جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

نگرانی‌های اندیشمندان جهانی از جهان پساکرونا

نگرانی‌های اندیشمندان جهانی از جهان پساکرونا

طبعا با فروکش کردن بحران کرونا (کوید-19) اندیشمندان فرصت شناخت بهتر اوضاع و تحلیل بهتر آینده را خواهند داشت. اما تعدادی از متفکران جهان معاصر در دوران بحران کرونا (کوید-19) یعنی از ژانویه تا آوریل 2020 تحت تاثیر آنی این بحران نگرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی ابراز کردند.

به گزارش  تسنیم،‌ «جهان پساکرونا» عنوان کتاب جدیدی است که انتشارات خانه فرهنگ و هنر گویا به کوشش و ترجمه علی‌اکبر عبدالرشیدی منتشر شده است.

عبدالرشیدی در این کتاب نظرات برخی اندیشمندان متفکر معاصر که در همان 3 ماهه نخست شیوع کرونا در جهان مطرح شده است را گردآوری و ترجمه کرده است تا به ترسیم نمایی از جهان پساکرونا بر اساس این اظهارنظرها بپردازد.

در معرفی این کتاب آمده است:

«کرونا (کورید-19) به انسان قرن بیست و یکمی خبر داد که عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مانده‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر از آن است که طرفداران توسعه و پیشرفت فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردند. به‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌قول یورگن هابرماس فیلسوف و اندیشمند برجسته‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معاصر «این اولین بار در تاریخ بود که انسان به عمق نادانی خود واقف شد».

طبعا با فروکش کردن بحران کرونا (کوید-19) اندیشمندان فرصت شناخت بهتر اوضاع و تحلیل بهتر آینده را خواهند داشت. اما تعدادی از متفکران جهان معاصر در دوران بحران کرونا (کوید-19) یعنی از ژانویه تا آوریل 2020 تحت تاثیر آنی این بحران نگرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی ابراز کردند. این اظهارنظرها حاکی از ترس گسترده، وحشت فراگیر، نگرانی عمیق و خلاصه بینوایی و درماندگی ناشی از شوک کرونا (کوید-19) است. این گونه اظهارنظرها در دوران آرامش بعد از توفان کمتر بیان خواهد شد. یعنی پخته‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر و سنجیده‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر خواهد بود. خواندن این نوشته‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ما را با حال و هوای آن سه، چهار ماه تعیین‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده بیشتر و با واکنش آنی انسان مدرن نسبت به بحران آشنا خواهد کرد.

این نوشته‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بیشتر شبیه هذیان یک زندانی در دوران حبس است، آن زندانی که بی‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گناه یا گناهکار به زندان افتاده و نمی‌داند حکم نهایی در مورد او چه خواهد بود. آن‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چه او می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داند شرایطی است که کار او را به زندان کشانده و شرایطی که آرزو دارد او را از زندان رهایی ببخشد.»

خانه فرهنگ و هنر گویا این کتاب را در قطع رقعی و 136 صفحه به قیمت 22 هزار تومان منتشر کرده است.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *