جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

کرونا و سایه بحران‌های جدید در آمریکای لاتین

کرونا و سایه بحران‌های جدید در آمریکای لاتین

*اقتصاد آمریکای لاتین همچنان به شدت به سرمایه‌گذاری‌های خارجی  و کالاهای اولیه از جمله نفت وابسته‌ است. با توجه به شرایط مبهم اقتصاد جهان به دلیل پیامدهای ناشی از شیوع کرونا، بنیان اقتصاد آمریکای لاتین بیش از مناطق دیگر درخطر قرار دارد.

*هیچ کشور یا منطقه‌ای در برابر کرونا مصون نبوده اما آمریکای لاتین با توجه به مشکلات گذشته ممکن است با بحران‌های عمیقی‌تری به دلیل شبوع کرونا روبرو شود.

تهران- ایرنا- نشریه فارن‌پالسی در گزارشی اعلام کرد، شیوع گسترده کرونا در آمریکای لاتین ممکن است با توجه به شرایط پیشین برخی کشورها، موجب بروز بحران‌های سیاسی و اقتصادی جدیدی در این منطقه شود.

در گزارش این نشریه آمریکایی آمده است:

آمریکای لاتین این روزها مانند دیگر مناطق دنیا با چالش شیوع کرونا روبرو بوده اما بیشتر کشورهای این منطقه از تجهیزات کامل و لازم برای مهار این ویروس برخوردار نیستند.
پیش از این، بیشتر کشورهای آمریکای لاتین با مشکلات اقتصادی دست وپنجه نرم می‌کردند و چالش‌های ناشی از شیوع کرونا ممکن است موجب بحران‌های جدید در این منطقه شود؛ بحران‌هایی که به طور بنیادین سیستم سیاسی آمریکای لاتین را دستخوش تغییراتی خواهد کرد.

هیچ کشور یا منطقه‌ای در برابر کرونا مصون نبوده اما آمریکای لاتین با توجه به مشکلات گذشته ممکن است با بحران‌های عمیقی‌تری به دلیل شبوع کرونا روبرو شود. اقتصاد آمریکای لاتین به شدت به تجارت از آمریکا، چین و اروپا وابسته است؛ آن هم در حالی که این کشورها و اروپا اکنون با مشکلات اقتصادی جدی ناشی از کرونا روبرو بوده و شاید مجبور شوند در سال‌های آینده فقط بر سروسامان دادن وضعیت اقتصادی خود متمرکز شوند.

اقتصاد آمریکای لاتین همچنان به شدت به سرمایه‌گذاری‌های خارجی  و کالاهای اولیه از جمله نفت وابسته‌ است. با توجه به شرایط مبهم اقتصاد جهان به دلیل پیامدهای ناشی از شیوع کرونا، بنیان اقتصاد آمریکای لاتین بیش از مناطق دیگر درخطر قرار دارد.

برزیل، آرژانتین و مکزیک که سالیان پیش، از اقتصادهای برتر آمریکای لاتین بودند در دو سال اخیر با چالش‌های اقتصادی روبرو شده و بحران کرونا آینده اقتصاد این سه کشور را در مسیر پُر ابهامی قرار می‌دهد.

ونزوئلا که مدتهاست با بحران سیاسی و اقتصادی روبروست مشخص نیست چگونه می‌تواند از این حجم سنگین مشکلات از جمله کمبود دارو و تجهیزات پزشکی جان سالم به در ببرد.

دولت‌های آمریکای لاتین در این مقطع زمانی به شدت به دنبال اتخاذ راه‌هایی برای جلوگیری از شیوع گسترده‌تر کرونا در کشورهایشان هستند. در این میان برخی اقتصادهای آمریکای لاتین که توان نسبی دارند تا مدتی می‌توانند تدابیر ضد کرونایی از جمله تداوم قرنطینه سراسری را اجرایی کرده و به شهروندان برای ماندن در خانه کمک مالی کنند اما برخی کشورهای این منطقه فقیر و کم‌درآمدند و توان ادامه تدابیر ضد کرونایی را برای مدت زیاد ندارند.

بحران در آمریکای لاتین به دلیل شیوع کرونا، تازه آغاز شده و به احتمال زیاد پیامدهای آن سال‌ها در این منطقه باقی می‌ماند. حتی اگر این منطقه بتواند از بدترین سناریو ممکن در مورد شیوع کرونا جان سالم به در ببرد اما پیامدهای اقتصادی و سیاسی ناشی از همه‌گیری کرونا مدت‌ها گریبانگیر آمریکای لاتین خواهد بود.

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *