پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

اکرمی به شورای نگهبان: با دید بازتری صلاحیت نامزدهای ۱۴۰۰ را بررسی کنید

اکرمی به شورای نگهبان: با دید بازتری صلاحیت نامزدهای ۱۴۰۰ را بررسی کنید

یک عضو شاخص جامعه روحانیت مبارز با انتقاد از کم کاری احزاب سیاسی در کشور گفت: به نظر نمی‌رسد حزبی در کشور توانایی معرفی یک کاندیدای مستقل برای انتخابات ۱۴۰۰ را داشته باشد.

به گزارش  خبرآنلاین، در فاصله باقیمانده تا انتخابات 1400، بحث و رایزنی ها بر سر کاندیداهای بالا گرفته است. از یک سو لیست نامزدهای احتمالی هر روز کم و زیاد می شود و از سوی دیگر نگرانی از باب مشارکت در این انتخابات جدی تر از قبل مطرح می شود.

سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز تاکید دارد شورای نگهبان باید زمینه مشارکت گسترده تر را فراهم کند و می تواند با نگاه بازتری صلاحیت ها را بررسی کند.  این روحانیِ اصولگرا احتمال رئیس جمهور شدن یک روحانی، چهره نظامی و زنان را کم می داند اما این را هم می گوید که «نوع نگاه مردم در انتخابات سال آینده قابل پیش بینی نیست.»

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی عضو شاخص جامعه روحانیت مبارز، در پاسخ به این پرسش که مطرح شدن اسامی پر تعداد کاندیداهای ریاست جمهوری از هم اکنون مردم را دچار سردرگمی برای انتخاب نمی‌کند؟، به خبرگزاری خبرآنلاین گفت:‌نمی‌توان از چندین ماه مانده به انتخابات در خصوص افرادی که اسامی آنها برای سال ۱۴۰۰ مطرح می‌شود، پیش داوری کرد.

این عضو جامعه روحانیت مبارز اضافه کرد: باید دید شورای نگهبان کدامیک از چهره‌های سیاسی را برای انتخابات احراز صلاحیت می‌کند و اینکه چه تعداد کاندیدا مجال حضور در مرحله پایانی انتخابات را پیدا می‌کنند.

اکرمی گفت: باید منتظر ایام انتخابات ماند تا در آن زمان تشخیص داد که رقابت تا چه میزان جدی است تا مردم از بین کاندیداها یک نفر را برگزینند.

کرونا شاید انتخابات را کم رونق کند

این روحانی سیاستمدار در ارزیابی فعالیت جناح‌های سیاسی و فضای انتخاباتی کشور، اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا در جهان باعث شده تا نوع برگزاری انتخابات در سال ۱۴۰۰ از هم اکنون به عنوان یک مسأله مورد بحث قرار گیرد. مشخص نیست که مردم باید در سال آینده در شعب اخذ رأی صف ببندند و یا برای مثال از طریق پست آرای خود را به مقامات دست اندرکار برسانند.

وی ادامه داد: شاید کرونا یکی از عوامل مهم در کاهش مشارکت مردم در انتخابات سال آینده شود و به همین دلیل باید تلاش‌هایی صورت بگیرد تا مردم به رأی دادن ترغیب شوند.

تغییر نگاه شورای نگهبان موجب افزایش مشارکت می‌شود

اکرمی در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان می‌تواند با تغییر نگاه خود به برخی کاندیداها می تواند زمینه مشارکت بیشتر مردم در انتخابات را فراهم کند؟، گفت: به طور طبیعی به هر میزان که شورای نگهبان یک فضای بسته برای بررسی صلاحیت‌ها ایجاد کند، به تبع آن دواطلبان و حتی مشارکت مردم کمتر می‌شود.

وی تصریح کرد: بهتر است شورای نگهبان با دید بازتری به مقوله بررسی صلاحیت‌ها بپردازد تا در نهایت موجب افزایش مشارکت مردم در امر انتخابات شود.

عرصه برای کاندیداتوری زنان فراهم نیست

این روحانی سیاستمدار در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حضور بانوان در قامت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ نیز گفت: بعید است که یک کاندیدای خانم در سال ۱۴۰۰ با مردان رقابت کند. هنوز زمینه برای حضور بانوان در این عرصه فراهم نیست و این قشر از جامعه همچنان می‌توانند در مجلس شورای اسلامی و یا سایر نهادها از جمله شورای شهر نقش آفرینی کنند.

اکرمی در خصوص شانس کاندیداهای نظامی، ابراز داشت: تا کنون مردم اقبالی به نظامیان نشان نداده‌اند. البته نوع نگاه مردم در انتخابات سال آینده قابل پیش بینی نیست.

احتمال رئیس جمهور شدن یک کاندیدایِ روحانی کم است

این عضو جامعه روحانیت مبارز در پایان و در پاسخ به اینکه آیا این احتمال وجود دارد که یک چهره روحانی راهی پاستور شود؟، اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد که در فضای فعلی این اتفاق رخ دهد. امیدوار هستم که در آینده نزدیک گشایش بیشتری برای حضور داوطلبان در انتخابات و همچنین مردم در پای صندوق‌های رأی ایجاد شود.

نماینده ادوار مجلس درباره اینکه آیا احزاب سیاسی قدرت معرفی کاندیدا و به پیروزی رساندن نماینده خود در انتخابات سال ۱۴۰۰ را دارند؟، اظهار کرد: متاسفانه احزاب به این دلیل که در طول سال فعالیت جدی ندارند، نمی‌توان آنها را در جایگاهی ببینیم که توانایی معرفی کاندیدای مستقل و حتی گسیل آن فرد به آوردگاه انتخابات را داشته باشند.

وی افزود: این موضوع در دو جناح سیاسی کشور نیز وجود دارد و احزاب حاضر در این دو جریان اصلی کشور گریزی ندارند که در نهایت برای انتخابات ریاست جمهوری تنها بر حضور یک کاندیدا اجماع کنند.

این عضو جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: هنوز بستری در کشور به وجود نیامده که در عرصه انتخابات ریاست جمهوری، احزاب با یدگیر رقابت کنند که این موضوع نیز برآمده از کم کاری خود احزاب است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *