جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

۲ توصیه مهم به شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فناوری سلامت با ظرفیت صادرات

۲ توصیه مهم به شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فناوری سلامت با ظرفیت صادرات

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فناوری سلامت دارای ظرفیت صادرات را محدودیت صادرات برای آن‌ها عنوان و توصیه کرد شرکت‌های مذکور در داخل کشور نیز فروش محصول داشته باشند و حتماً گواهی‌های کیفیت را از سازمان‌های داخلی دریافت کنند.

دکتر حسین وطن‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ۱۱۴ شرکت دانش‌بنیان حوزه فناوری سلامت دارای پتانسیل صادراتی که اسامی آن‌ها در کتابچه “معرفی فناوری سلامت؛ ظرفیت‌های بین‌المللی بخش خصوصی” آمده است، گفت: این شرکت‌ها محصولات خود را با استانداردهای بالا تولید کرده و گواهی‌های بین‌المللی را هم دریافت کرده‌اند. بعضی از این شرکت‌های صادراتی حتی علاقه‌ و نیازی به بازار داخل ندارند.

وی با بیان اینکه این شرکت‌ها قادر خواهند بود علم و توانمندی‌های داخلی کشور را به دنیا معرفی کنند، خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها در صورتی که بازار داخلی نیز داشته باشند، از آن استقبال می‌کنند و تاکنون نیز هیئت امنای ارزی قراردادهای متعددی را با آن‌ها منعقد کرده است.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از مشکلاتی که شرکت‌های دارای ظرفیت صادرات در حوزه فناوری سلامت با آن مواجهند، موضوع اعمال محدودیت صادرات متناوب برای آن‌هاست؛ این در حالی است که کمک به صادرات محصولات این شرکت‌ها برای کشور ارزآوری به همراه دارد.

وطن‌پور با بیان اینکه بعضی شرکت‌های صادراتی توانایی تولید محصولاتی را دارند که بازار آن در خارج از کشور است، افزود: حال آنکه لازمه صادرات این شرکت‌ها به اکثر کشورها، دریافت مجوز یا تأییدیه داخل کشور است. با توجه به اینکه این‌گونه محصولات دارویی یا تجهیزات پزشکی جزو موارد مصرفی در داخل کشور نیستند، هیچ‌گونه گواهی به این شرکت‌ها داده نشده و با وجود کیفیت بالا، امکان صادرات آن‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه برخی تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی دارای ظرفیت صادرات جزو لیست داروهای ایران نیستند، اظهار کرد: این شرکت‌ها از دانش تولید داروهای ذکر شده برخوردار هستند و تاکنون نیز موفق به صادرات شده‌اند که البته این امر برای شرکت‌ها با مشکلات زیادی همراه بوده است.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت توضیح داد: در شرایط فعلی که با شیوع ویروس کرونا روبه‌رو هستیم، به دلیل عدم پیش‌بینی دقیق نیاز کشور، عملاً صادرات را به دلیل نگرانی از کمبود در داخل محدود ساخته‌ایم.

وطن‌پور در پاسخ به اینکه آیا ساز و کار مناسبی برای تشخیص و کنترل این موضوعات وجود دارد یا خیر، گفت: در حال حاضر در شرایط خاصی هستیم و به عنوان مثال در مورد کیت تشخیص کرونا، شرکتی بدون نیاز به تأیید در داخل قادر به صادرات کیت‌های خود است، در حالی که در کشور به دلیل نگرانی از کمبود کیت‌های تشخیصی، با محدودیت در صادرات مواجه شده است.

وی تشریح کرد: بعضی کشورها نیازمند تأییدیه ایران برای واردات دارویی از کشور ما نیستند؛ بنابراین صادرات دارویی شرکت‌ها به این کشورها انجام می‌شود؛ در حالی که بعضی کشورها برای کسب اطمینان از کیفیت محصول نیازمند این هستند که بدانند داروی تولید شده در ایران هم مصرف می‌شود.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: اگرچه این خواسته چندان به‌جا نیست و کشورهایی مثل آمریکا انواع اقلام دارویی را تولید کرده و به سایر کشورها صادر می‌کند؛ در حالی که خودشان مصرف ندارند. لکن همچنان بعضی از کشورها اصرار به تأیید گواهی در داخل کشور دارند.

وطن‌پور با بیان اینکه علی‌رغم توانایی علمی بالا در کشور چنین نگاهی به کشورهای جهان سوم و بلوک شرق وجود دارد که تولیدات دارویی آن‌ها حتماً باید در کشور خودشان مصرف داشته باشد، گفت: شرکت‌ها خواستار آن هستند که در صورت مصرف نشدن محصول آن‌ها در داخل، یک گواهی مبنی بر تولید و مصرف محصولات دریافت کنند. این در حالی است که وزارت بهداشت این‌طور مطرح کرده که نمی‌تواند به شرکت‌ها گواهی دروغ بدهد.

وی تأکید کرد: برای حل مشکلات این دسته از شرکت‌ها در حال مذاکره هستیم که تاکنون نتوانسته‌ایم سازمان غذا و دارو را قانع کنیم که به شرکت‌ها گواهی “قابلیت تولید و مصرف دارو در داخل کشور” را بدهد. با این وجود اما در حال مذاکره با سازمان غذا و دارو و به دنبال پیدا کردن راهی برای تسهیل صادرات شرکت‌ها هستیم.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: توصیه ما این است که شرکت‌ها چنان چه قصد صادرات محصول را دارند، در داخل کشور نیز فروش محصول داشته باشند و حتماً گواهی‌های کیفیت را از سازمان‌های داخلی دریافت کنند. آن‌هایی که تجربه صادرات دارند نسبت به این موضوع آگاه هستند که برند ایران، برند قوی برای صادرات محصولات نیست و کشورهایی که قصد واردات محصول از ایران را داشته باشند، این پرسش‌ها را مطرح خواهند کرد که “آیا محصول شرکت‌ها در داخل کشور نیز مصرف دارد یا خیر”، و نیز “آیا دارای گواهی کیفیت داخل کشور هست یا خیر. ”

دکتر وطن‌پور در ابتدای سال جاری از چاپ کاتالوگی درباره شرکت‌های دارای ظرفیت صادرات در حوزه فناوری سلامت به زبان انگلیسی خبر داد و گفت: این کاتالوگ را ان‌شاء‌الله اوایل سال جاری توزیع خواهیم کرد. در واقع این ۱۱۴ شرکت دارای پتانسیل صادراتی هستند که می‌توانیم کاتالوگ آن‌ها را به سفارت‌خانه‌ها بفرستیم و آن‌ها را در نمایشگاه‌های مختلف معرفی کنیم.

وی در همین مصاحبه همچنین از برنامه دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت برای برگزاری نمایشگاه‌ها در کشورهای همسایه و ورود محصولات حوزه فناوری سلامت شرکت‌ها به کشورهای CIS، افغانستان و پاکستان، و بعد سایر کشورها خبر داد.

لینک کتابچه “معرفی فناوری سلامت؛ ظرفیت‌های بین‌المللی بخش خصوصی” که از سوی دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت منتشر شده، در اینجا در دسترس است.

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *