پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

چه غذاهایی برای حفظ سلامت ریه‌ها مصرف کنیم؟

چه غذاهایی برای حفظ سلامت ریه‌ها مصرف کنیم؟

مصرف مواد غذایی سالم می‌تواند منجر به کاهش التهاب اندام‌های حیاتی از جمله ریه‌ها شود و در مقابل، مصرف برخی خوراکی‌ها در طولانی‌مدت، سبب آسیب‌های جبران‌ناپذیر به ریه‌ها می‌شود؛ از این رو توصیه اکید پزشکان برای حفظ سلامت ریه‌ها بر مصرف مواد غذایی سالم مانند غلات و میوه‌ها است.

به گزارش ایرنا مینا جعفری متخصص تغذیه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: ریه ها نقشی اساسی در سیستم ایمنی بدن دارند و مصرف مواد غذایی مفید به تقویت ریه ها در برابر بیماری های عفونی و ویروسی مانند کرونا کمک می کند.

وی افزود: تغذیه مناسب برای پاکسازی ریه ها مهم است زیرا وقتی که ریه پاکسازی شود، فشار کمتری به آن وارد می شود، بعضی از آنزیم ها، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی، اثر مثبتی بر عملکرد تنفسی دارند که در مواد غذایی تازه و میوه ها وجود دارند.

جعفری اظهار داشت: مطالعات متعدد نشان می‌دهد عملکرد ریه در افرادی که فیبر بیشتری می‌خورند، بسیار بهتر از کسانی هستند که فیبر مصرف نمی‌کنند و این فیبر را می توان در گندم سبوس‌دار، لوبیای پخته‌شده، دانه‌های چیا،  گلابی و کلم بروکلی یافت.

وی با بیان اینکه ارتباط مستقیمی بین مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده و عملکرد ضعیف ریه وجود دارد، گفت: نیتریت‌های مورد استفاده در فرایند فرآوری و نگهداری گوشت ممکن است باعث التهاب و استرس در ریه‌ها شوند و در عین حال نوشیدن یک فنجان قهوه در وعده صبحانه برای ریه‌ها مفید بوده و کافئین ضدالتهاب است و پلی‌فنول‌های موجود در قهوه که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند نیز باعث کاهش استرس و التهاب می‌شوند.

جعفری ادامه داد: غلات کامل شامل برنج قهوه‌ای، نان گندم سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار، جوی دوسر علاوه بر اینکه دارای فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند، منبع خوبی از ویتامین E، سلنیوم و اسیدهای چرب ضروری بوده که برای سلامت ریه ضروری هستند و  غلات تصفیه‌شده مانند آرد و برنج سفید، بسیاری از مواد مغذی خود را از دست می‌دهند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: گوجه‌فرنگی غنی‌ترین منبع لیکوپن است که با سلامت ریه ارتباط دارد و خوردن آن در صورت ابتلا به آسم می‌تواند التهاب مجاری هوایی را بهبود بخشد و در صورت داشتن بیماری انسداد ریوی مزمن احتمال مرگ را کاهش دهد.

به گفته وی، هویج و کدوحلوایی و سبزی های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین A هستند و توصیه می شود روزانه این سبزیجات برای حفظ ریه ها از ابتلا به کرونا مصرف شود و خوردن پیاز به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا نیز مفید است.

جعفری تاکید کرد: افراد بهتر است در این شرایط کرونایی از مصرف سوسیس و کالباس و سایر غذاهای چرب و آماده پرهیز کنند و کمبود ریزمغذی‌هایی مثل آهن و روی هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.

وی می افزاید: مغزها نیز  ویتامین E را در اختیار بدن قرار می دهند که حاوی آنتی اکسیدان بوده و به کاهش التهاب کمک کرده، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و سلامت گلبول های قرمز را افزایش می دهند. این عمل باعث می شود اکسیژن بیشتری در بدن به گردش درآید و از انقباض رگ های خونی در ریه ها پیشگیری شود.

به گزارش ایرنا بر اساس آخرین مطالعه بررسی مصرف مواد غذایی که هر ۱۰ سال یک بار توسط وزارت بهداشت انجام می شود، فاکتورهای تغذیه‌ای می‌تواند به عنوان عوامل خطر در بیماری‌های غیرواگیر موثر باشند و اکنون نزدیک به ۶۰ درصد جمعیت ۱۸ سال به بالا در کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *