جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

غلامی : هیچ رئیس دانشگاهی در جریان استخدام بورسیه‌های دانشجویی ، منفصل از خدمت نشده است.

غلامی : هیچ رئیس دانشگاهی در جریان استخدام بورسیه‌های دانشجویی ، منفصل از خدمت نشده است.
وزیر علوم درباره حکم دیوان عدالت اداری برای انفصال از خدمت چند رئیس دانشگاه در جریان عدم رسیدگی به امور جایابی بورسیه‌های دانشجویی گفت: دانشگاه‌ها حکم قاضی برای استخدام را اجرا کرده‌اند و هیچ رئیس دانشگاهی از خدمت منفصل نشده است.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه نشست رؤسای دانشگاه‌های متولی کارگروه همکاری‌های علمی بین‌المللی و سفرای کشورهای هدف در جمع خبرنگاران درباره موضوع ورود دیوان عدالت اداری به جذب برخی دانشجویان بورسیه در دانشگاه‌ها و ابلاغ انفصال از خدمت برای چند رئیس دانشگاه به دلیل اجرا نکردن استخدام این افراد گفت: در جریان بورسیه‌های سال گذشته که خبرساز شد و موارد متعددی از بی‌توجهی به آیین‌نامه در این بورسیه‌ها وجود داشت و دیوان محاسبات کشور به قضیه ورود کرده بود، تعدادی از مسئولان وقت کشور مقصر شناخته شدند که بعدها در این حکم تجدیدنظر شد و حکم اصلاح شد و این مسأله اکنون تمام شده است.

وی ادامه داد: مسأله فعلی این است که بورسیه‌هایی که در آن مقطع رفتند در خارج تحصیل کردند و با مدرک دکتری باز گشتند، دانشگاه بورسیه‌کننده به برخی از آنها اعلام عدم نیاز کرده و اعلام کرده که آن زمان به انها نیاز داشته ولی اکنون نیاز ندارد.

غلامی افزود: وزارت علوم این افراد را به دانشگاه‌های مختلف معرفی کرده و برخی از آنها جذب شده‌اند، اما تعدادی از آنها انتظار داشتند همچنان در دانشگاهی که در قرارداد بورسیه ذکر شده شاغل شوند که این دانشگاه‌ها، از دانشگاه‌های بزرگ تهران هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: این افراد به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و باوجود اینکه توضیح داده‌ایم انتخاب و ارزیابی هیات علمی حق دانشگاه‌ها است و صرفا بر اساس قراردادی که ۵ یا ۶ سال قبل بسته شده اکنون نمی‌توان برای صلاحیت علمی مطمئن بود، دیوان عدالت اداری نظر دیگری دارد و نظر قاضی این است که این الزام وجود دارد.

وی ادامه داد: این مسأله طول کشید و استنباط قاضی عدم اجرای حکم توسط دانشگاه تلقی شده و اعلام کردند که اگر حکم اجرا نشود، به دلیل عدم اجرای حکم قاضی، به رئیس دانشگاه انفصال از خدمت بدهیم.

غلامی افزود: برخی از دانشگاه‌ها حکم دیوان عدالت اداری را اجرا کردند و به ویژه دانشگاه تربیت مدرس که از آن در این ماجرا اسم برده شده بود، این حکم را اجرا کرده است و در نتیجه موردی برای صدور حکم انفصال از خدمت برای رئیس دانشگاه نیست.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: از دیوان عدالت اداری خواهش کرده‌ایم که ملاحظه موارد علمی را داشته باشند.

وی یادآور شد: دانشگاه تربیت مدرس که در این موضوع از این دانشگاه اسم برده شده بود، یکی از این افراد در این دانشگاه جذب شده و در حال دریافت حقوق هم هست، اما چون هنوز سازمان امور استخدامی شماره استخدامی به او نداده، برداشتش این بوده که نوع استخدامش ضعیف است و قاضی به موضوع این فرد وارد شده است.

* به هزینه مشترک در همکاری‌های بین‌المللی دانشگاهی توجه داریم

وزیر علوم در پاسخ به گلایه دانشگاهیان که می‌گویند اطلاعات علمی از خارج از کشور به راحتی وارد می‌شود اما پژوهش‌های علمی داخلی به راحتی به جهان منتقل نمی‌شود و توسعه علمی را کم کرده است،‌ گفت:‌ توسعه روابط علمی بین‌المللی یک از سیاست‌های مهم وزارت علوم است و دانشگاه‌ها در چند سال اخیر در پرژوه‌های تحقیقاتی مشترک، اعزام اعضای هیات علمی، اعزام دانشجویان، فرصت‌های مطالعاتی و حضور در سمینارها فعال بوده‌اند و در این نشست صحبت دانشگاهیان توسعه همکاری‌ها بود.

وی ادامه داد: همچنین در این نشست کشورهایی که بیشترین همکاری را در سال‌های اخیر با ایران داشتند حضور داشتند و در همکاری‌های بین‌المللی به موضوع تامین هزینه مشترک توجه داریم تا کمتر درگیر مسائل ارزی شویم و هر کس سهم خود را بپردازد.

* حل مشکل ارز در اعزام دانشجویان تحصیلات تکمیلی

غلامی درباره مشکل ارزی دانشجویان تحصیلات تکمیلی گفت:‌ دانشجویان تحصیلات تکمیلی تا اوایل امسال مشکل خاصی نداشتند، اما در دو، سه ماه اخیر در منابع ارزی و ریالی محدودیت ایجاد شده، اما بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه قول مساعد دادند که تا یک تا دو ماه آینده مشکل حل شود و به حالت قبل بازگردیم.

* مشکل ارزی برای چاپ مقالات نداریم

وی در واکنش به مشکلات دانشگاهیان در چاپ مقالات گفت: مشکل خاصی در چاپ مقالات نداریم. در گذشته هزینه چاپ مقاله راحت‌تر پرداخت می‌شد که امروز هم نرخ ارز این کار آزاد است و اکثر همکاران ما ارز آزاد تهیه می‌کنند و از طریق صرافی انتقال می‌دهند، بنابراین معتقدم مشکل اساسی در چاپ مقالات که ناشی از محدودیت ارزی شود، نداریم.

* بودجه ۹۹ دانشگاه‌ها از ۹۸ بهتر خواهد بود

غلامی یادآور شد: بودجه سال ۹۸ دانشگاه‌ها باید به صورت کامل تخصیص یابد تا اهداف پیش‌بینی‌شده محقق شوند. در مورد بودجه سال ۹۹ هم هماهنگی بهتری در حال انجام است که بودجه سال آینده بهتر شود.

منبع : فارس

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *