شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

چرایی استعفای ” بطحایی ” از نگاه دیگران / کاندیداتوری مجلس یا … ؟

چرایی استعفای ” بطحایی ” از نگاه دیگران / کاندیداتوری مجلس یا … ؟
*داستان تکراری که پیش از این در وزارت بهداشت توسط محمد باقر نوبخت اتفاق افتاد. ماجرایی که در آن سید حسن قاضی زاده هاشمی بر سر چانه زنی ردیف بودجه سلامت و اختلاف نظرش با رئیس سازمان برنامه  بودجه عطای کرسی وزارت را به لقایش بخشید و نوبخت هم بلافاصله سعید نمکی عضو حزب اعتدال و توسعه و یکی دیگر از شخصیت های نزدیک به خودش را به خیابان سیمای ایران فرستاد.
*با این اوصاف؛ محمد بطحایی در بهترین حالت مدیری متوسط برای وزارت آموزش و پرورش بحران زده بود. در حالیکه این سازمان در شرایط خاص کنونی به وزیری مقتدر، بانفوذ (شاید از جنس اعتدال و توسعه و نوبخت !! ) دارد تا بتواند حرفش را در داخل دولت به کرسی بنشاند.
*بطحایی طی چند ماه گذشته حواشی بسیاری را پشت سر گذاشته است که ماجرای پخش آهنگ ساسی مانکن در مدارس کشور و همچنین انتقادهای بسیاری که مخالفان دولت به دنبال انتشار فیلم رقص دانش آموزان متوجه او و وزارت خانه اش کردند از جمله این موارد بود.
روز پنجشنبه و به دنبال خبر استعفای وزیر آموزش و پرورش سخنگوی دولت اعلام کرد که سید محمد بطحایی به دلیل شرکت در انتخابات مجلس از سمت خود استعفا داده و به همین خاطر حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز پیش از پایان موعد مقرر ثبت‌نام برای کاندیداتوری مجلس با استعفای وی موافقت کرده است.

علی ربیعی سخنگوی دولت در گفت‌وگو با خبر شبکه یک سیما جزئیات استعفای سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش را اینگونه تشریح کرد: «ابتدای هفته آقای بطحایی نامه استعفایشان را برای رئیس‌جمهور نوشتند و اعلام کردند که علت استعفا، حضور در مجلس است. روز سه‌شنبه، ایشان با دفتر آقای واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور تماس گرفتند و درخواست کردند تا پیش از اتمام مدت زمان قانونی،‌ با استعفای‌شان موافقت شود که رئیس‌جمهور هم با استعفای ایشان موافقت کردند.»

سخنگوی دولت درباره گمانه‌زنی‌ها پیرامون استعفای بطحایی هم گفت: «با توجه به شخصیتی که از آقای بطحایی سراغ دارم، فکر می‌کنم همان چیزی که در نامه استعفا آمده است، در ذهنشان بوده است. البته گمانه‌زنی‌هایی را از طیف‌های مختلف مشاهده کردم، اما هرآنچه که در ذهن آقای بطحایی بوده در نامه استعفا نوشته شده است.» (به منظور شرکت در انتخابات مجلس)

اما برخلاف آنچه ربیعی درباره این استعفا به رسانه ها اعلام کرد؛ برخی از کارشناسان و همچنین نمایندگان مجلس در همین رابطه نظر دیگری را بیان می کنند.

محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در همین خصوص می‌گوید: «کمتر کسی  است که وزیر باشد و استعفا دهد تا نماینده شود و اصلا تاکنون سابقه نداشته است و بنده هم یقین دارم دلیل استعفای آقای بطحایی، نمایندگی مجلس نبوده است.»

وی در ادامه مصاحبه خود با فارس تاکید می‌کند: «آقای بطحایی تلاش داشت که بحث‌های ملی را جمع کند و برای این موضوع، مطالبات جدی از دولت در زمینه حق‌التدریس‌ها، سربازمعلمان، پاداش پایان خدمت فرهنگیان، اجرای نظام رتبه‌بندی، توجه به دانشگاه فرهنگیان و پایین بودن بودجه فرهنگیان داشت.»

زاهدی در ادامه می‌افزاید: «شاهد بودیم که آقای بطحایی تلاش می‌کرد این مشکلات را حل کند به خصوص که قبلاً در سازمان برنامه و بودجه بود و حدس بنده این است که به پشتوانه آقای نوبخت، این مسئولیت را قبول کرد و فکر می‌کرد آقای نوبخت کمک می‌کند برخی از این مشکلات آموزش و پرورش جمع شود اما معتقدم همراهی لازم از سوی ایشان [نوبخت] صورت نگرفت و دلیل اصلی استعفا، عدم توجه به مسائل و مشکلات آموزش و پرورش از سوی دولتمردان بود.»

جبار کوچکی‌نژاد نایب ‌رئیس ‌کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «سید محمد بطحایی وزیر آموزش پرورش به علت عدم همکاری هیئت دولت با ایشان در جهت حل مشکلات فرهنگیان استعفا داد.»

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم هم درباره دلایل استعفای بطحایی می گوید: «آقای بطحایی مدت‌هاست که برای چند موضوع با مجموعه ریاست جمهوری و دولت چالش دارد.»

ذوالنور بحث معیشت فرهنگیان را یکی از موارد چالش‌برانگیز بین بطحایی و دولت می‌خواند و می‌افزاید: «متاسفانه در این زمینه دولت همت و همکاری لازم را برای حل مشکل با ایشان نکرد. با توجه به این شرایط و توقعی که در فرهنگیان ایجاد شده بود، که حق مسلم فرهنگیان بود که مشکل‌شان حل شود، اما چون دولت همراهی لازم را با بطحایی نداشت، احساس می‌کرد وقتی دولت در حل این مشکلات همراهی نکند، نمی‌شود کاری کرد، لذا حضور خود را در این جایگاه بی‌تاثیر می‌دید.»

بطحایی طی چند ماه گذشته حواشی بسیاری را پشت سر گذاشته است که ماجرای پخش آهنگ ساسی مانکن در مدارس کشور و همچنین انتقادهای بسیاری که مخالفان دولت به دنبال انتشار فیلم رقص دانش آموزان متوجه او و وزارت خانه اش کردند از جمله این موارد بود.

با این وجود، عدم مدیریت جامع و کامل در حوزه آموزش و پروش و همچنین مسایلی مانند دستمزد اندک معلمان، مطالبات معوق و پرداخت نشده، اعتصاب معلمان و بحران معیشتی که با افزایش مشکلات اقتصادی بیش از پیش گریبان معلمان را گرفته را هم می توان از دیگر دلایل فشار بر بطحایی و استعفای او برشمرد.

در لایحه بودجه ۱۳۹۸ کل اعتبارات آموزش و پرورش ۴۵ هزارو ۸۱۳ میلیارد تومان پیش بینی شده است که از این مقدار حدود ۴۰ هزار و ۷۶ میلیارد تومان آن خرج جبران خدمات کارکنان یا همان حقوق کارمندان و کارکنان آموزش و پرورش در سال جاری خواهد شد.

این در حالی است که بر اساس آمار منتشر شده در سالنامه آماری سال ۱۳۹۶ مرکز آمار ایران تعداد کل کارمندان آموزش و پرورش ۹۹۰ هزار و ۱۱۰ نفر اعلام شده است.

با این حساب اگر بودجه حقوق کارکنان این وزارخانه را به کل جمعیت معلمان و، کارمندان و کارکنان آن تقسیم کنیم به هر نفر ۳ میلیون و ۳۶۷ هزارتومان خواهد رسید که به نسبت با خط فقر در کشور و همچنین حقوق برخی کارمندان سایر نهاد های دولتی بسیار اندک به شمار می رود.

اعتراض های به حق معلمان در سال های اخیر نسبت به وضعیت معیشتی آنها یکی از مهمترین چالش هایی بود که سیدمحمد بطحایی سعی داشت با توجه به نزدیکی اش به محمدباقر نوبخت و سازمان برنامه و بودجه آنها را برطرف کند. اما به نظر می رسد این هماهنگی یا لابی با دولت تا اندازه ای پاسخگوی درخواست های بطحایی برای بهبود شرایط موجود بود و در نتیجه؛ او مجبور به استعفا شد.

این در حالی است که با انتخاب بطحایی  به عنوان وزیر نزدیک به محمد باقر نوبخت در وزارتخانه آموزش و پرورش این امید را در دل جامعه فرهنگی کشور زنده می کرد تا با واسطه این نزدیکی مشکلات وزارت آموزش و پرورش تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند اما روند کاری محمد بطحایی و مطالبه گری او از سازمان برنامه و بودجه باعث شد تا به گفته برخی از نمایندگان مجلس حوصله نوبخت از دست او سر برود و بلافاصله پس از قبول استعفای بطحایی توسط رئیس جمهور مجتی زینی وند عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و شخصیت مورد وثوق محمد باقر نوبخت به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش معرفی شود.

داستان تکراری که پیش از این در وزارت بهداشت توسط محمد باقر نوبخت اتفاق افتاد. ماجرایی که در آن سید حسن قاضی زاده هاشمی بر سر چانه زنی ردیف بودجه سلامت و اختلاف نظرش با رئیس سازمان برنامه  بودجه عطای کرسی وزارت را به لقایش بخشید و نوبخت هم بلافاصله سعید نمکی عضو حزب اعتدال و توسعه و یکی دیگر از شخصیت های نزدیک به خودش را به خیابان سیمای ایران فرستاد.

با این اوصاف؛ محمد بطحایی در بهترین حالت مدیری متوسط برای وزارت آموزش و پرورش بحران زده بود. در حالیکه این سازمان در شرایط خاص کنونی به وزیری مقتدر، بانفوذ (شاید از جنس اعتدال و توسعه و نوبخت !! ) دارد تا بتواند حرفش را در داخل دولت به کرسی بنشاند.

منبع : didba​niran.‎​ir

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *