جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

تحدید جذب دانشجویان شهریه پرداز داخلی در رشته های پزشکی و … ، در دانشگاه علوم پزشکی ایران ؟؟ !!

تحدید جذب دانشجویان شهریه پرداز داخلی در رشته های پزشکی و … ، در دانشگاه علوم پزشکی ایران ؟؟ !!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به رویکرد دانشگاه در جذب دانشجویان بین‌المللی گفت: در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی نباید دانشجوی شهریه پرداز داخلی پذیرش شود.

 

نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با ارائه گزارش پیشرفت برنامه چهارساله معاونت بین‌الملل دانشگاه و اساسنامه بنیاد حامیان دانشگاه برگزار شد.

در این نشست دکتر رامین کردی معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران به تشریح برنامه‌ها و اقدامات معاونت بین‌الملل دانشگاه پرداخت و بر هم‌افزایی حوزه‌های مختلف دانشگاه در توسعه امور بین‌الملل تاکید کرد.

وی با اشاره به فعالیت پردیس بین‌المللی دانشگاه در کیش و دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی گفت: با دانشکده‌ها تفاهم‌نامه‌هایی را به‌منظور توسعه فعالیت‌های بین‌المللی تدوین کردیم تا از ظرفیت آن‌ها در این عرصه استفاده کنیم.

کردی افزود: پس از مطالعات بسیار به این نتیجه رسیدیم که شبکه جهانی دانشگاه (TUMS Global Network) را ایجاد کنیم که هم اعضای هیئت‌علمی دانشگاه و هم اعضای هیئت‌علمی خارجی می‌توانند عضو آن شوند. وب‌سایت آن نیز طراحی‌شده که پس از پایان اجرای آزمایشی و رفع اشکالات آن، به‌زودی اعلام عمومی می‌شود.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران از افزایش شمار دانشجویان بین‌الملل دانشگاه طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر تعداد دانشجویان بین‌الملل دانشگاه به بیش از ۷۹۰ دانشجو از ۴۴ کشور افزایش یافته است.

وی با اشاره به سیاست دانشگاه در جذب دانشجویان پردیس بین‌الملل گفت: در حال حاضر شمار دانشجویان ایرانی پردیس بین‌الملل حدود ۹۰۰ نفر است. بر اساس سیاست‌های اتخاذشده، باید تعداد دانشجویان خارجی را افزایش دهیم و نباید دانشجوی شهریه پرداز داخلی در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی جذب کنیم که در این راستا نیز اقدام کرده‌ایم.

کردی به تشریح برنامه‌های دانشگاه در زمینه برگزاری دوره‌های مشترک بین‌المللی پرداخت و گفت: به این منظور تفاهم‌نامه‌هایی را با دانشگاه‌های کشورهای مختلف امضا کردیم و دوره‌های متعددی را برگزار می‌کنیم. یکی از برنامه‌های معاونت بین‌الملل طراحی رشته‌های جدید و مورد نیاز کشورهای همسایه بود که در این مدت برنامه آموزشی ۹ رشته را طراحی و تصویب کردیم.

وی از ایجاد شعبه‌های خارج از دانشگاه خبر داد و گفت: مقدمات ایجاد شعبه سلیمانیه و کربلا عراق فراهم‌شده و در حال رایزنی برای ایجاد شعبه قطر هستیم.

همچنین در این نشست دکتر سیدمنصور گتمیری مسئول راه‌اندازی بنیاد حامیان دانشگاه، اساسنامه پیشنهادی بنیاد حامیان دانشگاه را تشریح کرد و گفت: قرار است این بنیاد باهدف جلب حمایت‌های خیرین نیک‌اندیش و بهره‌مندی از توانمندی‌های مادی و معنوی نخبگان، دانش‌آموختگان، اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و… تشکیل شود.

دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده گفت: بین‌المللی سازی باید در کل دانشگاه اتفاق بیافتد؛ با این رویکرد که تمامی گروه‌های آموزشی و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه در سطوح مختلف بین‌المللی فکر و برنامه‌ریزی کنند.

رئیس دانشگاه با تأکید بر اصلاح مسیر بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشگاه نمی‌تواند دو دانشکده پزشکی و دو دانشکده دندانپزشکی داشته باشد اما این اصلاحات یک‌شب و یک‌ساله صورت نمی‌گیرد و باید در طول زمان اتفاق بیافتد. معاونت بین‌الملل باید در جهتی حرکت کند که مسئولیت‌های حوزه بین‌الملل را با یک برنامه روشن و به‌دور از شتاب‌زدگی و تخریب اقدامات مؤثر گذشته به دانشکده‌ها، گروه‌ها و زیرمجموعه دانشگاه واگذار کند.

کریمی با اشاره به رویکرد دانشگاه در جذب دانشجویان بین‌المللی گفت: در این دانشگاه با این قدمت و پیشینه ۱۷۰ ساله باید افکار بلند حاکم باشد؛ یکی از وظایف ما تربیت نیروی متخصص در رده‌های مختلف است لذا در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی نباید دانشجوی شهریه پرداز پذیرش شود اما در رشته‌هایی که دوره آنها دو تا چهار سال است با توجه به نیاز کشور و ظرفیت دانشکده‌های پرستاری و پیراپزشکی می‌توان دانشجوی داخلی پذیرش کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به پیشنهادهایی که در زمینه اساسنامه بنیاد حامیان دانشگاه مطرح شد گفت: برای راه‌اندازی بنیاد اهداف بلندمدت را در نظر بگیرید و پیشنهادهایی را که در این جلسه مطرح شد در جلسات کارشناسی‌تر مورد بررسی قرار دهید.

 

منبع : مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *