جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

وزیر علوم: دانش، علم و فناوری تحریم کردنی نیست .

وزیر علوم: دانش، علم و فناوری تحریم کردنی نیست .
*تحریم‌های ظالمانه و ضد حقوق بشر ایالات متحده آمریکا دشواری‌های موجود برای تبادل اطلاعات علمی و فناوری را بیشتر کرده است در حالی که دانش، علم و فناوری تحریم کردنی نیست.

*همکاری‌های علوم فناوری و نوآوری در منطقه اکو باید با در نظر گرفتن جنبه‌های اقتصادی و عوائد و منافع اقتصادی آنها برنامه‌ریزی شود.

اصفهان – ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تحریم‌های ظالمانه و ضد حقوق بشر ایالات متحده آمریکا دشواری‌های موجود برای تبادل اطلاعات علمی و فناوری را بیشتر کرده است در حالی که دانش، علم و فناوری تحریم کردنی نیست.

منصور غلامی روز سه‌شنبه در دومین روز برگزاری چهارمین نشست هیأت امنای بنیاد علمی اکو و پنجمین نشست کمیته اجرایی این بنیاد در دانشگاه اصفهان افزود: همه کشورهای منطقه از جمله ایران کمابیش با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و ایران شرایط دشوار امروز را با موفقیت پشت سر خواهد گذاشت.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی و اکو نیازمند برنامه ریزی دقیق‌تر بر اساس ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود و درک مناسب از چالش‌ها و دشواری‌های پیش رو هستند، افزود: همکاری‌های علوم فناوری و نوآوری در منطقه اکو باید با در نظر گرفتن جنبه‌های اقتصادی و عوائد و منافع اقتصادی آنها برنامه‌ریزی شود.
وزیر علوم با اشاره به اینکه تبادلات مالی با مشکلات اجرایی مواجه شده است اظهار داشت: مناسب است از ظرفیت‌های جایگزین کشورهای عضو از جمله اریه بورس’ ارائه فرصت‌های مطالعاتی و طرح‌هایی همانند اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک بهره‌برداری کنیم.
وی با تقدیر از فعالیت‌های قابل توجه بنیاد علمی اکو طی سال‌های گذشته بیان کرد: کشورهای منطقه نیازمند ورود به حوزه‌های جدیدتر و جدی تر از همکاری‌های علمی و فناوری مشترک هستند.
غلامی استفاده از تجارب سایر سازمان‌های منطقه‌ای و به کارگیری آن در زمینه‌های بومی و منطقه‌ای در این زمینه را دارای اهمیت دانست و پیشنهاد داد بنیاد علمی اکو وارد حوزه‌های جدی‌تری مانند اجرای پروژه‌های مشترک, انتقال فناوری, تبادل دانشمندان و دانشجویان شود.
وی تاکید کرد: بنیاد علمی اکو و در سطحی گسترده‌تر منطقه اکو نیازمند نقشه راهی جامع و مشترک در بستر زمانی مناسب برای همکاری در زمینه علوم و فناوری است.
وزیر علوم با اشاره به جمعیت ۴۹۰ میلیون نفری و تولید ناخالص ۶،۳ تریلیون دلاری و منابع طبیعی قابل توجه منطقه اکو افزود: در جهانی که بی‌ثباتی, ناامنی و عدم اطمینان ناشی از دوران‌گذار بر آن سایه افکنده است, همکاری‌های منطقه‌ای به خصوص میان کشورهای همسایه راه حلی پایدارتر و کم هزینه‌تر برای توسعه و پیشرفت است.
وی اضافه کرد: همکاری در حوزه علوم, فناوری و نوآوری در جهانی که هر روز شکاف میان کشورهای توسعه یافته با کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته بیشتر می‌شود, فعالیت‌های مشترک منطقه‌ای یکی از بهترین و پایدارترین مسیرهاست.
نشست بعدی هیأت امنا بنیاد علمی اکو دو سال دیگر به میزبانی دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می‌شود.

دومین روز چهارمین اجلاس هیأت امنای بنیاد علمی اکو و پنجمین نشست کمیته اجرایی آن سه‌شنبه ۱۸ تیر با حضور وزرای علوم کشورهای پاکستان و ایران و دبیرکل اکو و هیأت بلند پایه کشورهای عضو در سالن اجلاس معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان آغاز شد.

انتخابات ریاست جدید بنیاد، بررسی و تبادل نظر برای مشکلات علمی این سازمان و بحث و بررسی درباره موضوع برنامه منطقه‌ای علم و فناوری در حوزه اکو از جمله برنامه‌های این اجلاس ۲ روزه است.

در‬ نخستین روز این اجلاس در جلسه کمیته اجرایی این بنیاد در زمینه طرح‌های علمی مشترک بحث و تبادل نظر شد.

بنیاد علمی اکو(ECOSF) سازمانی بین‌دولتی متشکل از ۱۰ کشور اسلامی شامل افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه و ایران است که هدف اصلی آن توسعه اقتصادی در منطقه اکو بر پایه ارتقا علم، فناوری و نوآوری است.

این سازمان با پوشش ۳۶۰ میلیون نفر که یک چهارم جمعیت مسلمانان جهان را تشکیل می‌دهد، بزرگترین تشکل اقتصادی جهان اسلام محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *