جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

مدارس عزیز کرده‌ها ( یادداشت ستاره لطفی )

مدارس عزیز کرده‌ها ( یادداشت ستاره لطفی )

همسر حداد عادل: مدرسه غیرانتفاعی تاسیس کردیم، چون وقتی پسرم به سن دبیرستان رسید و می‌خواست به رشته علوم انسانی برود، مدرسه مناسبی برایش وجود نداشت.

«مدرسه غیرانتفاعی تاسیس کردیم، چون وقتی پسرم به سن دبیرستان رسید و می‌خواست به رشته علوم انسانی برود، مدرسه مناسبی برایش وجود نداشت» این اظهارات افراد لایه اول یک حکومت یا خاندان سلطنتی یا ملکه یک کشور که برخی از آنان براساس یک ذهنیت تاریخی خود را مالک کشور می‌دانند، نیست، این اظهارات همسر یکی از شخصیت‌های فرهنگی نظام و کشوری است که نامش با پابرهنگان و محرومین گره خورده و هدف از انقلابی که منجر به تاسیس آن شد، خدمت و رسیدگی به محرومین بوده است.

«طیبه ماهروزاده»، استاد دانشگاه الزهرا و همسر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب فارسی در یک برنامه تلویزیونی که درباره عدالت آموزشی بوده، در بخشی از حرف‌هایش با تاکید بر اینکه مخالف جدی مدارس غیر انتفاعی بوده، انگیزه از ساخت مدارس غیرانتفاعی را نیاز فرزندش برای تحصیل در مدرسه مناسبی عنوان کرده است. وی گفته برای پسرم به دنبال مدرسه علوم انسانی سالم می‌گشتیم، اما پیدا نکردیم و تصمیم گرفتیم مدرسه غیرانتفاعی تاسیس کنیم. اکنون ۱۰۰مدرسه فرهنگ داریم

در حالی که طیبه ماهروزاده مدرسه‌ای را در شان پسرش ندید و استارت مدارس غیرانتفاعی را زد که همسر وی در چند دهه گذشته از چهره‌های اثرگذار و پرنفوذ در حوزه آموزش کشور بوده که در تدوین کتاب‌های درسی نیز نقش پررنگی داشته است.

سخنان همسر حدادعادل ضمن این که نشان داد استارت پولی کردن آموزش از کجا و چگونه و با چه انگیزه‌ای آغاز شده است، بیانگر تغییر نرم جایگاه مردم و مسئولان از «ولی‌نعمت» به«خدمتگزار» نیز است، در واقع همسر حداد عادل یک فرد نیست یک ژانر است، یک ژانر رایج از برخی از مدیران کشور که بعد از انقلاب و در پوشش خدمت به مردم بر سرکار آمدند، ولی به جای خدمت به مردم در راه برطرف کردن نیازهای شخصی خود گام برداشتند.

سخنان همسر حداد عادل این ذهنیت را ایجاد می‌کند که هر تغییر، اقدام و تصمیمی که در کشور صورت گرفته است، بنا به مصلحت و رفع نیاز فردی و شخصی یا خانوادگی یکی از مسئولان نظام اتفاق افتاده نه مرتفع کردن نیازهای مردم یا گره‌گشایی از مشکلات آنان. مثلا اگر بیمارستانی ساخته شده، احتمالا انگیزه ساخت‌ آن درمان یکی از فرزندان مسئولان بوده است نه تاسیس بیمارستانی که نیاز مردم را به بیمارستانی مجهز مرتفع کند.

اقرار وی به نبودن مدرسه مناسب در حالی صورت می‌گیرد که همسرشان- دکتر حدادعادل- و خود وی در ۴۰ سال گذشته همواره در عالی‌ترین نهادهای تصمیم‌ساز حوزه آموزش‌وپرورش مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش عضویت داشته و سال‌ها مسئولیت‌های متعدد فرهنگی و آموزشی داشته‌اند، اما با این حال اقرار می‌کنند مدرسه خوب دولتی نداریم.

غم‌انگیزتر آن که این مسئولان دست‌اندرکار در حوزه آموزش و پرورش تا زمان نیاز فرزندشان به مدرسه خوب علوم انسانی از این نیاز آموزشی بی‌خبر بوده و بعد از درک این موضوع به جای اقدام برای اصلاح روند معیوب نظام آموزشی مدرسه غیرانتفاعی را تاسیس می‌کنند تا با جدا کردن فرزندان خود از بچه‌های مردم آنان را در محیط ایزوله پرورش دهند تا بیش از پیش شکاف طبقاتی بین مردم و مسئولان را عمیق و عمیق‌تر کنند.

طنز تلخ ماجر اینجاست که مادری که پسرش را لایق هم‌نشینی با عوام نمی‌داند و انگیزه تاسیس مدارس غیردولتی را به نیاز فرزندش به یک مدرسه مناسب گره می‌زند، نمی‌گوید مالک ساختمان مدرسه‌اش بنیاد مستصعفان است. مدرسه گرانی که جایی برای مستصعفان در آن نیست. سیدامیر حسین فتاح، فرزند رئیس بنیاد مستضعفان در توئیتی در این‌باره نوشته است: «مدرسه آقای حداد عادل برای بنیاد مستضعفان است که سال‌هاست اجاره‌ای بابت آن پرداخت نشده است.»

البته دانش‌آموختگان این مدارس که با امکانات مستضعفان در خدمت ثروتمندان قرار گرفت، نیز درخور توجه است. یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار و مدیر وب‌سایت خبری معماری نیوز، اسامی تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه حداد عادل را در صفحه اینستاگرامش نوشت. به گفته سلطانی، روح‌الله زم (موسس آمدنیوز)، یاسین رامین فرزند محمدعلی رامین و حسن میرمحمدعلی داماد شمخانی (متخلف لواسان) برخی از دانش‌آموختگان مدرسه غیرانتفاعی حداد عادل هستند.

البته برخی معتقدند همسر حدادعادل واقعیت‌ها را نگفته است، چرا که ظاهراً وی به جای ایجاد محیط تحصیلی برای فرزندش، محیط شغلی برای خود ایجاد کرده، آن هم با امکانات بنیاد مستضعفان که وظیفه ذاتی‌اش خدمت به محرومین جامعه است نه متمولان.

فرید حداد عادل فرزند غلامعلی حدادعادل که این روزها به‌خاطر اظهارات جنجالی مادرش اسمش بر سر زبان‌ها افتاده است، به گفته خودش در مصاحبه با سایت مشرق متولد ۱۳۵۲ است و برخلاف اظهارات مادرش سه سال دبیرستان رشته ریاضی در مدرسه شهید دانش مشغول تحصیل بوده و سال چهارم در رشته انسانی مدرسه شاهد آل احمد در منطقه تجریش بوده است. سال هفتادویک نیز در دانشگاه امام صادق پذیرفته شده و مدارس فرهنگ نیز در همان سال تاسیس شده که شروع کار و اشتغال وی نیز در آن جا بوده است.

پس از انتقادات زیادی که به سخنان جنجالی طیبه ماهروزاده صورت گرفت، وی در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به صحبت‌هایش در برنامه زاویه شبکه چهار توضیحاتی ارائه کرد و گفت:« تاسیس دبیرستان فرهنگ بعد از فراغت فریدالدین (فریدالدین حداد عادل) از دوره دبیرستان صورت گرفته و وی در این دبیرستان تحصیل نکرده است. اشاره به تحصیل وی صرفا به منظور بیان وضعیت نامطلوب رشته علوم انسانی در آن زمان بوده و این مطلب با دقت در صحبت اینجانب به روشنی قابل اثبات است. -در برنامه به صراحت گفته شد که مدارس دولتی فرهنگ (که تعداد آنها در حال حاضر در حدود یکصد مدرسه تخمین زده می‌شود و باعث توسعه علوم انسانی شده است) هیچ ارتباطی با موسسه غیرانتفاعی فرهنگ ندارد.»

لازم به ذکر است علی فروغی، مدیر شبکه سه تلویزیون ایران که از زمان تصدی مسئولیت‌‌اش در صداوسیما با تصمیمات جنجالی انتقاداتی زیادی را برانگیخته و باعث ریزش مخاطبان تلویزیون شده است خواهرزاده طیبه ماهروزاده است. تعطیلی برنامه نود یکی از اقدامات جنجالی وی در مدت تصدی مسئولیتش بوده است.

در واقع علی فروغی پسرخاله آقازاده‌ای است که افتتاح مدارس غیردولتی به نام او گره خورده و می‌گویند انگیزه تاسیس این مدارس یا اشتغال یا تحصیل وی بوده است.

منبع : hamdeli​daily.‎​ir

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *