جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

صرفه‌جویی ۹۶میلیون برگ کاغذ با حذف پایان‌نامه‌های کاغذی

صرفه‌جویی ۹۶میلیون برگ کاغذ با حذف پایان‌نامه‌های کاغذی
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم از صرفه‌جویی ۹۶میلیون برگ کاغذ A۴ با حذف پایان‌نامه‌های کاغذی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ خبر داد.

دکتر محمدتقی نظر پور با اعلام این مطلب افزود: با توجه به ابلاغ بخشنامه حذف و ممنوع کردن چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و موارد مشابه به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی با احتساب ظرفیت پذیرش دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری در دو سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ و ۱۳۹۹-۱۴۰۰ می‌توان میزان صرفه‌جویی در مصرف کاغذ را برآورد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر پس از ابلاغ مصوبه فوق در هر سال، ۱۶۰ هزار رساله و پایان‌نامه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور دفاع شود با احتساب میانگین ۱۵۰ صفحه (۷۵ برگ ۴ A) و ۴ نسخه، تقریباً ۴۸ میلیون برگ کاغذ صرفه‌جویی می‌شود که با در نظر گرفتن انرژی و هزینه‌های نهان این فرآیند قابل‌توجه خواهد بود.

دکتر نظرپور تاکید کرد: با اشاره به اینکه برآورد این مسئله بر این اساس صورت می‌گیرد که یک درخت با ارتفاع ۱۲ متر و قطر بین ۱.۸ تا ۲.۴ متر، حدود ۱۷ بند کاغذ شامل ۸۳۳۳ برگه A۴ را تولید می‌کند که با حذف چاپ پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، از قطع بیش از ۱۱۵۲۰ درخت جلوگیری می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی تصریح کرد: برای تولید تنها یک کاغذ A۴ بالغ بر ۱۰ لیتر آب (شش بطری آب معدنی ۱.۵ لیتری) مصرف می‌شود. بنابراین با توجه به حذف چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها  ۹۶۰ میلیون لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *