پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

کرباسچی: نظرسنجی درون جریانی پیش از تأیید صلاحیت شورای نگهبان ممکن نیست

کرباسچی: نظرسنجی درون جریانی پیش از تأیید صلاحیت شورای نگهبان ممکن نیست

*هیچ‌کس تضمینی نداده است که مردم همیشه به  اصلاح‌طلبان رأی دهند؛ ممکن است مردم به نیروهای مستقلی که گرایش سیاسی ندارند، اما به توانمندی و شایستگی‌شان اطمینان دارند، رأی دهند.

*دموکراتیک‌تر شدن لیست‌های انتخاباتی موضوعی است که باید روی آن فکر کرد تا پخته شود. اگر مفهوم جبهه اصلاحات، احزاب این جریان باشد، چهره‌های حزبی باید در آن حضورداشته باشند و تصمیم‌گیری کنند.

تهران- ایرناپلاس- دبیر کل حزب کارگزاران درباره طرح اخیر شورای سیاست‌گذاری برای دموکراتیک‌تر شدن انتخاب نامزدهای اصلاح‌طلب می‌گوید: کلیت موضوع بد نیست و شاید با ملاحظاتی، قابل‌اجرا نیز باشد، اما تصور نمی‌کنم در این انتخابات، با این مجموعه جبهه‌ای، در این فرصت محدود و با توجه شرایط تبلیغات در قانون انتخابات ممکن باشد.

غلامحسین کرباسچی، درباره طرح جدید اصلاح‌طلبان برای انتخاب کاندیداهای این جریان در انتخابات مقدماتی و کارآمدی آن به ایرناپلاس می‌گوید: کلیت موضوع بد نیست و شاید با ملاحظاتی قابل‌اجرا نیز باشد، اما تصور نمی‌کنم در این انتخابات، با این مجموعه جبهه‌ای و در این فرصت محدود، ممکن باشد؛ چراکه این موضوع در کشورهای دیگر در داخل یک حزب انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: بنا به قانون انتخابات، دوران تبلیغات تنها یک هفته است و این پروسه باید در آن هفته منتهی به انتخابات انجام شود؛ و این فرآیند باید میان افراد تأیید صلاحیت شده انجام گیرد، نظرسنجی درباره کسانی که تأیید صلاحیت نشده‌اند، معنا ندارد. ازاین‌رو، نظرسنجی پیش از تأیید شورای نگهبان چندان معنی ندارد و از سوی دیگر، در چارچوب قانون انتخابات نیست.

کرباسچی بابیان اینکه شاید بتوان در هفته منتهی به انتخابات مجلس، نظرسنجی میان کاندیداهای هر جریان انجام داد، تصریح می‌کند: نمی‌دانم این کار تا چه حد مفید و اثرگذار باشد و از سوی مردم مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر آقای خاتمی، شورای عالی سیاست‌گذاری یا شورای عالی اصلاح‌طلبان و چهره‌های اثرگذار آن پای فهرستی را امضا می‌کنند، ممکن است مردم به آنها اعتماد کنند و به آن لیست رأی دهند، اما اینکه گفته شود این نامزدها محصول نظرسنجی از جمع نامشخصی هستند، چندان مؤثر نیست. چراکه مشخص نیست چه کسانی این افراد را تأیید کرده‌اند، اصلاح‌طلب بوده‌اند یا نه!؟ درواقع، در این مسیر سؤالاتی مطرح می‌شود که من نمی‌دانم چگونه می‌توان به آن پاسخ داد.

اگر بتوان چنین طرحی را در کشور اجرایی کرد، خوب است

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه اگر بتوان چنین طرحی را در کشور اجرایی کرد، خوب است، تأکید می‌کند: به نظرم در این فرصت زمانی محدود و با این فرم، شدنی نیست؛ البته آقایان باید نظر دهند تا ببینیم به چه سمتی خواهیم رفت.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به انتقادات مطرح‌شده نسبت به شیوه بستن لیست‌های امید در دو انتخابات اخیر، برای انتخاب دموکراتیک‌تر نامزدهای این جریان چه باید کرد، می‌گوید: باید بر این موضوع تفکر کرد، یعنی احزاب اصلاح‌طلب نیروهایی برای نامزدی در انتخابات در نظر داشته باشند. ضمن آنکه جبهه اصلاحات باید متکثر و فراگیر باشد، درحالی‌که امروز همه احزاب و شخصیت‌ها درون شورای عالی سیاست‌گذاری نیستند. ترکیب این شورا و حضور چهره‌های غیر حزبی در آن تعیین تکلیف شود.

کرباسچی ادامه می‌دهد: دموکراتیک‌تر شدن لیست‌های انتخاباتی موضوعی است که باید روی آن فکر کرد تا پخته شود. اگر مفهوم جبهه اصلاحات، احزاب این جریان باشد، چهره‌های حزبی باید در آن حضورداشته باشند و تصمیم‌گیری کنند.

وی با اشاره به تأثیر فیلتر شورای نگهبان در ساختار انتخاباتی کشور تأکید می‌کند: چندان نمی‌توان انتظار حضور دموکراتیک در انتخابات را داشت، به این معنا که هر نیروی اصلاح‌طلبی که جامعه انتخاب می‌کند، به مجلس راه پیدا کند. ممکن است مردم فردی را برای نامزدی در انتخابات برگزینند، اما او نتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند. لذا دموکراتیک شدن  به معنای واقعی کلمه ممکن نیست. ان‌شاءالله نظام حزبی به شکل کامل در کشور ایجاد شود و این نظام در قانون انتخابات دیده شود؛ البته تحقق این امر هم چندان ساده نیست. به نظر من تا این مرحله فاصله ‌داریم.

این چهره اصلاح‌طلب درباره چگونگی حضور نیروهای حزب متبوعش در انتخابات پیش روی مجلس و همکاری با شورای عالی سیاست‌گذاری می‌گوید: من در جلسات حزب شرکت داشته‌ام و دوستان دیگر حزب در جلسات شورای عالی بوده‌اند، اما تاکنون به جمع‌بندی مشخص و نهایی در این راستا نرسیده‌ایم.

وی درباره اقبال عمومی به تصمیمات انتخاباتی اصلاح‌طلبان با توجه به کاهش رضایت عمومی از آنها، طبق نظرسنجی‌های شورای عالی سیاست‌گذاری می‌گوید: اقبال عمومی به انتخابات، بسته به انتخابات است، کسانی که در انتخابات مشارکت می‌کنند ممکن است به نیروهای اصلاح‌طلب، اصولگرا یا حتی مستقل رأی دهند. هیچ‌کس تضمینی نداده است که مردم همیشه به  اصلاح‌طلبان رأی دهند؛ ممکن است مردم به نیروهای مستقلی که گرایش سیاسی ندارند، اما به توانمندی و شایستگی‌شان اطمینان دارند، رأی دهند.

کرباسچی ادامه می‌دهد: هر فردی، معیارهایی برای حضور در انتخابات دارد. گاهی ممکن است گروهی از اصلاح‌طلبان دل‌خوشی نداشته باشند و به جریان مقابل آنها رأی دهند یا به‌عکس. اینکه ما علاقه‌مندیم مردم به نیروهای متخصص، کارشناس، دلسوز و اصلاح‌طلب رأی دهند، الزاماً به معنای پذیرش آن توسط مردم نیست. البته ما نیز باید مسائل را از منظر خودمان پیگیری کنیم و با منطق خودمان مسائل را پیش ببریم و مردم هم مخیرند بین ما و دیگران انتخاب کنند.

اگر باصداقت با مردم برخورد شود، می‌پذیرند

دبیر کل حزب کارگزاران در پاسخ به اینکه جریان اصلاح‌طلب برای جلب نظر عموم در شرایط فعلی چه باید بکند، می‌گوید: باید سعی کند اعتماد مردم را جلب کند؛ اگر احساس می‌کند به عملکردشان انتقادی وارد است، صمیمانه با مردم در میان بگذارند و بابت کاستی‌شان عذرخواهی کنند. اگر موانعی پیش رویشان بوده است، صادقانه با مردم در میان بگذارند. به‌زعم من هرگاه باصداقت با مردم برخورد شود، آنها می‌پذیرند و واکنش منفی نشان نخواهند داد.

 

منبع : ایرنا

انتخاب تصویر رواپرس

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *