پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

اتحاد صنعت و دانشگاه در تحقق “جهش تولید”

اتحاد صنعت و دانشگاه در تحقق “جهش تولید”

 

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاهیان در راستای جهش تولید آمادگی دارند و می توانند محور کار باشند و می توانیم با تشکیل کار گروه های مشترک در صنعت شاهد تحولات اساسی در پروژه های خاص باشیم.

محمد سعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت و گویی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید، اظهار داشت: سال گذشته موضوعاتی برای توسعه ارتباط دانشگاه و دستگاه ها داشتیم.

وی با بیان اینکه از لحاظ تقسیم بندی می توانیم چند مدل همکاری با صنایع داشته باشیم گفت: از جمله آنها بهبود وضعیت، بهینه سازی انرژی، مصرف انرژی، و مواد مصرفی است که می توان از طریق آن هزینه ها را کاهش داد به طوری که اکثر صنایع و دستگاه های اجرایی مصرف زیادی در انرژی دارند.
سیف ادامه داد: فناوری های نو و استفاده از روش های تولید جدید و فناوری های مرتبط طبیعتا می توانند به خوبی به دانشگاه ها کمک کنند به طوری که در اتحاد جدید یا محصولات جدید از این توانایی برخوردار هستیم.

* ۸ هزار قرارداد در ارتباط با جامعه و صنعت منعقد شد

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: خوشبختانه در سال های قبل ارتباطات خوبی بین صنایع و دانشگاه ها برقرار شده و در حال حاضر ۸ هزار قرارداد منعقد شده داریم و طبیعتا استطاعت گسترش این موارد است و اگر صنایع و دستگاه های اجرایی متحد باشند جهش تولید به خوبی شکل می گیرد.
وی افزود: دانشگاهیان در راستای جهش تولید آمادگی دارند و می توانند محور کار باشند و می توانیم با تشکیل کار گروه های مشترک در صنعت مورد نظر صنایع محوری و راهبردی کشور دانشگاه ها را بسیج کنیم و با توجه به ابزارهای دانشگاه به صورت هدفمند در صنعت و پروژه های خاص شاهد تحول اساسی تر باشیم.
سیف در ادامه یادآور شد: از جمله توافقات خوب بین صنایع و دانشگاه بحث پایان نامه ها است که اگر حوزه، مشکل و نیاز مشخصی ارائه شود در جهت گیری پایان نامه ها کمک شایان و قابل توجهی می شود.
وی به فرصت های مطالعاتی اعضای هیات علمی نیز اشاره کرد و گفت: اگر جامعه و صنعت اتحاد داشته باشند هدفمندتر می شوند و با پیشگام شدن و سرمایه گذاری صنایع در حوزه مورد علاقه، اساتید می توانند از این فرصت استفاده کنند و فرصت مطالعاتی را با حمایت صنایع بگذرانند.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در راستای اجرای طرح کارورزی می توان از پتانسیل دانشجویان استفاده کرد و برای آسیب شناسی و دسته بندی گلوگاه هایی که در صنایع و خطوط تولیدی وجود دارد و دانشجویان می توانند همپا با صنعت حرکت کنند.
وی اظهار امیدواری کرد و گفت: طبیعتا این پتانسیل بزرگی است و چند میلیون دانشجویی که در کشور داریم می توانند پتانسیل خوبی در سطح کشور و استان ها داشته باشند و به دنبال این هستیم به صورت استانی گلوگاه ها و مشکلات صنایع شناسایی شوند و در هم افزایی مشترک با ادارات، سازمان ها و صنایع مشکلات رفع شود تا گلوگاه ها کاهش پیدا کنند و با قدرت به جهش تولید برسیم.
منبع : فارس

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *