پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

اعمال تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه تاسیسات فردو از امروز

اعمال تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه تاسیسات فردو از امروز

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به خبرگزاری روسی تاس گفت واشنگتن از امروز بار دیگر تحریم‌های یک‌جانبه خود را ضد تاسیسات فردو در ایران اعمال می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به این خبرگزاری گفت این کشور از امروز، پانزدهم دسامبر (۲۴ آذر), تحریم‌های یک‌جانبه خود را ضد تاسیسات غنی‌سازی ایران در فردو از سر می‌گیرد. اعتبار همه معافیت‌ها قبلی درباره تحریم‌های فردو امروز یکشنبه به پایان می‌رسد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز هجدهم نوامبر (۲۷ آبان) اعلام کرده بود آمریکا روز پانزدهم دسامبر ۲۰۱۹ به معافیت‌های تحریمی مرتبط با آبشار‌های سانتریفیوژ‌ها در تاسیسات هسته‌ای فردو پایان خواهد داد.

دیپلمات آمریکایی مشخص نکرد که آیا اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا ضد مرکز هسته‌ای فردو، روسیه را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد یا خیر. اخیرا سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته بود این کشور طرح مدرن سازی تاسیسات هسته‌ای فردو را متوقف کرده و بعد از مدتی اجرای این طرح را از سرخواهد گرفت.

ایران هشتم ماه مه سال ۲۰۱۹ (۱۸ اردیبهشت) اولین گام را برای کاهش تعهدات برجامی خود برداشت و اعلام کرد که اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند بخش بیشتری از تعهدات برجامی خود را متوقف خواهد کرد.

تهران ششم نوامبر ۲۰۱۹ (۱۵ آبان) تزریق گاز را به سانتریفیوژ‌های مرکز زیرزمینی فردو شروع کرد که در عمل به معنای گام چهارم ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش بود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *