پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

خوشبختانه دیگر جوانان دنبال کارمند شدن نمی‌روند .

خوشبختانه دیگر جوانان دنبال کارمند شدن نمی‌روند .

 برخی حتی با نمره منفی دانشجوی ارشد گرفته‌اند .

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر لزوم حمایت بیشتر از شرکت‌های نوپا و پارک‌های علم و فناوری گفت: خوشبختانه این روزها دیگر جوانان به دنبال استخدام کارمند شدن نمی‌روند و کسانی که ایده‌های جدید دارند و خلاقانه فکر می‌کنند، در حوزه کاربست دستاوردهای علمی و انتقال یافته‌های علمی به سمت عملیاتی و کاربردی شدن پیش می‌روند.

منصور غلامی عصر در آیین افتتاح مرکز نوآوری پارک علم و فناوری استان زنجان، اظهار کرد: پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی، دروازه ورود علم و دانش و فناوری به سمت ایجاد اشتغال پایدار، کسب ثروت از طریق علم و کمک به توسعه پایدار جوامع است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما در تولید علم و دستاوردهای علمی جایگاه جهانی دارد، یادآور شد: در ۱۰ سال گذشته و با شکل‌گیری مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، مراکز تحقیقاتی ما به دانش گسترده‌ای دست یافتند که تاثیرگذاری آن را در زندگی مردم می‌بینیم و شغل‌هایی برای صاحبان فن‌آور ایجاد شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: فعالیت این مراکز امکان انجام کارهای دقیق‌تر و زندگی بهتر را فراهم می‌کند و باید از این کانال‌ها به سمت بهره‌برداری جامعه پیش برویم تا مردم از مزایای محصولات دانش‌بنیان استفاده کنند.

غلامی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید در بخش ورود به فناوری‌های جدید بیشتر کار کنند، ابراز کرد: نسل‌های آینده سرمایه ارزشمندی برای کشور هستند که سرافرازی و سربلندی آن‌ها در گرو تربیت خوب آن‌ها و توجه دادن به ظرفیت‌های خدادی انسان‌ها است.

در این مراسم دستگاه تردمیل ضد جاذبه و پروژه بازنمایی محصول واقعیت مجازی، بازسازی بافت شهری شهر زنجان در دوران قاجاریه رونمایی شدند.

نگرانی از کاهش دانشجویان علوم پایه

در این راستا منصور غلامی در شورای دانشگاه زنجان اظهار کرد: در فرآیند رشد و توسعه آموزش عالی کشور، تربیت نیروی انسانی، رفتن به حوزه پژوهش و انتقال آن به بدنه جامعه در تحولات جهانی، خودمان هم دچار تغییرات جدید می‌شویم.

وی افزود: کشورهای دیگر هم دچار عارضه‌هایی همچون کاهش دانشجو در برخی از رشته‌ها هستند، به طور مثال در کشور استرالیا داوطلب ورود به رشته کشاورزی کم شده و در این رابطه ابراز نگرانی کرده بودند؛ کشورهای اروپایی از جمله هلند نیز مسئله‌ای مشابه این موضوع را مطرح کردند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اگر در رشته‌های مختلف مسئله اشتغال را حل کنیم تا حدودی مشکل جذب دانشجو نیز برطرف می‌شود اما برای رفع معضل کاهش دانشجو نیاز به تغییر رویکرد در رشته‌های پایه و رفتن به سمت رشته‌های میان‌رشته‌ای در کنار اصلاح سرفصل و محتوای دروس داریم.

این مسئول ادامه داد: در رشته‌هایی همچون کشاورزی با آموزش‌های کوتاه‌مدت می‌توانیم مسئله آموزش را تا حدودی حل کنیم.

غلامی با بیان اینکه در رشته‌های علوم پایه نگرانی کاهش دانشجو بیشتر است، ابراز کرد: در این رشته‌ها علاوه بر مشکل حرفه و شغل، با مسائل دیگری نیز روبه‌رو هستیم که این نگرانی‌ها حاصل عدم هدایت صحیح دانش‌آموزان برای تحصیلات دانشگاهی است؛ در کنکور امسال ۶۴ درصد داوطلبان در حوزه علوم تجربی به رقابت پرداختند.

این مسئول افزود: متاسفانه مشاهده می‌شود در برخی دبیرستان‌های تیزهوشان رشته ریاضی تعطیل شده است. در حالی که در گذشته توزیع استعدادهای دانش‌آموزان بین ریاضی و تجربی بود. باید برای این مشکلات راه‌حل ارائه دهیم؛ به عنوان مثال در رشته‌های علوم پایه پذیرش دانشجو در مقطع ارشد پیوسته، دکترای پیوسته، ارائه بورس‌های تمام یا نسبی و تضمین شغل از راه‌حل‌های پیشنهادی است.

وی بر توجه به علایق دانش‌آموزان در توزیع استعدادها تاکید کرد و افزود: جامعه‌شناسان و روان‌شناسان باید به دانش‌آموزان خط بدهند تا تمرکززدایی در رشته‌های خاص انجام شود و پذیرش دانشجویان در رشته‌های مختلف انجام گیرد.

غلامی ادامه داد: اگر می‌خواهیم آموزش در کشور به جایگاه خود بازگردد، باید مسائل اخلاقی و علمی را رعایت کنیم. دانشگاه‌های بزرگ باید دانشگاه‌های کوچک را زیر پوشش بگیرند و برای ارتقای سطح علمی آن‌ها کمک کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، یکی از راه‌های ارتقای کیفیت ورودی‌های جدید را کنترل ظرفیت‌های پذیرش عنوان کرد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از دانشجویان به‌ویژه در مقطع ارشد حتی با نمره منفی در آزمون پذیرفته شدند اما اعلام کردیم که دیگر دانشجویان منفی نباید پذیرفته شوند.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *