جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

” هماورد طلبی کرونا در عصر غفلت انسان ” یاد داشتی از استاد دانشگاه « دکتر سیّد محمود رضا داودی » ( بخش اوّل )

” هماورد طلبی کرونا در عصر غفلت انسان ” یاد داشتی از استاد دانشگاه « دکتر سیّد محمود رضا داودی » ( بخش اوّل )

*این ویروس از دسته ویروس های بزرگ و حجیم بوده که طبق شواهد موجود از نسل های بعدی ویروس ” سارس ” و  ” مرس ” می باشد ، اسم کرونا به کلّ خانواده این ویروس ها تعلّق دارد ؛ شکل ظاهری آنها به شکل ” تاج ” می باشد و کلمه کرونا نیز به معنی ” تاج ” ترجمه شده است .

*همه ی گونه های کرونا با گرفتاری تنفسی همراه بوده اند و مرکز توجه ویروس دستگاه تنفسی می باشد ، هر سه گونه ویروس از نظر بیماری زایی خیلی تفاوت نداشتند ولی از نظر سرایت و ایجاد اپیدمی گسترده ؛ گونه ی آخری ( کووید 19) بسیار متفاوت عمل نموده و این شک را در ذهن محقّقین و اهل فن ایجاد کرده که شاید دستکاری بیولوژیک در کار بوده باشد .

 

 

 

 

با نام و یاد خداوند بزرگ و بدون مقدّمه مرقوم می دارم یک دسته ازشایع ترین بیماری های انسان ، عفونت ها هستند .

عفونت عبارت است از وجود یک التهاب در اثر ورود یک ارگانیزم خارجی در سظح بدن و یا در داخل بدن انسان که خود می تواند با علایم متعددی همراه باشد .عفونت به خودی خود خیلی مهّم است اما عامل ایجاد کننده آن بسیار مهمّتر ، مهمّترین عوامل ایجاد کننده عفونت در بدن انسان باکتری ها ، ویروس ها ، انگل ها و قارچ ها می باشند.در مورد انگل ها و قارچ ها صحبت در این مجال نمی گنجد و لذا صحبت اصلی ما بر باکتری و به ویژه روی ویروس ها و به طور خاص با ویروس بیماری کرونا یا همان کووید 19 می باشد .

باکتری یک موجود بسیار کوچک در مقیاس میکرون بوده که با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست ولی با همه ی کوچکی در طبیعت زندگی می کند ، غذا تهیه می کند ، تولید مثل می کند و گاهی برای ما ایجاد مزاحمت و بیماری می نماید .

 

 

 

 

 

ویروس ها از نظر اندازه از باکتری ها هم کوچکتر هستند به طوری که گاهی بعضی ویروس ها وارد بدن باکتری ها شده و آنها را نیز بیمار می کنند ، این ارگانیزم های بسیار کوچک به تعداد بسیار زیاد و در انواع و گونه های مختلف از ابتدا در طبیعت وجود داشته اند و اصولا برای ادامه زندگی نیازمند ورود به بدن یک موجود زنده دیگر هستند و درواقع ویروس ها انگل اجباری داخل سلولی می باشند  ؛ ساختمان بدن ویروس از دو بخش تشکیل شده است :

1_بخش داخلی یا مرکزی که عبارت است از همان ژنوم یا سیستم ژنتیکی ویروس .

2_بخش محیطی یا قشری که معمولا یک پوشش پروتیینی می باشد البته بعضی از ویروس ها یک لایه چربی نیز بر روی بخش محیطی خود دارند .

اصل بیماری زایی یک ویروس بر پایه ی قسمت ژنتیکی آن استوار است ، همانطور که گفته شد ویروس به خاطر نوع زندگی خود که یک زندگی انگلی بوده به ناچار باید وارد سلول های بدن یک موجود زنده شود تا بتواند به حیات خود ادامه دهد و به دنبال این موضوع ایجاد عفونت و بیماری می نماید .

معمولا هر عامل بیماری زا برای ورود به بدن از یک راه خاص استفاده می نماید که راه ورود در بیماری های مختلف متفاوت است ، بعضی ها از طریق خوردن مواد آلوده ، برخی از طریق پوست ، عده ای از طریق مخاط بینی ، دهان و یا چشم ، بعضی از طریق خون و یا روابط جنسی و تعدادی هم از طریق تنفس وارد می شوند .

و امّا ویروس کرونا :

این ویروس از دسته ویروس های بزرگ و حجیم بوده که طبق شواهد موجود از نسل های بعدی ویروس ” سارس ” و  ” مرس ” می باشد ، اسم کرونا به کلّ خانواده این ویروس ها تعلّق دارد ؛ شکل ظاهری آنها به شکل ” تاج ” می باشد و کلمه کرونا نیز به معنی تاج ترجمه شده است .

 

 

 

 

 

 

 

 

ماده ژنتیک ویروس ها تمامی خصوصیات و ویژگی های آنها را در بر دارد و وقتی یک ویروس وارد سلول موجود زنده می شود این ماده  ژنتیکی باعث تغییراتی در سلول شده و آنرا در اختیار می گیرد ، چون ژنوم ویروس بسیار کوچک می باشد تغییرات در آن به سرعت اتفاق می افتد .

در سال 2003 میلادی ویروس سارس سروصدای عجیبی به راه انداخت و تعداد قابل توجهی مرگ و میر به همراه داشت ، همینطور در سال 2011 ویروس دیگری به عنوان مرس از همین خانواده در خاورمیانه به ویژه در عربستان اپیدمی ایجاد کرد که هر دو اپیدمی خیلی زود محدود شدند ولی عوارض بیولوژیک و اقتصادی بزرگی به دنبال خود داشتند .

در حال حاضر نیز ویروس کرونا از انتهای سال 2019 شروع به فعالیت نموده که این یکی بسیار گسترده تر بوده و در سرتاسر جهان شیوع پیدا کرده است .

همه ی گونه های کرونا با گرفتاری تنفسی همراه بوده اند و مرکز توجه ویروس دستگاه تنفسی می باشد ، هر سه گونه ویروس از نظر بیماری زایی خیلی تفاوت نداشتند ولی از نظر سرایت و ایجاد اپیدمی گسترده ؛ گونه ی آخری ( کووید 19) بسیار متفاوت عمل نموده و این شک را در ذهن محقّقین و اهل فن ایجاد کرده که شاید دستکاری بیولوژیک در کار بوده باشد .

البته این یک گمان است که شاید به واقعیت تبدیل شود و قطعا این موضوع در آینده مشخص خواهد شد ، با توجه به اینکه از شناسایی ویروس کرونا فقط چند ماهی می گذرد اطلاعات به دست آمده از آن حاصل تجربیات متعدد و متنوع پزشکان و گروه های بهداشتی درگیر آن بوده و همه ی نکات را  به طور حتم و قطعی نمی توان ذکر نمود پس مستلزم آن است که تحقیقات و شناسایی روی طبیعت و مشی زندگی ویروس به طور مشخص انجام گردد ؛ در اینجا یک موضوع مهم پیش می آید و آن اینکه مردم به هر مطلبی که در فضای مجازی عنوان می شود اعتماد نکرده و آن را قبول نکنند .

به طور کلی و بر پایه ی  اطلاعات کسب شده در این مدت کوتاه ، ویروس از طریق مخاط تنفسی (بینی و دهان) و گاها چشم وارد بدن میشود البته تعدادی گزارش مبنی بر ورود از طریق خوراکی نیز موجود است .

 

 

 

 

 

در بدو ورود در قسمت بینی و حلق جایگزین شده ، تکثیر پیدا نموده و پس از مدتی کوتاه به دستگاه تنفسی حمله می نماید و در اینجاست که علایم شدید آن بروز می کند، هر بیماری عفونی دارای یک دوره ی نهفتگی می باشد که این دوره مدت زمانی است که از ورود عامل بیماری زا به بدن تا بروز علایم بالینی بیماری وجود دارد ؛ این دوره در مورد کرونا با توجه به تجربیات اخیر حدود 2 تا 14 روز می باشد.

شروع  بیماری در افراد مختلف متفاوت است که این با سن ، جنس و سلامت سیستم ایمنی و همینطور بیماری زمینه ای فرد مبتلا فرق می کند .

معمولا بیماری ، در ابتدا  با علایم خفیف مثل یک سرماخوردگی شروع می شود که بیمار اهمیت زیادی به آن نمی دهد و آن را به حساب سرما خوردگی میگذارد ولی در عده ای علایم شدید تر بوده و شامل تب ، دردهای عضلانی ، ضعف و بی حالی ، احساس خشکی در گلو ، سرفه و بالاخره تنگی نفس باشدت های متفاوت می باشد .

بعضی از بیماران با تب خفیف و دردهای عضلانی که با ضعف شدید همراه است مراجعه می کنند که پس از مدتی ( حدود 2 تا 3 روز ) با تشدید تب و خشکی گلو و بالاخره علایم تنفسی خود را نشان می دهد ، در مورد این افراد برای تشخیص درخواست آزمایش و رادیوگرافی قفسه ی سینه انجام می شود که اگر علایم خاصی موجود باشد انجام سی تی اسکن ریه ها الزامی است که در صورت مشاهده ی عارضه بیمارجهت انجام تست کرونا به بیمارستان اعزام می گردد ؛ در حال حاضر یکی از مهمترین و قابل اعتماد ترین راه های تشخیص ، همین ” سی تی اسکن ریه ” است .

برای درمان بسته به شدت علایم ، سن بیمار ، میزان عوارض و همینطور وجود یا عدم وجود بیماری زمینه ای در فرد مبتلا اقداماتی انجام میگیرد ، با توجه به موارد ذکر شده درمان یا در خانه و یا در بیمارستان انجام می پذیرد .

یکی از اصول درمان رعایت  قرنطینه به طور کامل می باشد البته هنوز درمان قطعی اعلام نشده ولی به صورت تجربی یک سری داروها و اقدامات نگه دارنده صورت می گیرد ؛ در مورد دارو  این نکته بسیار مهم است که بدانیم ممکن است به زودی دارویی در دسترس نباشد چون تهیه دارو منوط به تحقیقات گسترده ، دقیق و گذشت زمان طولانی می باشد ؛ تا بتوان مراحل بیولوژیک و آزمایشی آن را به مرحله اجرا در آورد .

اگر دارو و یا واکسن بیماری خیلی زود تهیه شود این بدان معنی است که یا از پایه دروغی بیش نیست و یا همانطور که قبلا ذکر شد ممکن است تمامی این موضوعات یک طرح از قبل پیش بینی شده و یک جنگ بیولوژیک بر پایه ی منافع اقتصادی باشد که در حال حاضرعده ی زیادی از صاحب نظران بر این عقیده پا فشاری می کنند که اگر این گونه باشد حاکی از خوی حیوانی یک عده با هدف تصاحب منافع مالی به  قیمت جان انسان های بی گناه می باشد .

در مورد پیشگیری غیر از ” واکسیناسیون  ” که در پیشگیری بیماری در مراحل بعدی بسیار مفید و موثر خواهد بود نکات دیگری شایان ذکر است :

_ویروس بسیار مسری بوده و سرعت انتقال زیادی دارد به طوری که اگر یک نفر آلوده شود در مدت ابتلا می تواند تا 20 نفر را آلوده کند ، یکی از اصلی ترین راه های انتقال از طریق بینی و دهان و درصد کمتری از راه چشم ها می باشد که در اثر برخورد دست های آلوده به این نواحی رخ می دهد (البته این دست های آلوده با دست های آلوده ای که به ذهن خوانندگان متبادر می شود بسیار متفاوت است) .

_انجام قرنطینه خانگی برای افراد مبتلا که نیاز به بستری در بیمارستان ندارند و افراد در معرض خطر ابتلا بسیار مهم است ، کاهش تردد افراد در اجتماع و به دنبال آن کاستن از ارتباط نزدیک میان افراد بسیار تعیین کننده است .

در ادامه باید بدانیم که ویروس انگل اجباری داخل سلولی است و ویروس کرونا نیز از این قاعده مستثنا نیست ولی این ویروس می تواند در خارج از بدن موجود زنده مدتی را فعال باقی بماند که در محیط های مختلف این ماندگاری متفاوت است مثلا در سطوح صیقلی به ویژه فلزی  مثل استیل و فلزات براق ممکن است تا چند روز فعال باقی بماند ؛ در سطح لباس های پارچه ای تا حدود 24 ساعت نیز گزارش  شده است  و بر روی وسایل مورد استفاده شخصی و شغلی مانند عینک ، مسواک ، خودکار ، کاغد و… نیز مدّت ماندگاری متفاوت است ، لذا ضد عفونی نمودن این سطوح بسیار مهم و با ارزش است .

ویروس از دسته ویروس های بزرگ و سنگین محسوب می شود لذا فعالیت آن در سطوح نزدیک زمین مانند کف خیابانها و کوچه ها و همینطور کفش و جوراب بیشتر بوده و روی همین اصل لازم است که اشخاص کفش های خود را قبل از ورود به خانه بیرون آورده و در حین ورود لباس ها و وسایل شخصی را به طور کامل ضد عفونی نمایند .

ویروس به حرارت بالای 30 تا 40 درجه سانتیگراد حساس بوده  و در این حرارت نمی تواند فعال بماند پس شستشوی دست ها ، صورت ، دهان و بینی با آب گرم بالاتر از 50 درجه و همینطور حمام با آب گرم در پیشگیری بسیار مفید است .

خوردن مایعات فراوان و البته گرم هم برای درمان و هم برای پیشگیری توصیه می شود چراکه اگر محیط بدن افراد رقیق و گرم باشد می تواند به خوبی از فعالیت ویروس جلوگیری کند .

استفاده از ماسک ، هم برای افراد بیمار و هم برای افراد سالم ضرورت ویژه دارد ، نکته ی دیگررعایت فاصله مکانی درمحیط بیرون در بین افراد است چرا که در تماس های نزدیک مثلا در مراکز خرید ، یا مغازه ها و یا محل کار و یا در صورت بروز سرفه یا عطسه از سوی بیماران و یا افراد آلوده که ناقل پنهان هستند ، امکان انتقال بسیار زیاد است یک نکته ی مهم این که ماسک های معمولی و پارچه ای برای این منظور خوب است ولی مدت کارایی آن کوتاه بوده و بهتر است هر چند ساعت تعویض گردد و ماسک های فیلتر دار صرفا برای کادر درمانی مفید است چون این افراد به طور مستمر با بیماران در ارتباط بوده و در محیط آلوده ی بیمارستان حضور دارند .

لازم است به جنبه های دیگری از بیماری کرونا اشاره کنیم که مثبت ارزیابی می شود :

یکی از اثرات مهمّ این بیماری رها شدن طبیعت توسط انسان های خود خواه و بی توجه بوده که می بینیم در حال حاضر طبیعت نفس راحتی می کشد ، حیوانات و گیاهان از آسیب های انسانی در امان هستند ، آلودگی هوا و تأثیر گازهای گلخانه ای به کمترین میزان خود در چند دهه ی آخر رسیده  آتش خیلی از جنگ ها در مناظق مختلف کره ی زمین خاموش شده .

 

 

 

 

ارزش های معنوی قدرت بیشتری پیدا کرده و خانواده ارزش خود را دوباره بازیابی می کند محبت ، مهربانی ، فداکاری ، از خود گذشتگی ، هم نوع دوستی و همینطور گمشده ی اصلی انسان ها در قرن اخیر که توجه به روحیات و روان آدم ها بوده ، مورد اهمیت قرار گرفته است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به راستی با توجه به جهانی شدن این بیماری  ما به چشم خود شاهد یک رستاخیز عظیم هستیم که قبل از این  درک آن به طور عینی و عملی برای تمام مردم دنیا ممکن و میسر نبود ؛ از جهت دیگر رکود اقتصادی و احتمالا ایجاد تغییرات اساسی و بنیادی در امور اقتصادی دنیا یکی دیگر از اثرات این بیماری می باشد که از پی بحران شاهد آن خواهیم بود و احتمالا قطب های اقتصادی و معادلات آنها و مشی سیاسی و اقتصادی در دنیای پس از کرونا به شدت دچار تغییر می گردد و  امیدواریم این تغییرات به نفع آحاد مردم در سرتاسر جهان باشد که این خود نیازمند به تعمق و درنگ بسیار زیادی خواهد بود .

لازم  است به یک نکته ی خیلی مهمّ اشاره شود و آن اینکه ما انسان ها فراموش کرده ایم که از ابتدا خود مهمان و یا به بیانی مزاحم موجودات دیگر بوده ایم وعرصه ی زندگی را بر دیگر موجودات زنده اعم از گیاهان و سایر جانداران تنگ نموده ایم ؛ شاید این یک ستیزه ی بزرگ طبیعی باشد که به دنبال ستیزه های قبلی ( که در مقیاس های کوچکتر بوده ) بر علیه انسان و مزاحمت ها و خود کامگی های او اتفاق می افتد و باید انسان تنهای امروز را به فکر فرو ببرد که چه اتفاقی افتاده؟!!!

بله چه اتفاقی افتاده ؟

اگر همه گیری کرونا یک پدیده ی طبیعی باشد باید به دنبال علل آن باشیم چون ممکن است که در آینده نیز این چنین پدیده ها به صورت طبیعی دامن گیر دنیای ما بشود و مبادا که این گونه غافل گیر گردیم و با این تفکر باید بفهمیم که :

در این بحران ها آیا انسان ها به هم رحم و مروّت دارند یا از خود گذشتگی ، فداکاری و … رنگ و بویی نزد انسان ها دارد و اگر یک پدیده ی طبیعی نباشد  آیا بر پایه ی موضوعاتی چون سیاست ، اقتصاد ، نظامی گری و سلطه ی جغرافیایی و …استوار است ؟

 

 

 

 

*آیا اصلا فرصت تفکّر و اندیشه درباره ی موضوعاتی غیر از اینها را به خود داده ایم ؟

*آیا ما به تنهایی و بدون اینها نیز می توانیم به زندگی ادامه دهیم ؟

*آیا زمان تغییر و یک رنسانس فکری و فرهنگی و درونی برای همه ی ما رسیده است ؟

 *آیا به اصل وجود خود پی برده ایم و یا فقط به ظواهر اندیشیده ایم؟

 *آیا این یک بیماری است یا یک بیداری ؟

*آیا این یک تهدید است یا یک فرصت ؟

به راستی هجوم گسترده ی این ویروس به سرتاسر جهان سوره ی ” زلزال ” در قرآن کریم را تداعی می کند و آیات این سوره صحبت از زلزله ای دارد که همه ی دنیا را به هم می ریزد و بسیار عظیم تر از سیّارکی است که طبق شایعات قرار است به زمین برخورد کند ( که البته شواهد علمی آن را انکار می کند ) و خلاصه اینکه :

نماد و نمونه ای از آخر دنیا را به صورت تجربی و قابل رویت می توانیم لمس کنیم ؛ اینجا است که همه خود را نمایان می کنند و تازه می فهمیم که اصل وجود انسان به تمدن و شهرنشینی نیست بلکه به شناخت درون واصل اصیل انسانیت است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

  1. محمد علی بیگی

    جناب دکتر داودی بزرگوار :
    ممنون و سپاسگزارم از مطالب بسیار دقیق و آموزنده جنابعالی در خصوص ویروس کرونا

    Reply

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *