پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

گام‌های دولت برای بهره‌برداری استان فارس از آب خلیج فارس

گام‌های دولت برای بهره‌برداری استان فارس از آب خلیج فارس

یکی از دغدغه ها و درخواست‌های مردم استان فارس و حتی حوزه صنعت این خطه جنوبی کشور در راستای حل مشکل کم آبی بوده است.

معضل کم آبی نه تنها آب شرب مورد نیاز مردم که سایه این چالش اکنون بر صنعت فارس نیز سنگینی می کند و حتی باعث شده تا بسیاری از طرح های زیربنایی و صنعتی از جمله صنعت پتروشیمی این خطه به دلیل وجود همین معضل در میانه راه  راکد و یا متوقف شده و هزینه های هنفگت و بار مالی فراوانی را بر روی مجموعه دولت وسرمایه گذاران بخش خصوصی نیز تحمیل کند.

کم مهری و خشم طبیعت و بروز خشکسالی ها در کنار برخی دخالت های انسانی و شاید سوء تدبیرها از گذشته های دور تاکنون باعث شده تا برخی روستاها و شهرها در این استان و مناطق جنوبی آن از جمله بیرم ، علامرودشت و بسیاری از روستاها و شهرهای امروز بیش از گذشته با مشکل جدی کم آبی دست و پنجه نرم کنند.

مردم و شهروندان مناطق جنوبی استان فارس سالهاست که با افت فشار آب و حتی غیرقابل شرب بودن دست و پنجه نرم می کنند و بدون شک ضرورت چاره اندیشی ، برنامه ریزی به صورت کوتاه مدت و بلند مدت برای حل این مشکل امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

اما آنچه مسلم است، چالش کم آبی  در استان فارس خود زخم کهنه و گره کوری است که باز کردن و امید به رفع و گره گشایی از آن گویا باید در این برهه زمانی و در دولت تدبیر و امید آن هم با وجود شرایط بسیار سخت صورت گیرد.

گام اساسی اکنون در سایه همدلی و عزم جدی مسئولان و مقامات اجرایی در استان فارس اعم از نمایندگان و مقامات ارشد اجرایی و نهادهای مربوطه برای رفع این معضل جدی محکم تر و با برنامه ریزی منسجم تری نسبت به قبل برداشته شده است.

همین عزم و وحدت و انسجام و همدلی مردم، مسئولان و نهادهای ذیربط در استان فارس و مناطق جنوبی آن نیز باعث شده تا دولت و مجموعه وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز بیش از گذشته این درد را احساس و با عزم و تصمیمی جدی تر برای کمک به حل این مشکل اعلام آمادگی کند.

خروجی مثبت و امید بخش یک نشست

معاون عمرانی استانداری فارس اعلام کرد: موضوع انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس در کمیسیون عمران مجلس و با حضور معاونان وزارت نیرو ، تعدادی از نمایندگان مجلس ، استاندار فارس و شرکت های سرمایه گذار در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.

محمود رضایی کوچی عنوان کرد: به دنبال پیگیری های استاندار فارس برای  اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس در فاز اول ، ۱۵ میلیون مترمکعب آب به شهرستان های لامرد و مهر منتقل خواهد شد و مصارف شرب و صنعت این شهرستانها را از منابعی پایدار تأمین خواهد کرد.

وی یادآور شد: در اجرای  فاز اول انتقال آب در این طرح ، به واسطه شیوه طراحی آب شیرین‌کن های استفاده شده که امکان انتقال آب تا ظرفیت ۴۰۰ میلیون متر مکعب نیز ممکن خواهد بود.

معاون امور عمرانی استانداری فارس تاکید کرد:انتقال این حجم آب  می تواند آب مورد نیاز  مصارف شرب و صنعتی تمام استان فارس را تامین کند.

رضایی ادامه داد: خط انتقال آبی که در فاز اول انتقال آب از خلیج فارس به جنوب استان کشیده می شود از حیث طراحی به گونه ای است که انتقال آب به تمام شهرستان های استان را فراهم می کند.

رضایی با اشاره به اینکه مشاور اجرای طرح مذکور در گام اول انتقال آب به شهرستان لامرد را عملی خواهد کرد ، افزود: به دنبال اجرای فاز اول و با مشخص شدن میزان آبی که وزارت نیرو برای سایر شهرستان های استان تخصیص می دهد ، آب از حوزه جنوب به مرکز استان منتقل شده و برای مصارف  شرب و صنعتی سایر شهرستان ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد: آب منتقل شده از خلیج فارس به استان بیش از ظرفیت مصرفی شرب بوده و در این راستا مورد استفاده حوزه صنعت نیز قرار می گیرد و بسیاری از مشکلات مرتبط با کمبود آب صنایع در آینده را نیز برطرف و زمینه توسعه آنها را فراهم می کند .

معاون امور عمرانی استانداری فارس همچنین یاد آور شد: انتقال این حجم آب به استان فارس سیستم و ظرفیت پایدار در حوزه تامین آب را در استان ایجاد کرده و در حوزه پدافند غیر عامل نیز کاربردی خواهد بود .

انتقال آب از سد سلمان به شهرستان های جنوبی استان

رضایی در ادامه از بررسی موضوع آبرسانی به بخش هایی از شهرستان های لار و لامرد  ، خیرگو، چاهورز و بیرم و سایر روستاها و بخش های با مشکل کم آبی در این منطقه اشاره کرد و گفت: در این نشست مقرر شد رفع مشکل کم ابی این مناطق در اسرع وقت در دستور کمیسیون عمرانی مجلس قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با ارتقا، تقویت و بهسازی خط یک انتقال آب از سد سلمان و انجام مطالعات خط ۲، پروژه آبرسانی به این مناطق اجرایی می شود .

رضایی افزود: تامین اعتبارات مورد نیاز برای انجام این پروژه آبرسانی از طریق نمایندگان مجلس پیگیری و  به دنبال آن پروژه طبق زمان بندی معمول اجرایی خواهد شد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *