پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

چه موقع به مشاوره خانواده نیاز داریم؟

چه موقع به مشاوره خانواده نیاز داریم؟

برخی از مشکلات هستند که به‌صورت انفرادی قابل درمان نیستند؛ زیرا آن مشکل در بافت خانواده شکل‌ گرفته و بنابراین می‌­توان گفت که سایر اعضای خانواده ممکن است در شکل­‌گیری مشکل نقش زیادی داشته باشند؛ از طرفی بعضی مشکلات به‌صورت انفرادی درمان می­‌شوند اما وقتی در کنار خانواده قرار می­‌گیرید­، به دلیل بافت مشکل ساز خانواده، قابل درمان نیست و بنابراین کل خانواده و بافت آن باید تحت درمان قرار بگیرند.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام آرکا، مشاوره خانواده، درمان منحصربه‌فردی است که می­‌تواند در رفع نیازهای همه اعضای خانواده موثر باشد.

مشاوره خانواده باعث می­‌شود که از مرزهای سالم خانوادگی درک بهتری پیدا کنید؛ توانایی حل مساله و ارتباطات بین فردی را تقویت کنید؛ مهارت همدلی را تقویت کرده تا تعارضات خانوادگی کاهش پیدا کنند و درنتیجه پرخاشگری و عصبانیت بهتر مدیریت شوند.

نکته اصلی در داشتن و حفظ یک خانواده موفق این است که بتوانیم نیازهای اعضای خانواده را بفهمیم و شناسایی کنیم و با برآوردن این نیاز­ها، تعادل خانواده را برقرار کنیم.

مزیت­های خانواده درمانی

خانواده‌­ها می­‌توانند در صورت بروز هرگونه رویداد استرس­ آمیز از قبیل مشکلات مالی، طلاق، خیانت، از دست دادن دوست عزیزی که ممکن است روابط خانوادگی را تحت‌فشار بذارد، از خانواده درمانی بهره­‌مند شوند.

علاوه براین، می­‌تواند در درمان نگرانی­‌های بهداشت روانی که بر کل خانواده تأثیر می­­‌گذارد، از جمله افسردگی، سوء مصرف مواد، بیماری مزمن و مشکلات غذایی یا نگرانی­‌های روزمره مانند مشکلات ارتباطی، درگیری بین فردی یا مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان موثر باشد.

مشاوره خانواده با هدف ارتقاء تفاهم و همکاری در بین اعضای خانواده به‌منظور حل مشکلات یک یا چند نفر از اعضای خانواده انجام می­‌گیرد. به‌عنوان‌مثال، اگر کودک دارای مشکلات اجتماعی و دانشگاهی باشد، درمان بر روی الگوهای خانواده که ممکن است در عملکرد و مشکلات کودک نقش داشته باشد، متمرکز خواهد شد؛ نه اینکه به‌تنهایی رفتار کودک را ارزیابی کند.

از آنجا که خانواده منبع مشکل را آشکار می­‌کند، آنها می‌­توانند یاد بگیرند که از کودک و سایر اعضای خانواده حمایت کنند و با کمترین تلاش یا تغییر شرایطی که به رفتار ناخواسته کودک کمک می­کند، رفتار پیشگیرانه‌­ای داشته باشند.

بیشتر کودکان بر اساس آنچه در تلویزیون، دوستانشان و در فضای مجازی می­‌بینند، باورها و عقاید خود را جمع می­‌کنند. خانواده درمان­گران و مشاوران ازدواج این موضوع را با بسیاری از شکست­‌های خانوادگی و طلاق که در این دوره فراوان دیده می‌­شود، مرتبط می­‌دانند.

با این‌ وجود، خانواده­‌هایی که پیش از بروز مشکلات شدید با مشاوران حرفه­‌ای جلساتی داشته­‌اند و یا دارند، قادر هستند ارتباطات خانوادگی را تقویت کرده و از طریق توجه به نیازهای تمام اعضای خانواده، مانع بروز مشکلات شدید شوند.

همان­طور که قبلاً ذکر شد، هر خانواده با مشکلات مختلفی روبرو است؛ که اگر هیچ‌یک از اعضای خانواده ندانند چگونه با آنها برخورد کنند، برخی از اعضای خانواده ممکن است دچار آشفتگی­‌های روان­شناختی شدیدی شوند.

با آموزش و تجربه مناسب در مورد چگونگی مقابله با مشکلات خانوادگی، می‌­توانید بدون ایجاد هیچ‌گونه ناراحتی مداوم در خانواده، با برخی مشکلات روبرو شوید. به‌این‌ترتیب واحد خانواده شما قادر خواهد بود روش­های جدید و مفیدی برای داشتن و ارتباط با یکدیگر ایجاد کند.

به دلیل پیشرفت تکنولوژی و گسترش فضای مجازی، بیشتر افراد در صورت استرس یا مواجه‌شدن با مشکل خاصی، سراغ گوشی، فضای مجازی و به‌ویژه ارتباط­های مجازی روی می­‌آورند؛ اما این بیشتر شبیه فرار یا مخفی کردن مشکلات شماست که نه‌تنها منجر به حل مشکل نمی­‌شود، بلکه باعث می­‌شود سایر اعضای خانواده نگران و استرس زیادی داشته باشند. با این‌ وجود، درک چگونگی کنار آمدن با برخی مشکلات و مواجهه با آنها با کمک سایر اعضای خانواده (که در خانواده درمانی یاد داده می­‌شود)، مانع از بروز یک خانواده مزمن ناراضی می‌­شود.

فرایند خانواده درمانی

ابتدا، روان­شناس شما با همه اعضای خانواده صحبت خواهد کرد تا به او در درک آنچه اتفاق افتاده، کمک کند. درمانگر، از تمام اعضای خانواده می­‌پرسد که مشکل به وجود آمده، مشکلات هر فرد، تلاش­‌های خانواده جهت حل مشکل و شرایط کلی خانواده را چگونه می­‌بینند.

در مرحله بعد، درمانگر یک برنامه درمانی را تهیه می‌­کند. هدف این برنامه درمانی، بهبود درگیری‌ها در یک خانواده است، نه اینکه کسی را مقصر مشکلات به وجود آمده در خانواده بدانیم. درمانگر شما به اعضای خانواده کمک می­‌کند تا بهتر ارتباط برقرار کنند، مشکلات را حل کنند و روش­های جدیدی برای همکاری مشترک پیدا کنند.

خانواده درمانی همیشه نمی‌­تواند منجر به از بین رفتن مشکل شود؛ اما می­‌تواند مهارت‌های جدیدی را به اعضای خانواده آموزش دهد تا از طریق روش­های سالم‌تر شرایط سختی را پشت سر بگذارند. خانواده درمانی لازم نیست مدت زیادی طول بکشد. تعداد جلسات برحسب نوع و شدت مشکل تعیین می‌­شود.

مشاوره آنلاین روانشناسی و روان‌درمانی آنلاین آرکا با بهره‌مندی از روانشناسان و مشاوران با تجربه و دارای صلاحیت می‌توانند به شما کمک کنند تا مشکلات روحی، عاطفی، جسمی و رفتاری‌تان را تغییر داده و سبک زندگی سالمی داشته باشید.

انتهای پیام

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *