارسال تانکرهای بنزین به درخواست دولت ونزوئلا بوده است و متکی به اراده آزاد کشورها در مبادلات مرسوم بین المللی است.  ما می‌خواهیم جامعه بین الملل نسبت به این بدعت جدید آمریکا واکنش نشان دهد و می خواهیم نسبت به امنیت این محموله‌ها از خطر راهزنی دریایی دولت آمریکا که در گذشته هم سابقه داشته است اطمینان حاصل کنیم.

امیدواریم آمریکایی‌ها خطایی انجام ندهند

سخنگوی دولت گفت: وزیرامور خارجه هشدارهای لازم را داد و در دولت و شورای عالی امنیت ملی هم این موضوع بررسی شد. امیدواریم که آمریکا دچار چنین خطایی نشود. اما در هر صورت ما همه احتمالات را در نظر خواهیم گرفت و برای بدترین آن آماده هستیم. اما هنوز زود است واکنشها را مطرح کنیم، اما همه گزینه ها در پیش است و امیدواریم آمریکایی‌ها خطایی انجام ندهند.

دولت هیچ ارتباطی بین واگذاری‌ها و کسری بودجه‌اش برقرار نکرده است

ربیعی گفت: همیشه قرار نیست که بورس با یک زاویه رو به بالا باشد و افت و خیز هم دارد، اما همه کسانی که دلمان برای کشور می سوزد بدانیم که راه حل این است که بتوانیم نقدیندگی مردم را به سمت حرکت سالم ببریم. بورس یک حرکت سالم است. دستگاه‌هایی که سهام عرضه کردند از نهادهای عمومی امکان سرمایه‌گذاری جدید پیدا کرده‌اند. کسری بودجه دولت با واگذاری سهام ساتا یا شستا ارتباطی ندارد.

وی ادامه داد: رقمی که دولت باید اوراق بهادار بفروشد مشخص است و براساس همان هم می‌تواند بفروشد و ارتباطی به دستگاه‌های دیگر ندارد. ما حتی بخش خصوصی را هم تشویق می‌کنیم که سهام خود را به بورس عرضه کنند ولی نه با این هدفی که گفته شده است.   بنای دولت کنترل قیمت ارز است. بورس یک حرکت سالم است؛ دولت هیچ ارتباطی بین واگذاری ها و کسری بودجه‌اش برقرار نکرده است، چون دولت تنها طبق آنچه مجوز دارد می تواند اوراق بهادار بفروشد.

وی افزود: اعلام می‌کنم که بالا رفتن قیمت ارز نه تنها مطلوب ما نیست بلکه تمام تلاش دولت برای آوردن به یک کانال منطقی به عمل خواهد آورد و با سیاست‌هایی که از سوی همتی داشتیم بازارهای پول و ارز به رغم فشارهای سنگن تحریم موفق بوده است. فکر می‌کنیم بهبود شرایط با ثباتی که در بازارها ایجاد می‌شود، فراهم خواهد شد ما تلاش می‌کنیم ارز را در کانال پایین تری بیاوریم.

سخنگوی دولت در مورد آزادسازی فرکانس ۷۰۰ تا ۸۰۰ اظهار داشت: استفاده از شبکه «شاد» فعلا تا پایان خرداد رایگان شد؛ در برخی استان‌ها با خبر شدیم امکان استفاده از فضای مجازی نیست و لذا دستور بازگشایی مدارس را دادیم.

وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد حضور دانش آموزان روستایی در مدارس بیش از شهرها است، گفت: این موضوع  فرکانس ۷۰۰ تا ۸۰۰  در کمیته های تخصصی دارد بررسی می‌شود و اختلاف نظر زیادی در این زمینه وجود دارد. دولت در نظر دارد تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل کند. روستا به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شدند و تا پایان خرداد ۱۰۰۰ روستای دیگر هم  متصل می شوند.

می‌خواهند نشان دهند هموطنان یهودی در ایران زندگی خطرناک و سختی دارند

وی در مورد اخبار منتشر شده درباره مقبره مقدس هموطنان کلیمی در همدان اظهار داشت: بنا سالم هست و این اقدام مشکوک بوده و می‌خواهند نشان دهند هموطنان یهودی در ایران زندگی خطرناک و سختی دارند، در حالی که آنها قرن‌ها است در کنار مردم زندگی می‌کنند.

ایران، یهودستیز نیست، با کودک‌کشی یک حزب مقابله می‌کند

ربیعی گفت: ایران جامعه یهودی‌ستیز نبوده است و ما با زور و کودک‌کشی یک حزب و جریان فکری حاکم مقابله می‌کنیم.

وی در مورد امکان افزایش سفر‌ها در عید فطر عنوان داشت: ما فعلا در دوران کرونا سهمیه نوروزی بنزین نداریم و کماکان شعار ما ماندن در خانه است و توصیه می‌کنیم مردم به جز برای کارهای ضروری سفر نکنند. الان هم سفر به صلاح نیست.

سخنگوی دولت گفت: وضعیت خوبی داریم و تهران کمترین فوتی را از ابتدای شروع کرونا داشته است.

وی در مورد وضعیت کالاهای اساسی در سال ۹۹ اظهار داشت: ما نیازمند تامین مواد اولیه کارخانه ها هستیم و اگر نتوانیم تامین کنیم با یک بیکاری وسیع روبرو خواهیم شد، دارو را نیز باید تأمین کنیم و سعی کردیم با تامین ارز با قیمت مناسب آنها را تامین کنیم.

نمایندگان مجلس کم‌تر از دوره‌های قبل در دولت به ‌کار گرفته خواهند شد

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، مبنی بر نامه به وزرا درباره به‌کارگیری آن دسته از نمایندگان مجلس دهم که در مجلس یازدهم حضور ندارند، گفت: آنچه در فضای مجازی مطرح شد و برخی اظهارات را در این زمینه دیدم، متاسفانه دقیقاً قلب واقعیت صورت گرفته و هدف چیز دیگری بوده و آنچه که بیان شده قلب واقعیت است.

سخنگوی دولت بیان داشت: در بحث تفکیک تفکیک وزارت بازرگانی قلب واقعیت صورت گرفته ما دقیقاً به خاطر اینکه در دوران تحریم که زندگی روزانه و معیشت مردم نیاز به تمرکز در حوزه بازرگانی دارد و باید کالا به موقع خریداری شود، به موقع سفارش داده شود و بازار کنترل شود این طرح را داشتیم در حالی که بیان شد این‌ها می‌خواهند وزارتخانه جدید درست کنند که وزارت رانت ایجاد شود. هر تصمیمی می گیرید در نقطه مقابل این اظهار نظر صورت می‌گیرد.

ربیعی تصریح کرد: معمولاً بعد از هر دوره مجلس فشارها برای جذب نمایندگان زیاد می‌شود من به نوبه خودم چه در دوره‌ای که وزارت بودم و چه در دوران قبل شاهد این ماجرا بودم که افرادی بودند که به دستگاه ها و جاهای مختلف زنگ می‌زدند و آدم معرفی می‌کردند. شما به نهادهای عمومی و سایر دستگاه‌های اجرایی و به بنگاه‌هایی که در بخش‌های غیر مستقیم وزارتخانه‌هاست نگاه کنید و ببینید چقدر هر دوره مجلس از این افراد پیدا می کنید. چند روز پیش گزارش‌هایی در دولت بود و مسائلی مطرح شد در مورد اینکه به یک وزارتخانه صنعتی می‌خواهند فشار بیاورند و جذب شوند.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از نمایندگان مجلس یازدهم که در مجلس حضور ندارند، کارمندان دولت هستند طبیعتاً بعد از دوره نمایندگی باید خود را به دستگاه مربوطه معرفی کنند؛ به منظور جلوگیری از فشار به دستگاه ها این اقدام در دولت ممنوع شد. هر وزارتخانه‌ای در دولت تصمیم گرفت از این افراد استفاده کند، این موارد در کمیته ای در دفتر دولت بررسی می شود.

ربیعی در مورد اینکه تعدادی از نمایندگان فعلی به دلیل مشکلات اقتصادی رد صلاحیت شده‌اند و چطور ممکن است دولت بخواهد از آنان استفاده کند، گفت: به‌کارگیری نیرو در پست های مدیریتی، شرایط خود را دارد و از دستگاه های مربوطه استعلام خواهد شد. خواهید دید که در این دوره کمتر از دوره های قبل (نمایندگان مجلس) در دولت حضور خواهند یافت.

۸۰ درصد تولید مرغ متکی به ارز است

ربیعی گفت: ۸۰ درصد تولید مرغ متکی به ارز است، ایالات متحده کوچکترین ورود ارز به داخل را کنترل می کند با این توصیف سعی کردیم صادرات را افزایش دهیم، با این وضعیت ادامه تامین همه کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست.

چرا کالایی را به محض خروج از لیست ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام نمی‌کنیم؟

وی خاطرنشان کرد: اینکه چرا کالایی را به محض خروج از لیست ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام نمی کنیم، به‌دلیل آن است که حجم زیادی از کالاها با ارز ۴۲۰۰ خریداری شده و هنوز در انبار است و با اعلام خبر باعث افزایش قیمت می شود.

برکناری وزیر صمت یک روند بود، نه ناگهانی

ربیعی در مورد شیوه برکناری رضا رحمانی وزیر صمت و شباهت آن با برکناری‌های دوران دولت گذشته گفت: ضمن تشکر از آقای رحمانی، ما با شیوه‌های قبلی برکناری وزیر مخالفیم؛ این موضوع [برکناری] یک روند بود و ناگهانی نبوده است. اجازه بدید خیلی توضیح ندهم اما در دوران تحریم نیازمند استراتژی های صنعتی و تولیدی جدید هستیم.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *