شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

وزیر علوم : 56 درصد داوطلبان در گروه تجربی هستند .

وزیر علوم : 56 درصد داوطلبان در گروه تجربی هستند .

*کنکور سراسری سال ۹۸ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از صبح امروز پنجشنبه ۱۳ تیرماه با رقابت یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵ داوطلب آغاز شد و تا بعد از ظهر فردا ۱۴ تیرماه ادامه دارد.

*بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار صندلی خالی در تمام زیرنظام ها وجود دارد.

*وزیر علوم با اشاره به نگرانی اشتغال بعد از اتمام تحصیل، تاکید کرد: این مسئله برخی داوطلبان را به سمت رشته های خاص می کشاند.

 

 

 

 

 

 

 

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت : گرایش داوطلبان در سال های اخیر به رشته علوم تجربی بیشتر بوده و امسال ۵۶ درصد داوطلبان در این گروه آزمایشی هستند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، «منصور غلامی» روز پنجشنبه با حضور در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی از فرایند آزمون سراسری ۹۸ بازدید کرد.

کنکور سراسری سال ۹۸ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از صبح امروز پنجشنبه ۱۳ تیرماه با رقابت یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵ داوطلب آغاز شد و تا بعد از ظهر فردا ۱۴ تیرماه ادامه دارد.

وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: داوطلبان تلاش می‌کنند با انتخاب خودشان وارد دانشگاه‌ها شوند.

وزیر علوم تصریح کرد: صبح و عصر امروز داوطلبان گروه‌های آزمایشی ریاضی و علوم انسانی به رقابت می‌پردازند.

به گفته غلامی این کنکور سال گذشته دغدغه فکری خانواده‌ها بود که امید است داوطلبان با موفقیت این مرحله را طی کنند و ما منتظر خیر مقدم گفتن ورودشان به دانشگاه‌ها هستیم.

وزیر علوم در مورد علت استقبال داوطلبان از کنکور سراسری امسال خاطرنشان کرد: سال گذشته در دوره های فنی حرفه ای آموزش و پرورش مانند دوره های ۳-۳-۶ دانش آموخته نداشتیم و امسال دانش آموختگان شان به جمع داوطلبان کنکور پیوستند.

ظرفیت پذیرش دانشگاه ها بیشتر از داوطلبان است

غلامی در مورد قبولی تمام داوطلبان کنکور سراسری، تاکید کرد: ظرفیت پذیرش دانشگاه ها بیشتر از تعداد کنکوری ها است، بنابراین برای افرادی که انتخاب رشته متعادل انجام می دهند، صندلی وجود دارد اما برخی از آنها اصرار بر پذیرش در رشته های خاص و پرطرفدار دارند.
وی در مورد ظرفیت صندلی های خالی، گفت: بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار صندلی خالی در تمام زیرنظام ها وجود دارد.
به گفته وزیر علوم، دانشگاه ها پذیرش بدون آزمون هم دارند و داوطلبان بدون کنکور می توانستند به غیر از رشته های پرطرفدار در استان های محل زندگی خود پذیرش بگیرند و برای این کار باید به دانشگاه های مدنظر مراجعه می کردند. اما امسال شاید به دلیل فقدان شناخت داوطلبان استقبال زیادی صورت نگرفت.
غلامی اظهار کرد: دانشگاه ها به خصوص در رشته های پرطرفدار ظرفیت این همه داوطلب را ندارد اما در مقابل رشته های ریاضی و علوم پایه به نسبت با اقبال کمتری مواجه شدند.
وی گفت: برای تشویق استعدادهای خوب تحصیلی به خصوص کسانی که علاقه مند به تحصیل در علوم پایه هستند، جاذبه های ورود به دانشگاه نظیر اعطای بورسیه های تحصیلی و تعریف مقاطع پیوسته برای کارشناسی ارشدها به دکتری تعریف می شود.
وزیر علوم با اشاره به نگرانی اشتغال بعد از اتمام تحصیل، تاکید کرد: این مسئله برخی داوطلبان را به سمت رشته های خاص می کشاند.
غلامی در مورد حذف کنکور، اظهار کرد: حذف کنکور نیازمند یک مصوبه رسمی است که در حال پیگیری هستیم اما عملاً با توجه به پذیرش های بدون آزمون، ۸۵ درصد از ورودی های دانشگاه ها بدون نیاز به آزمون سراسری است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *