جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

۱۷ خرداد و تدبیر دانشگاه‌های پایتخت برای حضور دانشجویان

۱۷ خرداد و تدبیر دانشگاه‌های پایتخت برای حضور دانشجویان

فعالیت دانشگاه ها از فردا شنبه ۱۷ خردادماه با دستور رییس جمهوری و ستاد ملی مقابله با کرونا شکل دیگری به خود می گیرد؛ چرا که دانشجویان با اولویت تحصیلات تکمیلی ها امکان حضور در مراکز آموزش عالی برای انجام واحدهای عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی را پیدا می کنند.

تهران- ایرنا- دانشگاه‌های کشور از فردا ۱۷ خردادماه پذیرای دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای گذراندن واحدهای علمی و آزمایشگاهی هستند و در این میان تعدادی از دانشگاه‌های تهران نیز پروتکل‌های خود را برای شروع متفاوت‌شان اعلام کردند.

هر کدام از دانشگاه های تهرانی با توجه به اختیاراتی که بر اساس مصوبه هیأت امنا یا وزارت علوم دارند، نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم، بازگشایی خوابگاه ها و رعایت پروتکل های بهداشتی را اعلام کرده اند.

دانشگاه الزهرا

دانشگاه الزهرا به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه های دخترانه، با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده است که نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم مقاطع تحصیلات تکمیلی در اختیار استادان گذاشته شده است اما امتحانات مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی به صورت مجازی برگزار می شود. طبق دستورالعمل دیگر، دانشگاه الزهرا، امکان ارائه خوابگاه به دانشجویانی که واحد رساله را در نیمسال جاری حذف کرده اند وجود نخواهد داشت. دانشگاه الزهرا این امکان را به دانشجویان شهرستانی داده است که با توجه به مصوبات شورای سلامت و پیشگیری از کرونا، خوابگاه در اختیارشان قرار می دهد.
سکونت دانشجویان در خوابگاه از ۱۷ خرداد ماه به بعد و در نیسمال جاری به منزله استفاده از یک ترم خوابگاه است.

دانشگاه خوارزمی

دانشگاه خوارزمی در هفته ای که گذشت، کارگروه پدافند غیرعامل را برای انجام پروتکل های بهداشتی تشکیل داد و اعلام کرد که دانشجویان از فردا شنبه ۱۷ خردادماه در اولین مرحله به درمانگاه دانشگاه مراجعه و پس انجام معاینات بالینی، تایید پزشک و تکمیل فرم های سلامت اجازه تردد در دانشگاه می یابند. مدیریت امور عمومی دانشگاه، هماهنگی لازم برای ضدعفونی اماکن عمومی، محل‌ کلاس ها، آزمایشگاه ها و در اختیار قرار دادن ماسک و دستکش برای نیروهای خدمات و دانشجویان را انجام می دهد. از نظر آموزش دانشگاه خوارزمی، دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد که نیاز به خوابگاه ندارند، می توانند به صورت حضوری در دانشگاه وارد شوند.

این دانشگاه، بازگشایی خوابگاه ها برای حضور دانشجویان را به صورت محدود اعلام کرد. رستوران آزاد دانشگاه خوارزمی از فردا به دانشجویان خدمات تغذیه ای به صورت غذای بیرون بر ارائه می دهد.

دانشگاه صنعتی شریف

این دانشگاه نیز در چند روز گذشته با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که تمام امتحانات پایان ترم در همه مقاطع تحصیلی را به صورت غیرحضوری برگزار می کند؛ البته دفاع از پایان نامه ها هم شکل غیرحضوری به خود گرفته است. تاکنون تعداد زیادی از آزمایشگاه‌ها و دروس کارگاهی به صورت ترکیبی غیرحضوری و حضوری در این دانشگاه برگزار می‌شد و همچنان ادامه دارد. دانشگاه صنعتی شریف هیچ خوابگاهی را در زمان برگزاری امتحانات پایان ترم در اختیار دانشجویان قرار نمی دهد و دانشجویان تحصیلات تکمیلی با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند از فردا در دانشگاه حاضر شوند.

دانشگاه تهران

دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تهران که نیاز به خوابگاه ندارند با رعایت ضوابط بهداشتی می توانند از فردا شنبه ۱۷ خردادماه در دانشگاه حاضر شوند. استفاده از خوابگاه نیز فقط با ثبت نام در سایت امکانپذیر خواهد بود. دانشگاه تهران اعلام کرده است که امتحانات مقاطع تحصیلات تکمیلی به صورت الکترونیکی و امتحانات کارشناسی و دکتری عمومی حضوری برگزار می شود.

دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد که امتحانات پایان ترم در تمام مقاطع تحصیلی را به صورت غیرحضوری برگزار می کند. غیبت دانشجو در امتحانات پایان نیمسال، تابع مقررات مندرج در دستورالعمل بررسی غیبت امتحانات پایان ترم است. این دانشگاه در خصوص گسترش فعالیت های خود از فردا ۱۷ خردادماه به موردی اشاره نکرده است.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر اساس اعلام معاون دانشجویی بازگشایی نمی شوند. این دانشگاه از فردا شنبه ۱۷ خردادماه تلاش می‌کند فضای میدانی، آزمایشگاهی و پژوهشی را در اختیار دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار دهد تا آنها از فعالیت‌های خود عقب نمانند. طبق اعلام دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشجویان تحصیلات تکمیلی که قرار است از آزمایشگاه‌ها استفاده کنند نیز باید گواهی سلامت خود را ارائه دهند. امتحانات این دانشگاه به صورت حضوری از هفتم تیرماه آغاز می‌شود و اولویت با دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بعد دانشجویان کارشناسی است.

دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علامه طباطبایی اما آب پاکی را روی دست دانشجویان ریخت و اعلام کرد که بازگشایی دانشگاه ها از ۱۷ خرداد به عهده دانشگاه ها گذاشته شده است و با توجه به اینکه سیستم تدریس دانشگاه در حال حاضر مجازی است، پس امتحانات هم به صورت مجازی برگزار می شود. به همین دلیل در این ترم پذیرش خوابگاهی نداریم و در حال برنامه ریزی و گرفتن تصمیمات لازم برای شروع سال تحصیلی جدید در مهرماه هستیم.

دانشگاه هنر

این دانشگاه خطاب به دانشجویان تاکید کرده است با توجه به شرایط فعلی استان تهران و به وجود نیامدن شرایط مناسب جهت حضور کامل و تردد دانشجویان در خوابگاه ها و فضاهای آموزشی دانشگاه، روش اصلی برگزاری آزمون ها یا ارزیابی های پایان نیمسال جاری از دانشجویان مجازی است.

دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه علم و صنعت نیز اعلام کرده است که امتحانات پایان ترم از روز ۳۱ خردادماه به صورت غیرحضوری برگزار می شود اما در مورد حضور دانشجویان از ۱۷ خرداد ماه محیط دانشگاه به موردی اشاره نکرده است.

دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اعلام کرد که به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی، امتحانات پایان ترم را به صورت غیرحضوری برگزار می کند.

تدبیر وزارت علوم برای بازگشایی خوابگاه ها
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تحت پوشش خود زمینه حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی در محیط دانشگاهی را از فردا شنبه فراهم کرده است.

در همین باره مجتبی صدیقی، رییس سازمان امور دانشجویان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره شرایط بازگشایی خوابگاه ها از ۱۷ خردادماه، اظهار داشت: نحوه استفاده مراکز آموزش عالی از مصوبه حضور دانشجویان در دانشگاه ها باید به صورت حداقلی باشد؛ به این معنا که کماکان آموزش مجازی برای تکمیل دروس باقی بماند و این مصوبه برای تکمیل فعالیت های دانشگاه ها در نیمسال تحصیلی جاری به تشخیص دانشگاه ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: اگر رفع اشکال دروس، ارزیابی حضوری یا امتحانات باقی مانده باشد، این امکان با تاکید برای استفاده حداقلی از خوابگاه ها و امکانات رفاهی متناسب مهیا شده چرا که بافت خوابگاه ها متناسب با شرایط امروز طراحی نشده است.

تحصیلات تکمیلی ها در اولویت

رییس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه با تراکم خوابگاه ها در این شرایط مشکل داریم، تاکید کرد: کیفیت در آموزش ها اهمیت دارد اما دغدغه نخست، سلامت دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارمندان است که مشکلی برای آنها رخ ندهد؛ بنابراین در تماس با دانشگاه ها تاکید بر استفاده از این امکانات با اولویت تحصیلات تکمیلی مشروط به کنترل های بهداشتی آن هم در حداقل ممکن شد.

صدیقی افزود: اگر دانشگاه ها برنامه ریزی برای حضور دانشجویان کارشناسی کردند و نیاز به خوابگاه باشد، به طور طبیعی باید پیش بینی های لازم صورت گیرد.

معاون وزیر با اشاره به تدبیر وزارت علوم در خصوص حضور دانشجویان در خوابگاه ها، گفت: به منظور تکمیل فعالیت های آموزشی و پژوهشی در ترم جاری به دانشگاه ها اعلام شد استفاده از خوابگاه ها در حد ضرورت آن هم با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی باشد به گونه ای که در اتاق ها جمعیت خیلی کم و حتی به حداقل یک نفر کاهش یابد تا مشکلات جدیدی ایجاد نشود.

صدیقی درباره رعایت اصول بهداشتی در بدو ورود دانشجویان به دانشگاه ها و خوابگاه ها، اظهار داشت: در بدو ورود دانشجویان به خوابگاه ها کنترل ها و غربالگری بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اعمال می شود؛ این غربالگری بر اساس دریافت آخرین پروتکل ها از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که به زودی در اختیار دانشگاه ها قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی نیز از روزهای ابتدایی اسفندماه کلاس های حضوری را تعطیل و از کلاس های الکترونیکی برای ادامه ترم تحصیلی جاری استفاده کردند. بر اساس اعلام کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، ۱۰۰ درصد دانشجویان از کلاس های آموزش مجازی بهره مند شدند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *