پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

آغاز مذاکرات آمریکا و طالبان با وجود موج انتقادات در افغانستان

آغاز مذاکرات آمریکا و طالبان با وجود موج انتقادات در افغانستان

ادامه رایزنی مقامات آمریکا با طالبان در دوحه قطر در حالی از سر گرفته می‌شود که مقامات افغانستان و برخی فعالان این کشور نسبت به هرگونه توافق بدون ارائه جزییات با طالبان از سوی آمریکا انتقاد می‌کنند.

رسانه‌های خبری افغانستان از آغاز دور جدیدی از مذاکرات آمریکا و طالبان در دوحه پایتخت قطر خبر دادند.

همزمان با شروع این دور از مذاکرات، «آلیس ولز» نماینده وزارت خارجه آمریکا به پاکستان سفر کرد. بر اساس اعلام سفارت آمریکا در پاکستان، صلح افغانستان و روابط واشنگتن-اسلام‌آباد محور این سفر خواهد بود.

طالبان نیز اعلام کرد که هیاتی از این گروه با نمایندگان آمریکا روز گذشته در دوحه قطر و با حضور فرمانده ناتو در افغانستان درباره اقدامات بعدی توافق صلح گفتگو کردند.

«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در حساب توئیتری خود در این باره نوشت: «روز گذشته هیات طالبان به رهبری ملابرادر اخند و شیرعباس استانکزی با هیات آمریکا با حضور خلیلزاد و اسکات میلر فرمانده ناتو در افغانستان دیدار و درباره اقدامات بعدی توافق صلح گفتگو کردند.»

به گفته وی، قرار است مذاکرات امروز نیز ادامه داشته باشد.

پیش از این نیز شاهین از امضای توافق صلح میان آمریکا و طالبان تا اواخر ماه جاری میلادی برای پایان جنگ در افغانستان خبر داده بود.

این در حالی است که مقامات دولت افغانستان تاکید کردند که تنها توافقی را خواهند پذیرفت که طالبان در آن آتش بس را به طور کامل پذیرفته باشد.

همچنین «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در گفت‌وگوی روز گذشته خود با «دویچه وله» از این توافق استقبال کرد و گفت که این دیدارها به امضای توافق میان آمریکا و طالبان خواهد انجامید.

از سوی دیگر برخی مقامات سیاسی افغانستان و فعالان مدنی این کشور نسبت به هرگونه توافق آمریکا با طالبان با دیده تردید می‌نگرند و از عدم آگاهی مردم افغانستان از پیامدها و جزییات این مذاکرات انتقاد می‌کنند.

به طوری که «محمد علم ایزدیار» معاون سنای افغانستان با هشدار درباره هرگونه توافق آمریکا با طالبان، تاکید کرد که مردم این کشور اعتمادی به صلح آمریکایی ندارند.

بارها مقامات افغانستان از مذاکرات پنهانی و دور از اطلاع آمریکا با طالبان در کشوری ثالث انتقاد کرده و آن را خلاف قوانین و مواضع دولت افغانستان دانسته‌اند.

دور نهم مذاکرات آمریکا و طالبان در دوحه قطر، در حالی که به روزهای پایانیخود نزدیک می‌شد، از سوی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا متوقف شد. اما دیری نپایید که سفر دوباره خلیلزاده به منطقه به گزینه از سر گیری این مذاکرات قوت بخشید.

این موج جدید از انتقادات به عملکرد آمریکا در روند صلح افغانستان، از زمانی آغاز شد که در دیدار چند ورز گذشته خلیزاد با مقامات طالبان، گزینه «کاهش خشونت» در افغانستان مطرح شد که واکنش‌های بسیاری را به‌همراه داشت.

«صدیق صدیقی» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این موضع، گفت که «کاهش خشونت» هیچ گونه دستاوردی را در افغانستان نخواهد داشت و این به منزله مجوز دوباره بخشیدن به طالبان برای از سر گیری جنگ در این کشور است.

بر اساس اعلام رسانه‌های افغانستان این دور از مذاکرات آمریکا و طالبان در حالی ادامه پیدا می‌کند که سایه‌ای از ابهامات و انتقادات از عملکرد آمریکا در ادوار مختلف مذاکرات این کشور با آمریکا بر گفت‌وگوهای دوحه وجود دارد.

منبع : فارس

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *