جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

موج‌سواری انتخاباتی با اسامی خاص

موج‌سواری انتخاباتی با اسامی خاص

 

برخی معتقدند عملکردهای بعضا انتقاد‌آمیز دولت در حوزه اقتصاد و معیشت مردم باعث شده بحث انتخابات 1400 اینقدر زود در جامعه مطرح شود.

9 ماه تا انتخابات خردادماه باقی است و جریان‌های سیاسی هر یک به دنبال برنامه‌ریزی  و مذاکره با گزینه‌های مدنظر خود برای حضور موفقیت‌آمیز در انتخابات هستند. همین شرایط باعث شده بسیاری فارغ از اینکه توانایی بر آمدن  از مسئولیت سنگین ریاست‌جمهوری را داشته باشند یا خیر احساس تکلیف کرده و  از هم‌اکنون در خیال خود به حضور در پاستور فکر کنند.

محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین درباره بحث کاندیداتوری خود در 1400 می‌گوید: «رسما به خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌ام که قصد ورود ندارم تا دست‌کم محیط رقابت را خلوت‌تر کنم».

شش ماه انتخاباتی

 

هر چه به شش ماهه دوم سال نزدیک می‌شویم بحث انتخابات سال آینده بیش از پیش در رسانه‌ها مطرح می‌شود و از ویژگی‌های یک رئیس‌جمهور تا نحوه حضور‌، اجماع یا ائتلاف، نحوه مشارکت مردم و… صحبت می‌شود. گویی اینکه نیمه دوم سال مختص انتخابات است و هر چه پیش می‌رویم اظهار‌نظرهای انتخاباتی بیشتر می‌شود.

در ساحت سیاست داخلی بحث انتخابات ریاست‌جمهوری 1400  و ابعاد و زوایای آن و در حوزه سیاست خارجی نیز بحث انتخابات نوامبر آمریکا و تاثیر آن بر فضای بین‌الملل و توافق برجام. با این حال آنچه برای جریان‌های سیاسی مهم است نه انتخابات آمریکا که انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در خرداد 1400 است. از این رو تلاش می‌کنند تا به هر نحوی که شده کنش فعالی را معطوف به انتخابات داشته باشند  و با برنامه‌ریزی مدون و مشخص عملکرد موفقی را برای انتخابات تدارک ببینند.

  این در حالی است که از ماه‌ها قبل چه در جریان اصولگرا و چه در میان اصلاح‌طلبان نام‌هایی برای انتخابات پیش‌رو مطرح شده اما هریک به نحوی از انحا از اظهار‌نظر در خصوص حضور یا عدم‌حضور در انتخابات طفره رفته یا اساسا واکنشی به آن نشان نداده‌اند؛ از طرح نام محمد‌جواد ظریف، عارف و… در اصلاح‌طلبان  گرفته تا جلیلی، فتاح و… در اصولگرایان.

هر چند عده‌ای بر این باورند که اسامی مطرح شده در حد گمانه‌زنی هستند و هیچ کس از الان، که چیزی حدود 9 ماه تا انتخابات فرصت باقی است، از حضور قطعی خود در انتخابات صحبت نمی‌کند و‌لو اینکه قصد کاندیداتوری هم داشته باشد. برهمین اساس است که اصولگرایان با وجود انتشار لیست 20 نفره از اسامی کسانی که احتمال حضورشان در انتخابات  1400 می‌رود، ‌هنوز به طور قطعی به کسی نرسیده‌اند و به قولی با استراتژی چراغ خاموش حرکت می‌کنند.

همانطور که اخیرا حمید‌رضا ترقی عضو حزب مؤتلفه گفته است:

«سیاست اصولگرایان برای انتخابات پیش‌رو اعمالی است نه اعلامی». در جبهه اصلاحات نیز شرایط به همین‌گونه است و هر چند اسامی‌ای اعلام می‌شود اما هنوز صحبتی از کاندیدای مشخص اصلاح‌طلب یا ائتلاف نشده است.

 

 رئیس جمهور باید نخبگان کشور را مدیریت کند

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰،‌ اظهار داشت:

از یک‌سال قبل از انتخابات، جناح‌های مختلف کشور دائما جلسه می‌گذارند و برای وحدت درون‌جریانی تلاش می‌کنند که مقدار زیادی از انرژی فعالان سیاسی را می‌گیرد؛ البته چاره‌ای هم نداریم.

محمدرضا باهنر گفت:

اصلاح‌طلبان هم همین مشکل را دارند و هر انتخاباتی که پیش می‌آید مجبورند با احزاب کوچک و پراکنده جلسه تشکیل دهند. البته یکسری تلاش‌هایی شروع شده و شخصیت‌ها هم کم‌کم فعال می‌شوند. چشم‌انداز ما این است که به امید خدا همه اصولگرایان به یک وحدت کامل برسند البته این به آن معنا نیست که به هدف کامل برسیم. بعضی وقت‌ها ممکن است  ۷۰ تا ۸۰ درصد به اهداف خود برسیم.

امیدوارم برای انتخابات ۱۴۰۰ بتوانیم از میان چند جناح مشهور کشور چند نامزد خوب، قدر و مدبر داشته باشیم تا رقابت سالمی شکل بگیرد.

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره احتمال نامزدی‌اش در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری بیان کرد:

بارها گفته‌ام که اصلا قصد ورود به انتخابات را ندارم اما به عنوان یک شخصیت سیاسی فعال هستم.

وی درباره نامزدی احتمالی علی لاریجانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ و احتمال حمایت جامعه اسلامی مهندسین از او اظهار کرد:

فکر می‌کنم از الان نباید وارد اسامی افراد شد. الان هم ۳۰ تا ۴۰ اسم در رسانه‌ها مطرح شده است و چند روز قبل هم ۱۵ عکس از شخصیت‌ها با مشخصات منتشر شده بود که اسم من هم بود ولی من رسما به خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌ام که قصد ورود ندارم تا دست‌کم محیط رقابت را خلوت‌تر کنم. 

باهنر درباره ویژگی و تخصص مناسب برای رئیس‌جمهوری آینده برای حل مشکلات کشور، عنوان کرد: رئیس‌جمهوری باید بخش‌های مختلف نخبگان کشور را مدیریت کند. اگر اقتصاددانی باشد که از سیاست چیزی نداند یا متخصص امور بین‌الملل باشد اما اقتصاد نداند به کار نمی‌آید؛ حتی پیدا کردن فردی که این تخصص‌ها را داشته باشد، ممکن نیست. بنابراین باید شخصیت باتدبیری که دارای تجربه در کارهای حاکمیتی و کلان باشد، وارد عرصه شود.

 این فعال اصولگرا افزود:

 رئیس‌جمهوری، شخصیتی است که کارگزاران اجرایی کشور را انتخاب و مدیریت می‌کند و در ضمن باید بتواند با مجلس و قوه قضائیه همکاری کند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسان درباره راهکارهای حضور باشکوه مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری و بالا بردن نرخ مشارکت با ایجاد فضای دوقطبی، ابراز داشت:

اگر رقابت کم باشد طبیعی است که حضور کمرنگ می‌شود و از سوی دیگر، رقابت خیلی سنگین و دوقطبی، مشکلات امنیتی به وجود می‌آورد. پیشنهاد می‌کنم درباره نرخ کم مشارکت رای‌دهندگان در انتخابات دوم اسفندماه ۹۸  کار پژوهشی عالمانه و عادلانه انجام شود. وی ادامه داد: می‌خواهم بگویم باید به نقطه‌ای برسیم که بازی برد – برد باشد؛ یعنی بدون لشکرکشی خیابانی، مردم پای صندوق رای مطالبات‌شان را پیگیری کنند. باهنر تصریح کرد: داوطلبان یک تا سه ماه مانده به انتخابات اعلام حضور می‌کنند؛ بنابراین از الان نمی‌توان پیش بینی کرد که در انتخابات ۱۴۰۰ چه اتفاقی می‌افتد.

آرمان ملی- حمید شجاعی

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *