جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

السیسی بر توسعه همکاری مصر و عراق تأکید کرد

السیسی بر توسعه همکاری مصر و عراق تأکید کرد

 

*پایگاه خبری “المصراوی” مصر نیز به نقل از بیانیه دفتر ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد که الکاظمی از تلاش مصر و همچنین نقش کلیدی قاهره در تقویت سازوکارهای اقدام مشترک کشورهای عربی در رویارویی با بحران‌ها و چالش‌های فعلی در منطقه قدردانی کرده است.

بغداد-ایرنا-“عبدالفتاح السیسی” رییس جمهوری مصر عصر دوشنبه در تماس تلفنی با “مصطفی الکاظمی” نخست وزیر جدید عراق، بر توسعه همکاری دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری “بغداد الیوم” به نقل از اطلاعیه دفتر اطلاع‌رسانی نخست وزیر عراق، السیسی همچنین فعال‌سازی کمیته عالی مشترک میان دو کشور را مورد تأکید قرار داد.

در این گفت‌وگوی تلفنی، السیسی ضمن تبریک به الکاظمی به خاطر تشکیل کابینه جدید و کسب رأی اعتماد از پارلمان عراق همچنین بر توسعه همکاری در چارچوب ائتلاف سه‌گانه میان مصر، عراق و اردن تأکید کرد.

بر اساس این اطلاعیه، الکاظمی نیز ضمن قدردانی از السیسی، از وی خواست که به بغداد سفر کند و السیسی نیز وعده داد در اولین فرصت این کار را انجام دهد.

پایگاه خبری “المصراوی” مصر نیز به نقل از بیانیه دفتر ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد که الکاظمی از تلاش مصر و همچنین نقش کلیدی قاهره در تقویت سازوکارهای اقدام مشترک کشورهای عربی در رویارویی با بحران‌ها و چالش‌های فعلی در منطقه قدردانی کرده است.

رییس جمهوری عراق  نهم آوریل (۲۱ فروردین ماه ) مصطفی الکاظمی را مامور تشکیل دولت جدید کرد و پارلمان عراق چهارشنبه گذشته با حضور ۲۳۳ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده، به بخشی از اعضای کابینه مصطفی الکاظمی رای اعتماد داد.

نمایندگان حاضر در جلسه به استثنای نمایندگان فراکسیون دولت قانون (نوری المالکی) از مجموع ۲۲ وزارتخانه به ۱۵ وزیر پیشنهادی رای اعتماد و از موافقت با ۵ وزیر پیشنهادی خودداری کردند.

در این جلسه تصمیم گیری درباره تصدی دو وزارتخانه نفت و امور خارجه به دلیل بروز اختلافات، به زمان دیگری موکول شد.

دولت الکاظمی جایگزین دولت پیشبرد امور «عادل عبدالمهدی» ‌شد که در ۲۹ نوامبر سال گذشته (نهم آذرماه ۹۸) استعفای خود را تقدیم کرده است.

دولت جدید طی یکساله موظف است فضا را برای انتخابات زودهنگام پارلمانی مهیا و عراق را در برابر چالش بهداشتی ناشی از کرونا و اقتصادی متاثر از سقوط قیمت جهانی نفت، مدیریت کرده و در سریع ترین زمان ممکن بودجه ۲۰۲۰ را به پارلمان ارائه کند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *