جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

مكرون و ميانجی‌ها به نتيجه نمی رسند / آنااسكمانی عضو مجلس نمايندگان فلوريدا

مكرون و ميانجی‌ها به نتيجه نمی رسند / آنااسكمانی عضو مجلس نمايندگان فلوريدا

وزير خارجه ايالات متحده چند روز پيش از تحريم چند شرکت حمل و نقل ايراني خبرداد و تاکيد کرد که کارزار «فشار حداکثري» بر دولت ايران ادامه خواهد يافت. اين در حالي است که تاکنون چندين بار نهادهاي حقوق بشري اعلام کرده‌اند که اين تحريم‌ها مستقيما مردم عادي ايران را هدف گرفته و باعث کشته شدن برخي بيماران ايراني در نبود داروهاي خاص شده است.

دبيرکل سازمان ملل متحد، تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران را برخلاف اهداف ترسيم شده در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت دانسته و گفته است که براساس اين قطعنامه، همه کشورها بايد بتوانند با ايران تجارت آزاد داشته باشند. با اين وجود آمريکا کماکان بر اعمال تحريم‌ها عليه ملت ايران اصرار دارد و برخي ورشکستگان سياسي در خارج از کشور نيز در راستاي توجيه اين تحريم‌ها با دولت ترامپ همکاري مي‌کنند.

«آرمان ملي» در گفت‌وگو با «آنا اسکماني»، عضو مجلس نمايندگان فلوريداي آمريکا به بررسي موضوعاتي نظير برجام و تحريم‌ها پرداخته است. او مي‌گويد خروج آمريکا از برجام غيرقانوني بوده و مي‌پذيرد تحريم‌هايي که از سوي دولت آمريکا عليه جمهوري اسلامي ايران اعمال شده، مستقيما مردم عادي را هدف قرار داده است. اين گفت‌وگو را در ادامه مي‌خوانيد:

رئيس‌جمهور آمريکا طي سال‌هاي اخير با برخي اقدامات خود نظير اعمال راهبرد «فشار حداکثري» عليه ايران به تنش در خاورميانه دامن زده، به طوري که برخي تحليلگران از احتمال وقوع يک جنگ بزرگ در صورت ادامه يافتن وضعيت فعلي سخن مي‌گويند. نظر شما درباره سياست خارجي دونالد ترامپ چيست؟

رئيس‌جمهور ترامپ فردي غيرمنطقي و خود محور است که تصميم‌هايش پايه و اساس منطقي و علمي ندارند. معتقدم تنها راهي که مي‌توانيم از طريق آن ايالات متحده را از ورود به يک جنگ ناخواسته ديگر نجات دهيم، آن است که در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۲۰ فردي جز ترامپ را به عنوان رئيس‌جمهور آمريکا برگزينيم. البته به عقيده من دونالد ترامپ در شرايط فعلي خواهان به راه افتادن جنگ نيست، به خصوص در دوران تبليغات انتخاباتي، اما سياست‌هاي او در حوزه ديپلماسي پيرو يک استراتژي منطقي و معنادار نيست و در نتيجه احتمال هرچيزي وجود دارد. از سوي ديگر ما متوجهيم که او با سياست‌هايش نظير Muslim Ban آزار زيادي به ايرانيان رسانده و آنان را حتي از اهدافي نظير تحصيل در دانشگاه باز داشته است.

دونالد ترامپ تاکنون چندين بار اعلام کرده حل مسأله ايران منوط به مذاکره ميان او و همتاي ايراني‌اش است. دولت آمريکا همچنين ۱۲شرط براي مذاکره با ايران تعيين کرده است. فکر مي‌کنيد با توجه به اين موضوع آيا مي‌توان اميدي به حل و فصل برخي مسائل ميان ايران و آمريکا نظير پرونده هسته‌اي داشت؟

من فکر نمي‌کنم در مقطع فعلي اتفاق خاصي ميان ايران و آمريکا در راستاي حل و فصل اختلافات رخ دهد؛ به خصوص اين روزها که همه چيز براي دولت ترامپ سخت‌تر از قبل شده است. تحقيقاتي که پيرامون استيضاح رئيس‌جمهور در جريان است همه مسائل ديگر را تحت تأثير خود قرار داده و فکر نمي‌کنم در اين شرايط که دولت آمريکا دلمشغولي مهمي در داخل دارد، گشايشي جدي ممکن باشد.

از تحريم‌هايي که اين روزها مستقيما مردم عادي را در ايران هدف قرار داده آگاهي داريد؟ آيا فکر مي‌کنيد اين تحريم‌ها قانوني است؟

بله؛ من اخبار مربوط به ايران را دنبال مي‌کنم و معتقدم همانطور که شما مي‌گوييد تحريم‌هاي ايالات متحده مردم عادي در ايران را هدف قرار داده است. من از طرفداران توافق هسته‌اي ايران بودم و فکر مي‌کنم اگر نگراني‌هايي درخصوص برخي اقدامات ايران وجود داشت، مي‌شد با مذاکره و ارتقاي همان توافق مسأله حل شود. بسيار ناراحت کننده است که ايالات متحده نمي‌تواند با شرکاي بين‌المللي‌اش در راستاي يافتن راهي منطقي براي حل موضوع ايران همکاري کند.

شما از نگراني‌ها درباره ايران سخن مي‌گوييد. پرونده هسته‌اي ايران تحت نظارت آژانس به کار خود ادامه مي‌داد و آژانس ۱۵بار پايبندي ايران را تأييد کرد. اين در حالي است که به نوشته رويترز، عربستان سعودي در حال توسعه تأسيساتي مخفي است. با اين وجود عليه ايران «فشار حداکثري» اعمال مي‌شود و عربستان دوست آمريکا است. چرا؟

سياستي که امروز عليه ايران اعمال مي‌شود، سياستي در راستاي اصلاح عملکرد ايران نيست بلکه ريشه در تخاصمات سياسي دارد. هرچند ما نگراني‌هايي جدي داريم اما تأکيد مي‌کنم که تحريم راه اصلاح نيست و همانطور که مي‌بينيم نتوانسته کاري از پيش ببرد.

تلاش‌هاي زيادي جريان دارد که ايران و آمريکا به سوي کاهش تنش گام بردارند، نظير آنچه رئيس‌جمهور مکرون و نخست وزير آبه انجام مي‌دهند. به نظر شما اين تلاش‌ها مي‌تواند نتيجه بخش باشد؟

رئيس‌جمهور ترامپ نشان داده کسي نيست که از طريق استدلال و منطق قانع به انجام کاري شود و به همين دليل فکر نمي‌کنم اين تلاش‌ها راه به جايي داشته باشد. با اين حال معتقدم اين تلاش‌ها به ويژه تلاش‌هايي که از سوي مکرون، رئيس‌جمهور فرانسه صورت مي‌گيرد، شايسته تقدير است.

انتخابات رياست جمهوري ۲۰۲۰ نزديک است و رقابت به شدت جريان دارد. آيا فکر مي‌کنيد کانديداهاي حزب دموکرات قادر به شکست دادن ترامپ هستند؟ چه کسي را براي رو در رويي با ترامپ مناسب مي‌دانيد؟ برني سندرز يا بايدن؟

انتخابات پيش رو انتخابات سخت و چالش برانگيزي خواهد بود. حزب دموکرات نيز کانديداهاي خوبي براي رقابت با دونالد ترامپ دارد. به نظر من به هيچ وجه مهم نيست که چه کسي از حزب دموکرات در نهايت رو در روي رئيس‌جمهور کنوني قرار مي‌گيرد؛ چرا که هر کسي از حزب دموکرات به عنوان کانديداي نهايي معرفي شود، بهتر از ترامپ خواهد بود.

محمدحسين لطف‌الهي

منبع : آرمان ملی

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *