جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

آمادگی آموزش عالی در برابر تداوم تعطیلی‌های اجباری

آمادگی آموزش عالی در برابر تداوم تعطیلی‌های اجباری

در شرایطی که زمان بازگشایی دوباره کلاس‌های درس حضوری نامشخص است، وزارت علوم، بخش‌های آموزش عالی را برای تعطیلی‌ اضطراری اجباری آماده می‌کند و تلاش کرده با رفع موانع اداری و فنی، شرایط را به نفع دانشجو و آموزش الکترونیکی رقم بزند.

برخی کاربران با ثبت سوژه در سامانه فارس خواستار «تعطیلی دانشگاه‌ها برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا» شده‌اند که این کمپین جواب داد و با نظر کمیته ملی مدیریت کرونا، دانشگاه‌ها و مدارس تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شد و فعلا این تعطیلی تا ۲۰ فروردین تمدید شده و پس از آن هم زمان بازگشایی دوباره کلاس‌های درس هم منوط به نظر این کمیته خواهد بود.

گزارش زیر در این باره است:

در ایام تعطیلات نوروز، احتمالاتی مبنی بر تداوم تعطیلی بعد از تعطیلات نوروز ۹۹ شنیده می‌شد که گمانه‌زنی‌ها به حقیقت پیوست و اکنون هم بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از ۲۰ فروردین ماه هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

 با نظر کمیته ملی مدیریت کرونا، دانشگاه‌ها و مدارس تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شد و فعلا این تعطیلی تا ۲۰ فروردین تمدید شده و  زمان بازگشایی دوباره کلاس‌های درس هم منوط به نظر این کمیته خواهد بود

*وزارت بهداشت: بازگشایی دانشگاه‌ها زودهنگام نخواهد بود

محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه احتمال تعویق در بازگشایی مدارس و دانشگاه ها را مطرح کرده و گفته: در صورت لزوم تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی پس از ۱۵ فروردین هم تمدید می‌شود و می‌توان با تغییر در زمان بندی‌ها، تعطیلی تابستانی مدارس را به تعویق انداخت.

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: تا زمانی که از بین رفتن ویروس کرونا در کشور اطمینان خاطر پیدا نکنیم نمی‌توانیم اجازه دهیم بچه‌ها به مدارس و دانشگاه‌ها بازگردند و معلوم نیست چه زمانی ویروس کرونا به طور کامل در کشور از بین خواهد رفت پس احتمال بازگشایی نشدن مدارس و دانشگاه‌ها بلافاصله بعد از عید نوروز وجود دارد. با شرایط موجود احتمالا بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها حداقل تا نیمه اردیبهشت ماه مقدور نیست.

در آخرین اظهارنظر هم حق دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: از نظر علمی زمانی ما می توانیم در مورد بازگشایی مدارس صحبت کنیم که دو دوره ۱۰ روزه روند کاهنده ابتلا را شاهد باشیم و ویروس به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده باشد. در مورد دانشگاه ها با توجه به اینکه تعداد زیادی از دانشجویان از شهرستان های مختلف حضور می یابند و بحث خوابگاه ها را داریم باید شرایط سخت گیرانه تری اعمال شود. ضمن اینکه جو اجتماعی نیز مهم است و زمانی که والدین دانش آموزان و دانشجویان مضطرب باشند حتی اگر مدارس و دانشگاه‌ها هم باز باشند مشارکت خانواده ها کم است. از نظر علمی بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها زودهنگام نخواهد بود.

*تعویق تمامی آزمون‌های بین‌المللی

سازمان سنجش آموزش کشور هم اعلام کرد: تمامی آزمون‌های بین‌المللی در ایران با هماهنگی مراکز بین‌المللی تا اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ برگزار نخواهد شد و زمان و نحوه برگزاری این آزمون ها متعاقبا از طریق سازمان سنجش آموزش کشور  یا مراکز برگزارکننده این آزمون ها اعلام خواهد شد.

به این ترتیب تمامی آزمون‌های UKVI ،Life Skills ،IELTS ،GRE Subject ،GRE General و TOEFL با هماهنگی به عمل آمده با موسسات ETS و IDP در ایران تا ۲۰ ماه آوریل ۲۰۲۰ برابر با اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ برگزار نخواهد شد.

حق دوست معاون وزیر بهداشت هم از احتمال تعویق در برگزاری آزمون‌های جامع خبر داده است.

*دوراندیشی وزارت علوم برای جلوگیری از ایجاد وقفه آموزشی در صورت ادامه تعطیلی اضطراری 

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تمهیدات وزارت علوم برای جلوگیری از ایجاد وقفه آموزشی در صورت ادامه تعطیلی اضطراری  در سال ۹۹ را تشریح کرد و اظهارداشت: روش برگزاری کلاس‌ها و دیگر امور درسی دانشجویان در شرایط اضطرار فعلی اخیرا به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

به گفته وی، با این دستورالعمل، با توجه به شرایط پیش آمده اختیار دانشگاه‌ها در برگزاری کلاس‌های الکترونیکی بیشتر شده است، زیرا طبق پیش‌بینی دانشگاه‌هایی که در طول ۲۰ روز گذشته آموزش الکترونیکی را آغاز کرده‌اند عملا قبل از سال ۹۹، سقف ۱۰ درصد برای آموزش الکترونیکی را پوشش داده‌اند و نیاز به عبور از سقف قبلی ۱۰ درصد برای ارایه آموزش‌های الکترونیکی داشتند.

وی همچنین از امکان افزایش تعداد غیبت مجاز دانشجویان با تشخیص مدیریت دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: تعداد غیبت مجاز دانشجویان برای حضور در کلاس‌های «برخط» با تصویب شورای عالی دانشگاه‌ها می‌تواند افزایش پیدا کند.

حذف درس یا نیم‌سال تحصیلی برای دانشجو بسته به شرایط آموزش و نظر دانشگاه، افزایش تعداد غیبت، حذف محدودیت ارایه ۱۰ درصد یک از دروس به صورت الکترونیکی و برگزاری جلسه دفاع پایان‌نامه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به صورت الکترونیکی یا نیمه حضوری از تمهیداتی است که وزارت علوم بسته به شرایط ویروس کرونا در کشور اندیشیده تا دست دانشجو و دانشگاه را استفاده حداکثری از این شرایط باز بگذارد

خاکی صدیق همچنین از امکان مساعدت دانشگاه با دانشجو در برگزاری جلسه دفاع از پایان‌نامه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد و گفت: طبق مقررات، دفاع باید حضوری انجام شود و هیئت داوران در جلسه دفاع حضور داشته باشند، اما مقرر شده که جلسه دفاع با رعایت سایر شرایط و ضوابط برگزاری جلسات دفاع، می‌تواند به صورت الکترونیکی یا نیمه حضوری برگزار شود.

امکان حذف درس یا نیم‌سال تحصیلی بدون احتساب در سنوات دانشجو براساس شرایط آموزش در دانشگاه و با نظر مدیریت دانشگاه یکی دیگر از تمهیدات وزارت علوم برای این روزها است که خاکی صدیق درباره این شرط این طور توضیح داد که اگر دانشگاهی نتوانسته باشد خدمات آموزشی را ارائه دهد و با تصمیم شورای مقابله با کرونا شرایط تعطیلی دانشگاه‌ها ادامه پیدا کند، دانشجویان می‌توانند از این بند به تشخیص معاون آموزشی و رئیس دانشگاه استفاده کنند. اما اگر شرایط به گونه‌ای باشد که آموزش حضوری از سر گرفته شود و آموزش‌های الکترونیک هم به طور مطلوب برگزار شده باشد نیازی به استفاده از این بند نیست.

*آمادگی آموزش عالی در برابر تداوم تعطیلی‌های اجباری

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از رقم خوردن حرکتی بزرگ توسط دانشگاه‌های دولتی برای ارایه آموزش‌های الکترونیکی در حدود یک ماه و نیم گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ دانشگاه دولتی آموزش الکترونیکی دارند به طوری که بیش از ۹۰ درصد دانشجویان آنها تحت پوشش آموزش الکترونیکی هستند.

محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران هم در گفت وگو با خبرنگار فارس از وضعیت برگزاری کلاس‌های آموزش الکترونیکی در این دانشگاه،‌گفت: ۷۰ درصد برنامه‌های آموزشی دانشگاه تهران به صورت الکترونیکی برگزار شده است.

رشتچیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف هم درباره وضعیت برگزاری کلاس‌های آموزش الکترونیکی در این دانشگاه،‌گفت: ۸۱ درصد از اعضای هیات علمی حداقل یکی از روش‌های تدریس غیر حضوری را برای تدریس درس خود انتخاب کرده‌اند و ۷۷ درصد از دروس نظری به روش مجازی ارایه شده است.

*وضعیت فعالیت دانشگاه‌ها بعد از تعطیلات نوروز

دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرده که با توجه به دستورالعمل وزارت بهداشت در خصوص کاهش رفت و آمد و جلوگیری از ترددهای غیر ضروری، از اعضای هیات علمی دانشگاه تقاضا شده ضمن استفاده حداکثری از امکانات آموزش مجازی و سایر روش های موجود، به آموزش از راه دور دانشجویان ادامه دهند و از حضور در دانشگاه به غیر از موارد خیلی ضروری و اجتناب ناپذیر خودداری کنند. از شنبه شانزدهم فروردین ماه صرفا در صورت نیاز ضروری و بنا به تشخیص مسئول آن واحد به صورت شیفت بندی و با حضور حداکثر یک نفر در هر یک از بخش های آموزشی، پژوهشی و اداری و مالی فعالیت خواهند داشت.

همان طور که پیش‌بینی می‌شد پس از پایان تعطیلات نوروزی هم آموزش در دانشگاه‌ها به صورت الکترونیکی باقی ماند و همچنان بر دورکاری و آموزش از راه دور تاکید می‌شود

دانشگاه شهید بهشتی هم اعلام کرد: در صورت ادامه وضعیت موجود پس از تعطیلات نوروزی، فعالیت‌های دانشگاه به شیوه فعلی استمرار خواهد داشت و کلاس‌های دانشگاه نیز تا اطلاع ثانوی به شیوه غیر حضوری ادامه خواهد داشت.

دانشگاه علم و صنعت هم اعلام کرد که کلاس های آموزشی این دانشگاه از ۱۶ فروردین کماکان به صورت الکترونیکی ادامه خواهد یافت.

علی اشرفی زاده معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با تاکید بر اینکه از ۱۶ فروردین اساتید ملزم به برگزاری کلاس های مجازی هستند، گفت: از این تاریخ همه دروس نظری به صورت الکترونیکی برگزار می شود.

*اعلام زمان بازگشایی دانشگاه‌ها فقط از سوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم مانند دیگر سازما‌ن‌ها و وزارتخانه هاست و بارها به دانشجویان و دانشگاه‌ها اعلام کرده که ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، تنها مرجع تصمیم‌گیری درخصوص آغاز مجدد فعالیت‌های آموزشی حضوری دانشجویان در دانشگاه‌هاست و هرگونه تصمیم در خصوص شروع فعالیت‌های آموزش حضوری دانشگاه براساس تصمیمات ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا خواهد بود.

منبع : فارس

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *