پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

محیط های دانشگاهی تا پایان رمضان بازگشایی نمی شوند/ غربالگری دانشجویان بعد از بازگشت

محیط های دانشگاهی تا پایان رمضان بازگشایی نمی شوند/ غربالگری دانشجویان بعد از بازگشت

***سرفصل های گفتگو:

*آخرین وضعیت ضدعفونی کردن محیط های دانشجویی در دانشگاه تهران

*وضعیت اجاره بهای خوابگاه دانشجویی

*تکلیف اجاره خوابگاه دانشجویی خودگردان

*تعیین تکلیف حضور دانشجویان دکترا در دانشگاه

*وضعیت مواد غذایی رستوران های دانشجویی در ادامه دار شدن تعطیلی ها

*تدابیر دانشگاه تهران برای آماده سازی برای بازگشایی

 

معاون دانشجویی دانشگاه تهران به سوالات مختلفی از جمله ضدعفونی کردن محیط های دانشجویی، وضعیت خوابگاه ها، نحوه حضور دانشجویان مجاز به دانشگاه و آماده سازی برای بازگشایی دانشگاه پاسخ داد.

این روزها برخلاف ظاهر تعطیل دانشگاه های کشور، اما دیگر فعالیت ها در این محیط های علمی ادامه دارد و فعالیت های معمول و مرسوم روزهای عادی سال جای خود را به اقدامات ویژه ایام کرونایی داده اند. هر بخشی از دانشگاه ها به نوبه خود درگیر مسائل متعددی شده اند که برخی از آنها برای اولین بار است که تجربه می شوند و از این رو انرژی مضاعفی را برای آزمون و خطا تا رسیدن به نتیجه مطلوب طلب می کنند.

عمده فعالیت ها و اقدامات دانشگاه ها در این روزهای خاص معطوف به ویروس کرونا شده و دانشگاه ها هر روز برای رفع و هموار کردن چالش های کرونایی تلاش می کنند.

درباره اقدامات دانشجویی که در دانشگاه تهران در این روزهایی که متاثر از شیوع ویروس کرونا شده با سعید حبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت وگو کرده ایم.

* همه فضاهای دانشجویی ضدعفونی و پلمب شده و در انتظار بازگشایی دوباره دانشگاه ایم

آخرین وضعیت ضدعفونی محیط های دانشگاهی در دانشگاه تهران چیست؟

حبیبا: در حال حاضر تمام سطوح در همه ساختمان‌های خوابگاه‌، فضای ورزشی، کتابخانه‌، سایت و توالت در مجتمع‌‌های شهید چمران، فاطمیه، کوی پسران و دیگر خوابگاه‌های سطح شهر که دانشجوها تردد داشتند توسط تیم های مخصوص ضدعفونی و گندزدایی شده که بیش از ۷۰ فضای دانشجویی است.

در حال حاضر همه درب ها بسته و پلمب شده است و منتظر هستیم که ببینیم که ستاد ملی مقابله با کرونا چه زمانی اجازه بازگشایی خوابگاه ها را می دهند که وقتی دانشجوها آمدند مشکلی نداشته باشند. وقتی هم که دانشجویان به دانشگاه برگردند برنامه غربالگری خواهیم داشت.

*از 4 اسفند تا بازگشایی دوباره دانشگاه، هزینه ای بابت خوابگاه‌ از دانشجویان گرفته نمی شود

 وضعیت اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشجویی تا زمان بازگشایی دوباره دانشگاه ها چه طور خواهد بود؟

حبیبا: از قبل هم همه دانشجوها هزینه های خوابگاه های دانشجویی را به حساب صندوق رفاه دانشجویان واریز می کردند و در کل کشور روال همین است. صندوق هم اعلام کرده که دانشجویانی که هزینه را واریز کرده اند اما از خوابگاه استفاده نکرده اند، صندوق فقط از تعداد روزهایی که از خوابگاه استفاده شده از هزینه واریزی دانشجو استفاده می کند و مابقی هزینه را برمی گرداند. از ۴ اسفند که دانشگاه‌ها تعطیل شده تاکنون دانشجویان اجاره‌ای بابت خوابگاه نمی‌پردازند. اجاره خوابگاه‌ها به حساب صندوق رفاه واریز می شود و اگر دانشجو این ترم فارغ التحصیل شود وجوه پرداختی به وی عودت داده می شود و اگر همچنان دانشجو باشد بابت وجوه پرداختی برای ترم بعدی بستانکار خواهد شد. زیرا بازگرداندن هزینه از حساب های دولتی سخت است. البته این موضوع جدید و پیچیده‌ای در روال کار خوابگاه‌ها نیست و در هر ترم موارد این چنینی به سادگی حل و فصل می‌شود.

 از 4 اسفند که دانشگاه‌ها تعطیل شده تاکنون دانشجویان اجاره‌ای بابت خوابگاه نمی‌پردازند تا روزی که خوابگاه ها بازگشایی شود. در این مدت صندوق به دانشجوها بدهکار است و طلب دانشجو از صندوق رفاه دانشجویان برای ترم های بعد  منظور می شود

هر ترم دانشجویانی را داریم که هزینه خوابگاه را بیشتر پرداخت کرده اند و از طرف معاونت دانشجویی دانشگاه به صندوق رفاه نامه می زنم که هزینه اضافی را به دانشجو بر می گردانند. با مصاحبه رییس صندوق رفاه این موضوع روشن شده و ما هم رویه را به دانشجوها اعلام کرده ایم که از روز ۴ اسفند هزینه ای بابت خوابگاه از دانشجو اخذ نمی شود تا روزی که خوابگاه ها بازگشایی شود. در این مدت صندوق به دانشجوها بدهکار است و دانشجو هزینه را از صندوق طلب دارند که برای ترم های بعد این هزینه محاسبه می شود.

*امکان مراجعه دانشجویان به خوابگاه‌ها فعلا مقدور نیست

 آیا امکان مراجعه موردی دانشجویان به خوابگاه فراهم است؟

حبیبا: قبل از پایان سال زمانی را تعیین کردیم و به دانشجوها اعلام شد که در این زمان می‌توانند برای برداشتن وسایل یا مدارک خود به اتاق‌های محل سکونت مراجعه کردند. در یک نوبت زمان برای برداشتن وسایل از خوابگاه اعلام شد و دانشجویانی که نیاز به مراجعه داشتند در خوابگاه حضور پیدا کردند و وسایل مورد نیاز خود را برداشتند.

در حال حاضر همه خوابگاه‌ها و محیط‌های دانشجویی دانشگاه تهران ضدعفونی و گندزدایی شده و امکان بازگشایی دوباره خوابگاه‌ها برای مراجعه دانشجویان به هیچ وجه فراهم نیست

امکان بازگشایی دوباره خوابگاه‌ها برای مراجعه دانشجویان به خوابگاه به هیچ وجه دیگر فراهم نیست، زیرا در حال حاضر همه خوابگاه‌ها و محیط‌های دانشجویی دانشگاه تهران ضدعفونی و گندزدایی شده است و  در این صورت همه اقدامات گندزدایی باید دوباره تکرار شود.فعلا پیش بینی این است که تا پایان ماه رمضان مراکز تجمعی مانند دانشگاه‌ها و مدارس بازگشایی نخواهد شد اما باید منتظر باشیم و ببینیم مهار این ویروس در کشور چگونه می شود.

*دانشگاه راسا برای کمک به خوابگاه های خودگردان تعهد قانونی ندارد

 وضعیت اجاره در خوابگاه‌های خودگردان دانشجویی چگونه خواهد بود؟

حبیبا: خوابگاه خودگردان یک مجموعه خصوصی است که با اخذ تاییدیه هایی صلاحیت لازم برای اسکان دانشجو اخذ می کند و دانشگاه تعهدی درباره خوابگاه های خودگردان ندارد. بحثی که در این باره وجود دارد این است که خوابگاه های خودگردان دانشگاه ها مانند سایر صنوفی هستند که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور دچار ضرر شده اند. دولت سیاست هایی را برای جبران خسارت مجموعه هایی که از کرونا متاثر شده اند دارند و خوابگاه های خودگردان هم شامل همان سیاست ها می شوند. در این باره برای این خوابگاه ها شخصا خودم از طرف معاونان دانشجویی دانشگاه های منطقه یک به وزیر علوم نامه داده ام و اعلام کرده ایم که شرکت ها و افرادی که با احداث خوابگاه خودگردان کمک دانشگاه و دولت هستند، برای اینکه متضرر نشوند و بعد از بازگشایی دانشگاه ها پس از کرونا هم بتوانیم از کمک این مجموعه استفاده کنیم توصیه کرده ایم که این مجموعه ها هم مانند سایر صنوف و اقشاری که مورد حمایت دولت قرار می گیرند مورد توجه باشند. اما دانشگاه نمی تواند در این زمینه کاری کند.

خوابگاه های خودگردان بخش مستقلی هستند. عمدتا هم دانشجویان دوره شبانه در خوابگاه های خودگردان مستقر هستند. البته مواردی را هم داریم که برخی  دانشگاه هایی که خودشان خوابگاه ندارد خوابگاه های خودگردان را برای دانشجویان خود می گیرند

مساعدت دانشگاه با خوابگاه های خودگردان باید وجاهت قانونی داشته باشد، خوابگاه های خودگردان بخش مستقلی هستند و عمدتا هم دانشجویان دوره شبانه در این خوابگاه ها مستقر هستند. البته یک سری خوابگاه خودگردان هم داریم که دانشگاه ها برای دانشجویان روزانه خود این خوابگاه ها را می گیرند که آن موضوع بحث جداگانه ای است. در برخی موارد دانشگاه هایی که خودشان خوابگاه ندارند با خوابگاه های خودگردان صحبت می کنند که در این حالت دانشگاه باید به خوابگاه خودگردان کمک کند. دانشگاه تهران خوابگاه خودگردان برای دانشجویان روزانه ندارد و فقط برای دانشجویان دوره شبانه خوابگاه خودگردان دارد.

*آخرین وضعیت حضور دانشجویان دکترا در دانشگاه 

 قرار شد که از ابتدای اردیبهشت ماه ورود دانشجویان مقطع دکترا به دانشگاه مجاز باشد، آخرین وضعیت دانشجویان دکترا در این باره چیست؟

شرط حضور دانشجویان دکترا در آزمایشگاه دانشگاه آن هم برای موارد خاص این است که ابتدا خود دانشجو باید تقاضا بدهد و استاد راهنما، گروه و دانشکده این خواسته را بپذیرد

حبیبا: اول اینکه این حضور برای رشته های تکنیکال نیازمند آزمایشگاه است که برای مثال یک بذر را باید امروز و در همین فصل بکارد و در تابستان نمی تواند بکارد. برای مثال دیگری در آزمایشگاه روی لاینی کار می کند که اعتبار آن لاین در حال منقضی شدن است و هزینه خرید آن لاین هم بالا و در حدود ۱۵ میلیون تومان است. برای این موارد خاص به شرطی که خود دانشجو تقاضا بدهد و استاد راهنما، گروه و دانشکده این خواسته را بپذیرد، این دانشجوها اجازه دارند که وارد آزمایشگاه شوند.

*اولویت بندی دانشجویان دکترا برای حضور در دانشگاه 

آیا به این دانشجویان دکترا که به دلیل شرایط خاص کار پژوهشی نیازمند حضور در آزمایشگاه هستند، خوابگاه داده می شود؟

ستاد ملی مقابله با کرونا گفته اگر شرایط حضور دانشجویان دکترا در دانشگاه فراهم بود دانشجویان بیایند. از جمله اینکه یک نفر در آزمایشگاه باشد و استاد هم بالای سر دانشجو باشد، گاهی دانشجو قصد آمدن به دانشگاه و آزمایشگاه را دارد اما استاد او به دلیل سن بالا یا داشتن بیماری زمینه ای نمی تواند از خانه خارج شود، اگر همه عوامل آماده باشد ما آمادگی ارائه‌ خدمات هستیم

حبیبا: فعلا شروع این کار برای غیرخوابگاهی ها است. جان این دانشجوها که سرمایه های آینده کشور هستند برای ما بسیار اهمیت دارد. حتی برخی از دانشجویانم که با من تماس می گیرم از آنان می پرسم که کدام یک مهم تر است؟ دکترا یا سلامتی؟ دانشگاه هم به فکر سلامتی دانشجویان است. به دلیل اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا هم منع کرده و گفته در صورتی که شرایط فراهم بود. از جمله اینکه یک نفر در آزمایشگاه باشد و استاد هم بالای سر دانشجو باشد، گاهی دانشجو قصد آمدن به دانشگاه و آزمایشگاه را دارد اما استاد او به دلیل سن بالا یا داشتن بیماری زمینه ای نمی تواند از خانه خارج شود، همه این عوامل باید با هم دیده شود و مجموعه این عوامل دست به دست هم می دهند که اگر همه عوامل آماده باشد ما آمادگی ارائه‌ خدمات هستیم.

بنابراین فعلا کار را با دانشجویان دکترای غیرخوابگاهی آغاز کرده ایم و اگر ببینیم که مشکلی نیست و می توان شرایط را کنترل کرد در مرحله بعد دانشجویان دکترای خوابگاهی را پذیرش کنیم.

*مدیریت مواد غذایی در دانشگاه تهران 

 اخیرا موضوعی درباره مشکل مواد غذایی در انبار مانده در دانشگاه به دلیل طولانی شدن تعطیلی های ناشی از کرونا اعلام شد که البته اعلام شد که دانشگاه های تهرانی در این باره مشکلی نداشتند، وضعیت دانشگاه تهران در این باره چه طور است؟

حبیبا: موضوع مواد غذایی مورد استفاده دانشگاه، به خوبی توسط دانشگاه مدیریت شد و از این کمترین خسارت مواد غذایی را در دانشگاه تهران داشتیم. البته دانشگاه تهران از سال ها پیش موضوع غذا را به پیمانکار برون سپاری کرده و فقط روی کار نظارت دارد.

دانشگاه تهران از سال ها پیش موضوع غذا را به پیمانکار برون سپاری کرده است، در اسفند ۹۸ با پیش بینی احتمال طولانی شدن تعطیلی ها به پیمانکار گفتیم که مواد غذایی موجود را بفروشد که خسارت نبینند و به این روش موضوع مواد غذایی مورد استفاده دانشگاه به خوبی و با کمترین خسارت مدیریت شد

با این حال با این پیش بینی که تعطیلی ها شاید طولانی شود به پیمانکار رستوران ها شاید موادی را از قبل خریداری کرده و موجود دارد، در اسفند ۹۸ به پیمانکار گفتیم که مواد غذایی موجود را بفروشد که خسارت نبینند، حتی پیمانکار چندان به این کار رضایت نداشت و گفت که اگر تعطیلی دانشگاه‌ها ادامه دار نباشد چه طور باید مواد غذایی را تامین کند؟ پس از این هم در فروردین ۹۹ وزارت علوم برای جلوگیری از خسارت به دانشگاه‌ها اعلام کرد که انبار‌ها را تعیین تکلیف کنند که ما از قبل این کار را انجام داده بودیم.

منبع : فارس

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *