سه شنبه 28 فروردین 1403 - Tuesday 16 April 2024

جزئیات پرداخت شهریه دانش آموزان و حقوق معلمان مدارس غیردولتی مشخص شد

جزئیات پرداخت شهریه دانش آموزان و حقوق معلمان مدارس غیردولتی مشخص شد
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی به تشریح جزئیات و دلایل پرداخت شهریه مدارس غیردولتی، حقوق معلمان این مدارس و زمان ثبت نام سال تحصیلی آتی دانش آموزان پرداخت.

 به گزارش فارس، مدرسه های کشور از اسفند ماه پارسال به علت جلوگیری از شیوع کرونا (corona) تعطیل شدند. این تعطیلی صرفا در مورد مدارس دولتی نبود بلکه مدرسه های غیردولتی هم مشمول آن بودند.

تعطیلی مدارس دولتی، نگرانی ها در مورد آموزش را برای خانواده ها به دنبال دارد ولی تعطیلی مدارس غیردولتی عمیق تر از این حرف هاست؛ از آنجا که خانواده ها برای حضور فرزندانشان در مدرسه غیردولتی شهریه پرداخت می کنند، توقع بالاتری از آموزش دارند.

از سوی دیگر معلمان مدارس غیردولتی بر اساس میزان حضور در کلاس، حقوق دریافت می کنند و منبع تأمین حقوق آن ها از همان پرداخت شهریه والدین است؛ حالا و در شرایطی که مدارس به علت پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل هستند، والدین عنوان می کنند که به چه علت باید شهریه پرداخت کنند و از سوی دیگر معلمان مدارس غیردولتی هم نگران حقوق خود هستند.

در همین راستا به سراغ مجتبی زینی وند معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی رفتیم و در رابطه این موارد و شرایط مدارس غیردولتی به گفت وگو پرداختیم.

برخی از معلمان مدارس غیردولتی نگران حقوقشان هستند و می گویند آیا با توجه به این تعطیلی مدارس، به آن ها حقوق پرداخت می شود؟

همه مؤسسان مدارس غیردولتی را الزام کردیم و حتی در ویدئو کنفرانس با رئیس شورای مؤسسین استان ها و مدیر مشارکت های مردمی آموزش و پرورش استان ها نیز تأکید شد که مؤسسان مدارس غیردولتی دستمزد معلمان را بپردازند و رئیس شورای مؤسسین استان ها هم پیگیر هستند.

تأکید کردیم مؤسسان مدارس غیردولتی علی رغم مشکلاتی که مثل عدم دریافت تقسیط شهریه داشتند با توجه به اینکه جریان آموزش فعال بوده و معلمان زحمت خود را کشیدند، مسئول هستند که حقوق معلمان را کامل پرداخت کنند.

از آن طرف هم والدین می گویند از آنجا که فرزندان ما مدرسه نرفتند، به چه دلیل باید شهریه بدهیم؟

درست است که مدرسه ها تعطیل است اما حقیقتا مگر آموزش در حال حاضر تعطیل است؟ معلمان در خانه بیش از هنگامی که مدارس باز بوده است، وقت می گذارند؛ مخصوصا مدارس غیردولتی که معلمان صبح تدریس می کنند و بعد از ظهر سوال و جواب دارند.

اطلاعات ما در سامانه شهریه کامل است و روزانه وضعیت مدرسه ها رصد می شود؛ انصافا با هر کدام از معلمان صحبت می شود، عنوان می کنند مدت زمانی که فعلا از ما گرفته می شود بیشتر از هنگامی است که سر کلاس بودیم.

اپلیکیشنی در سال قبل راه اندازی کردیم که فعالیت، نوع آموزش و ارتباط با اولیا در مدارس غیردولتی را رصد می کنیم؛ در این اپلیکیشن شاهد بودیم که مؤسسان مدارس غیردولتی تا ۲۷، ۲۸ اسفند همراه با مدیران در مدارس بودند و معلمان در منزل تدریس می کردند.

در این وضعیت هم هزینه اضافی بابت آموزش مجازی و الکترونیکی تحمیل شده است و هم معلمان زحمت خود را می کشند. بر این مبنا والدین باید شهریه فرزند خود را پرداخت کنند مگر اینکه مدرسه ای باشد که بعد از بررسی به این نتیجه برسیم، کار آموزشی اش در این ایام تعطیل بوده است و بر این اساس، آن مدرسه تخلف کرده و در مورد شهریه با آن برخورد می شود.

یک سری مدارس، اول سال از خانواده ها هزینه سرویس، غذا، کلاس های فوق برنامه را گرفتند؛ این موارد را که باید عودت دهند؟

فوق برنامه دو نوع است؛ یک نوع، فوق برنامه درسی است که دانش آموز تا ساعت ۱۲:۳۰ سرکلاس است و از ۱۲:۳۰ تا یک ربع به ۱۵، در مدرسه غیردولتی می ماند و فعالیت های فوق برنامه آموزشی درسی انجام می شود؛ فعلا که مدارس تعطیل است، معمولاً این فعالیت ها انجام می شود.

ولی یکسری فعالیت های فوق برنامه غیردرسی مثل رباتیک یا المپیاد است که منتظر ماندیم تا ببینیم شرایط آخر سال تحصیلی چه می شود چون در حال حاضر قضاوت کردن در مورد پایان سال تحصیلی خطاست.

هنوز نمی دانیم وضعیت کرونا (corona) چه می شود، آیا خردادماه می توانیم دانش آموزان را در کلاس درس به صورت حضوری داشته باشیم یا نداشته باشیم؟ اگر کلاس ها به صورت حضوری برگزار شود، مدارس هم باید غذا دهند و هم سرویس مدارس برقرار باشد و هم این که فعالیت های فوق برنامه داشته باشند.

در آن هنگام می شود قضاوت کرد و تصمیم گرفت که اگر پول اردو دادند و اردو نرفتند یا برنامه های دیگری بوده است را چه باید کرد.

ولی در مورد هزینه کلاس ها و فعالیت های فوق برنامه درسی با توجه به اینکه آموزش های آنلاین، آفلاین و مجازی به شیوه های مختلف ایجاد شده و باید مؤسسان مدارس غیردولتی، حقوق معلمان را هم بدهند و هزینه مدارس هم کم نشده است، بحث برگشت شهریه در این موقعیت، بحث کارشناسی نیست و زود است که پیرامون این مسئله اظهارنظر کنیم.

پس خانواده ها طبق گفته شما باید قسط شهریه مدارس غیردولتی را پرداخت کنند؟

بله. معلمان در حال تدریس دروس هستند و زحمت می کشند. کمیته ای در سازمان مدرسه های غیردولتی تشکیل دادیم و روزانه با اولیاء، معلمان، مؤسسان و مدیران مدارس غیردولتی به صورت رندومی تماس می گیرند و پاسخ ها را ثبت می کنند.

هنوز به نتیجه نرسیدیم که جایی کم کاری بوده است. معلمان زحمت خود را می کشند و مدیران و مؤسسان هم پای کار هستند.

بر این اساس، خانواده ها در مورد پرداخت هزینه مواردی مانند اردو باید صبر کنند تا سال تحصیلی به پایان برسد، کمیته تخصصی در این خصوص تشکیل می دهیم و درباره این موضوعات بررسی می کنیم. مثلا ممکن است اردو در طول فصل تابستان برگزار شود یا به صورت دیگر تصمیم گیری شود.

ولی هزینه ای که تحت عنوان آموزش، شهریه ثابت و فوق برنامه آموزشی است باید کامل به وسیله خانواده ها پرداخت شود.

درباره استمهال به مدارس غیردولتی درباره بیمه هم توضیح می دهید؟

دولت به یکسری از مشاغل زمان ۳ ماهه ای داده است که هم برای بیمه و هم برای مالیات است؛ خوش بختانه وزارت کار پذیرفت که این استمهال که به ۱۰ رسته شغلی داده بودند، مدارس و مراکز غیردولتی هم جزو این ۱۰ رسته باشند که بر این مبنا به مدارس غیردولتی برای بیمه و مالیات مهلت دادند و بعدا طبق دستورالعمل وزارت کار، پرداخت می شود.

کار بزرگی بود و از دولت و وزارت کار تشکر می کنیم که به مدارس و مراکز غیردولتی در این راستا کمک کردند.

آیا پیش ثبت نام مدارس غیردولتی آغاز شده است؟ و این پیش ثبت نام به چه شکلی است؟

سال های قبل پیش ثبت نام از اسفند ماه شروع می شد؛ امسال تا کنون طول کشیده است و این درحالیست که ظرفیت بعضی مدارس محدود است به همین علت برای ساماندهی وضعیت تحصیلی، اجازه دادیم که پیش ثبت نام به صورت غیرحضوری و مجازی انجام شود.

آیا هزینه ای برای پیش ثبت نام باید پرداخت شود؟

خیر؛ در صورتیکه قرار است وجهی هم پرداخت شود باید به صورت چک و از تاریخ ۳۱ خردادماه به بعد باشد.

ثبت نام چه زمانی آغاز می شود؟

ببینید هر سال ثبت نام از تیر شروع می شد و برای امسال هم بعد از بررسی اعلام می شد؛ درباره کلاس اولی ها هر ساله ثبت نام از اردیبهشت ماه به صورت رسمی آغاز می شد اما امسال یک ماه به تعویق انداختیم.

تکلیف مؤسسات آموزشی آزاد در این شرایط چیست؟ مانند مؤسسات آموزش زبان و مؤسسات کنکور. خانواده ها نگران کنکور هستند؛ وضعیت کلاس های حضوری از نظر آموزش با کلاس های مجازی متفاوت است و این نگرانی ها را بیشتر کرده است؟

نگرانی را ما هم داریم. بلاخره حضور دانش آموز در سر کلاس با ارتباط عاطفی که با معلم پیدا می کنند و رابطه و تعامل حضوری بین دانش آموز و معلم، قطعاً تأثیرگذارتر از آموزش مجازی و الکترونیکی است ولی آنچه مهم است این بوده که جان بچه ها مهمتر از کنکور و آزمون است و به همین علت در این موضوع تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم.

در این زمینه هم آن ها هیچ اجازه ای برای برگزاری کلاس ها را به مدارس و مراکز ندادند و ما هم از دستورات تبعیت می کنیم.

کاری که ما کردیم این بود که مدارسی که به مردم تعهد داشتند را مکلف کردیم که محتوای الکترونیکی تولید کنند و در قالب فیلم و پی دی اف ارائه دهند و چنانچه بتوانند بستر آموزش های آنلاین را ایجاد کنند و حتماً باید تعهد خود را انجام دهند.

خیلی از این مراکز، محتوایشان را به ما ارائه دادند و گزارش عملکرد خود و تعهد به خانواده ها را داده اند.

در هر صورت هیچ کلاس حضوری ندارید؟

بله، برگزاری کلاس حضوری در هیچ کدام از مدارس و مراکز و مؤسسات آموزشی با توجه به اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا به صلاح نیست و هیچ کلاس حضوری برگزار نمی شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *