پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

فلاحت‌پیشه: نه بایدن وارد جنگ با ایران می شود نه ترامپ

فلاحت‌پیشه: نه بایدن وارد جنگ با ایران می شود نه ترامپ

فلاحت پیشه معتقد است  اگر ترامپ یا بایدن روی کار بیایند، گزینه نظامی و جنگی علیه ایران شکل نخواهد گرفت. این موضوع یک بنیان تحلیلی قوی است که شرایط امروز ایران را با شرایط زمان انتخابات‌های پیشین متفاوت خواهد کرد.

به گزارش  خبرآنلاین، کمتر از یک هفته تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، روزهایی که رقابت ترامپ و بایدن دو کاندیدای جمهوری‌خواه و دموکرات به اوج خود رسیده و چشم‌های بسیاری در سرتاسر دنیا به ایالات متحده دوخته شده تا ببینند چه کسی سکان کاخ سفید را به دست بگیرد. در ایران اما به نظر می‌رسد دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا نگاه یکسانی به انتخابات آمریکا ندارند.

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرآنلاین درباره انتخابات آمریکا و اینکه رئیس جمهور شدن کدامیک از کاندیداها به نفع ایران است، گفت: این سوالی است که در آستانه هر انتخابات آمریکا، مطرح می شود که روی کار آمدن کدام کاندیدا برای ایران بهتر است. معمولا پاسخ به این پرسش به این صورت بود که تفاوتی بین جمهوری خواهان و دموکرات ها نیست اما در سال های اخیر، در مناسبات بین ایران و آمریکا ۲ اتفاق مهم رخ داد؛ اول امضای برجام در دوران اوباما و دیگری پاره کردن همان برجام توسط دونالد ترامپ.

نمی توان گفت ترامپ و اوباما برای ایران تفاوتی ندارند

وی افزود:‌ از زمانی که برجام منعقد شد، این تحلیل قالب دچار نوسان شد، به نظر من، از آن زمان به بعد، دیگر نمی‌توان گفت که ترامپ با اوباما تفاوتی ندارد. ۴۳ سال دشمنی بین ایران و آمریکا، تاریخی طولانی است. ضمن آن که هیچ رابطه ای در دنیا بین دوکشور وجود ندارد که چنین تکانه‌های بیرونی برای تشدید اختلاف‌ها داشته باشد. بازیگران اصلی منطقه غرب آسیا، صهیونیست ها و متحدین عرب، به شدت به دنبال دشمنی ایران و آمریکا هستند.

فلاحت پیشه تاکید کرد:‌ علاوه بر این بازیگرانی هستند که به لحاظ سیاسی دشمن ایران نیستند اما نمی‌خواهند ایران به شرایط اقتصاد پس ازامضای برجام بازگردد.حداقل ۲۰ کشور دنیا،  به صورت مستقیم فرصت تجارت و روابط اقتصادی با ایران را به علت چالشی که با دیگر کشورها دارد، ربوده اند.

نه با بایدن جنگ بین ایران و آمریکا سر میگیرد نه با ترامپ

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره احتمالات پیرامون وقوع جنگ در دوره رئیس جمهور بعدی آمریکا، گفت:‌اعتقاد دارم اگر ترامپ یا بایدن روی کار بیایند، گزینه نظامی و جنگی علیه ایران شکل نخواهد گرفت. این موضوع یک بنیان تحلیلی قوی است که شرایط امروز ایران را با شرایط زمان انتخابات‌های پیشین متفاوت خواهد کرد.

ترامپ از ۲ آزمایش نظامی علیه ایران، سرشکسته بیرون آمد

فلاحت پیشه تصریح کرد:‌از زمان بوش پدر به بعد، هیچ شخصی جز ترامپ به دنبال آزمایش کردن جنگ نظامی علیه ایران نبود. او از دو آزمایشی که علیه ایران انجام داد، سرشکسته بیرون آمد و همین موجب شد که حتی طرفداران دو آتیشه‌ این موضوع در آمریکا هم این ماجرا را جدی نگرفته و آن را به حاشیه برانند.

این کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجی گفت:‌ هر اتفاقی تحت هر شرایطی بیفتد، شرایط بدتر از این نخواهد شد. این امر نشان می‌دهد که ایرانی‌ها باید با خونسردی بیشتری تحولات انتخابات چند روز آینده آمریکا را دنبال کنند.

فشار حداکثری به ایران به پله آخر رسیده است

وی با بیان اینکه موضوع فشار حداکثری علیه ایران به ‌آخرین پله‌هایش رسیده است، خاطرنشان کرد: حتی مقامات آمریکایی هم اعلام کرده‌اند که دیگر گزینه تازه‌ای برای تداوم فشار بر ایران ندارند. هر چند که مقاومت ایرانی ها تا کنون نتیجه بخش بوده است.

اگر بایدن رأی بیاورد شرایط متفاوت از دوران ترامپ خواهد شد

فلاحت پیشه با بیان اینکه به اعتقاد من، اگر جو بایدن رای بیاورد، قطعا شرایط متفاوت تر از زمان ریاست جمهوری ترامپ خواهد بود، تاکید کرد:‌ آن افراطی‌گری سیاسی‌ و مثلثی که در اطراف ترامپ برای فشار به ایران شکل گرفته، مانند متحدین عرب، صهیونیست ها و  محافظه کارانی که به دنبال دشمنی با ایران هستند شکسته خواهد شد. 

وی گفت: آخرین تلاش آنان این است که تحریم‌های ایران را فراحزبی کنند. آنان با ترور سردار حاج قاسم سلیمانی، عملا امکان بازگشت به برجام بین ایران و آمریکا را از بین بردند. اگر جو بایدن بر سر کار بیاید، امکان تغییر شرایط وجود خواهد داشت. هر چند بایدن مسائل حقوق بشری و مسئله ایران و … را مطرح می کند اما مخالفتی با برجام نکرده، ضمن این که از برجام دفاع هم کرده است.

 نیازمند زبان جدیدی برای صحبت با دنیای امروز هستیم

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: لابی هایی که بیشترین سود را برای ترامپ به ارمغان آورده‌اند، موافق تعدیل مناسبات بین ایران با آمریکا هستند. بنابراین اگر ترامپ بر سر کار بیاید، قطعا شرایط بدتر از شرایط امروز نخواهد بود و ما به جنگ سرد با آمریکا ادامه خواهیم داد. در صورت آمدن بایدن، اولین گامی که برداشته خواهد شد جلوگیری از گسترش بحران بین ایران و آمریکا می باشد. همان طور که ترامپ و محافظه‌کاران به دنبال فراحزبی کرن تحریم‌های ایران هستند، تا با کنار رفتنشان همچنان این تنش وجود داشته باشد.

برخی افراد در ایران بیشترین سود را از تحریم ها می برند

وی گفت: از سوی دیگر اشخاصی هم در ایران که بیشترین سود را از تحریم دارند، در تلاش هستند تا دست دیپلماسی آینده ایران را ببندند تا کشور در شرایط تنش به سر ببرد. زیرا این تنش برای بسیاری سودآور است. امیدوارم در ایران، چهره‌هایی صاحب پست و مقام سیاسی شوند که به دنبال پایان دادن به ارائه چهره‌ منفی از ایران باشند.

فلاحت پیشه گفت:‌ چهره‌ای که واقعیت‌های ایران پشت آن پنهان شده و بهانه دست دشمنان کشور داده است. ما نیازمند زبان جدیدی برای صحبت با دنیای امروز هستیم. زبانی که اگر با موضع گیری های افراطی همراه شود؛ فرصتی را که برای تنش زدایی و تحریم زدایی به وجود آمده باشد را از بین خواهد برد. در کل  اگر شخصی کشور را  حتی یک قدم از جنگ و تحریم دور کند، به کشور خدمت کرده و هر شخص که خودآگاه یا ناخودآگاه کشور را به سمت جنگ پیش ببرد، به کشور خیانت کرده است.

افراطی ها از روی کار آمدن ترامپ استقبال می کنند

فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا ترجیح می دهند کدام نامزد انتخاباتی روی کار بیاید؟، گفت: در مناسبات بین ایران و آمریکا، افرادی که بیشترین بهره را از تنش‌های سیاست‌خارجه ایران می‌برند؛ کسانی هستند که در عرصه اقتصادی سود زیادی کسب می کنند. انحصار شرایط  اقتصادی تحریم  را به دست گرفته‌ و به مردم رحم نمی کنند. 

وی افزود: لذا مناسبات ایران و آمریکا باید فراجناحی شود و تا زمانی که این مناسبات فراجناحی نشود، ضرر بسیاری حداقل از لحاظ اقتصادی، برای ایران خواهد داشت. طیف افراطی و کسانی که به دنبال حفظ تنش بین ایران و آمریکا هستند؛ برای حفظ شرایط فعلی تلاش می کنند و طبیعتا از روی کار آمدن ترامپ استقبال می کنند. افرادی هم که به دنبال برون رفت ایران از شرایط فعلی هستند، امیدوارند تا  سیاستمداران منطقی روی کار بیایند. حتی با روی کار آمدن ترامپ، هم برخی امیدوارند تا برون رفتی از فشار حداکثری وجود داشته باشد.

مردم از سیاستمداران تکراری خسته شدند

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، در پاسخ به این سوال که انتخابات آمریکا تاثیری در انتخابات سال آینده ایران خواهد داشت؟، خاطرنشان کرد: آن چه که در انتخابات ایران تاثیر خواهد گذاشت، شرایط داخلی ایران است. مردم در شرایط کنونی با مشکلات اقتصادی مواجه بوده و به دنبال فردی هستند که برای مشکلاتشان راه حل ارائه دهد، نه این که تنها حرف بزنند.

فلاحت پیشه گفت:‌مردم ما از سیاست‌مداران تکراری خسته‌اند. سیاستمداران تکراری تنها مشکلات را جلوی چشم آن‌ها خواهند آورد. اگر جریانی یا فردی بتواند برنامه مدونی برای برون رفت از این شرایط ارائه داده و بتواند مشکلات مردم را حل کنند، برای آن‌ها امیدبخش خواهند بود. البته باید فضای انتخاباتی در کشور شکل بگیرد که هنوز این فضا ایجاد نشده است. مردم سیاستمدارانی را می ببنند که نماد تکرار و اشتباهات گذشته هستند.  

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *