جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

روش جدیدی برای تصفیه آب با کمک ورقه‌های گرافین

روش جدیدی برای تصفیه آب با کمک ورقه‌های گرافین

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، روش جدیدی را برای تصفیه آب با کمک ورقه‌های گرافین ارائه دادند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، پژوهشگران “دانشگاه براون” (Brown University) آمریکا، فناوری جدید و امیدوارکننده‌ای برای تصفیه آب ارائه داده‌اند که از شکاف‌های کوچک موجود در ورقه گرافین، برای جداسازی آلاینده‌ها و تصفیه آب به صورت کارآمد استفاده می‌کند. پژوهشگران امیدوارند که این فناوری با غلبه بر یکی از مشکلات اساسی در این زمینه پژوهشی، بتواند در طیف وسیعی از حوزه‌ها مفید واقع شود.

گرافین، یک ورقه دوبعدی کربن است که فقط به اندازه یک اتم ضخامت دارد و کاربردهای مفیدی را شامل می‌شود. از میان این کاربردها می‌توان به امکان استفاده از آن به عنوان ابزاری برای تصفیه آب اشاره کرد. این ماده را می‌توان به شکل غشایی درآورد که امکان عبور مولکول‌های آب را فراهم می‌کند و ناخالصی‌ها را به دام می‌اندازد.

این قابلیت گرافین می‌تواند کشیدن نمک از آب دریا یا پاکسازی منابع آب نواحی پرجمعیت از آلاینده‌ها را شامل شود. پژوهشگران دانشگاه براون، به ارزیابی نحوه پیشرفت این فناوری‌ها پرداختند و چگونگی دستکاری صفحات گرافین را برای رسیدن به نتایج بهتر مورد بررسی قرار دادند.

هنگامی که ورقه‌های گرافین روی یکدیگر قرار می‌گیرند، نانوکانال‌هایی میان آنها ایجاد می‌شوند که می‌توانند برای تصفیه آب به کار بروند. نظر پژوهشگران دانشگاه براون این است که اگر آب در جهت عمودی تصفیه شود، نتیجه کار بهتر خواهد بود. با این حال، تشکیل دادن نانوکانال‌های لازم در جهت عمودی، با دشواری به اثبات رسیده است.

پژوهشگران با قرار دادن ورقه‌های گرافین روی لایه‌ای با قابلیت کشسانی، راه‌حلی برای این مشکل پیدا کردند.

“رابرت هرت” (Robert Hurt)، از پژوهشگران این پروژه گفت: آنچه در نهایت با آن رو به رو می‌شویم، غشایی با این کانال‌های کوتاه و بسیار باریک است که تنها مولکول‌های بسیار کوچک می‌توانند از آنها عبور کنند. برای نمونه، آب می‌تواند از این کانال‌ها عبور کند اما برخی از آلاینده‌های آلی یا یون‌های فلزی، برای عبور از میان آنها بیش از اندازه بزرگ هستند.

این گروه پژوهشی در حال حاضر به تولید فیلتر جدید خود ادامه می‌دهند و امیدوار هستند که روزی امکان استفاده از آن در مصارف خانگی و صنعتی فراهم شود.
این پژوهش، در مجله “Nature Communications” به چاپ رسید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *