پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

تحریم مردم سالاری ( یادداشتی از راضیه فراهانی )

تحریم مردم سالاری ( یادداشتی از راضیه فراهانی )
چندي پيش رئيس دولت اصلاحات، از لزوم مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس گفته بود، سختي که با واکنش هاي بسياري در درون اين جريان مواجه شد.
چندي پيش رئيس دولت اصلاحات، از لزوم مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس گفته بود، سختي که با واکنش هاي بسياري در درون اين جريان مواجه شد. برخي از چهره هاي اصلاح طلب در هفته هاي گذشته، مرتبا از لزوم «مشارکت مشروط» در انتخابات پيش رو و انتظار از شوراي نگهبان سخن گفته اند، موضعي که به نظرمي رسد بيش از آن که ناظر به عملکرد اين شورا باشد، ناشي از اعتماد به نفس پايين جريان اصلاح طلب است. اين جريان، پس از ۶ سال تسلط بر دولت، ۴ سال مجلس و دو سال شوراي شهر، آن قدر دستش خاليست که بازي انتخابات را از پيش باخته تصور مي کند و با بهانه تراشي، به دنبال فرار از شکست محتمل است.

 

تحريم انتخابات اقدامي است که بارها از سوي اصلاح‌طلبان مشاهده شده است. اين اتفاق از سوي اين جريان سياسي زماني رخ مي‌دهد که آنها خود را بازنده ميدان دانسته و براي توجيه خود به دنبال برخي توجيهات از جمله رفع صلاحيت‌ها دم مي‌زنند يا مي‌گويند در صورت عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مشارکت مردم هم پايين مي‌آيد.

اصلاح‌طلبان با ادعاهاي واهي که مطرح مي‌کنند حتي در برخي از مواقع دست به تحريم انتخابات زده و تصورشان آن است که با اين اقدامات مي‌توانند مجددا مردم را براي رسيدن به کرسي‌هاي قدرت فريب دهند اما بايد به آنها اين موضوع را گوشزد کرد که مردم شاهد عملکرد شما در دولت، مجلس و شوراي شهر بوده و هستند و نمي‌توانيد با مظلوم‌نمايي دوباره به قدرت برسيد.

احمد خرم وزير دولت اصلاحات در گفت‌وگويي عنوان کرده بود که «اگرحاکميت مي‌خواهد مردم در انتخابات حضور پرشور داشته باشند نبايد يک جناح و جريان سياسي را حذف کند و تضمين بدهد که مثلا ۸۰ درصد از نيروهاي شما را رد صلاحيت نمي‌کنيم.»

نکته جالب آن است که ميان اصلاح‌طلبان خودزني وجود دارد، به اين صورت يک شخص مطرح مي‌کند اگر نيروهاي حزب رد صلاحيت شوند، مردم هم به پاي صندوق‌هاي راي نمي‌آيند اما در مقابل فرد چهره ديگري از همين حزب مطرح مي‌کند که هيچ کدام از اصلاح‌طلبان عنوان نکرده‌اند که به انتخابات ورود پيدا نمي‌کنند.

اين جريان سياسي دائما بر طبل اين موضوع مي‌کوبد که شوراي نگهبان بدون هيچ دليل قانع‌کننده‌اي دست به ردصلاحيت‌هاي حداکثري مي‌زند که سخنگوي شوراي نگهبان هم در مقابل پاسخ داد: «هرکس مراجعه کند اسناد را به او ارائه مي‌کنيم.»

اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات به دنبال شرط‌گذاري هستند.

فاطمه آليا فعال سياسي اصولگرا در باره چرايي خودتحريمي اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس به «رسالت»‌گفت: مشارکت حداکثري مردم در انتخابات بسيار حائز اهميت است و بايد توجه کرد که مردم هم مانند هميشه در انتخابات مشارکت خواهند داشت.

او ادامه داد:

اخيرا به وضوح مشاهده شده که در محافل اصلاح‌طلب يا رسانه‌ها‌يشان اين جريان سياسي براي حضور در انتخابات شرط‌گذاري مي‌کنند و از سوي ديگر آنگونه القا مي‌کنند که تنها حضور آنها باعث مشارکت حداکثري در انتخابات مي‌شود و در صورت عدم حضورشان اين مشارکت هم پايين مي‌آيد.

نماينده ادوار پيشين مجلس با بيان اين که تمام تحرکات و صحبت‌هاي اصلاح‌طلبان حاکي از نوعي خودزني است، افزود:

اين جريان سياسي دولت يازدهم و دوازدهم، مجلس دهم و شوراي پنجم را در اختيار داشتند اما نمره قابل قبولي از جامعه دريافت نکردند. همچنين در اين طيف سياسي افرادي هستند که خودشان به اين دولت راي دادند اما به مرور زمان با پيش گرفتن روش «فرار رو به جلو» با موضوع «کي بود؟ کي بود؟ من نبودم» خود را از دولت جدا کردند.

اصلاح‌طلبان هيچ نوع عملکرد قابل دفاعي ندارند

آليا ادامه داد:

اصلاح‌طلبان با توجه به جمع‌بندي که از عملکرد ضعيف‌شان در رياست جمهوري، مجلس و شوراي شهر داشتند به اين جمع‌بندي رسيده‌اند که شانسي براي پيروزي در انتخابات آينده ندارند به همين جهت پيش‌دستي کرده و به دنبال جوسازي‌هاي گوناگون حرکت مي‌کنند و به بحث‌هايي از جمله برخي از نظارت‌ها و تاييد صلاحيت مي‌پردازند که بايد در مقابل به آنها گفت اين نوع رفتارهايتان تنها پوششي است براي رفع عملکرد ضعيف‌شان.

لازم به ذکر است که اين طيف سياسي هم تاييد کرده عملکرد جناح متبوعشان ضعيف بوده است، بايد به آنها گوشزد کرد که شوراي شهر تهران يا به طور کل شوراهاي اسلامي در کشور تحت نظارت شوراي نگهبان آغاز به فعاليت نکردند اما هيچ نوع عملکرد قابل دفاعي ندارند و تنها به دنبال ايجاد جوسازي هستند.

تحريم انتخابات از سوي هر جرياني باعث حذف آن جريان مي‌شود .

محمدجواد آرين‌منش فعال سياسي اصولگرا همچينن در اين رابطه به «رسالت»‌گفت:

مردم طي ۴۰ سال گذشته نشان دادند که هرگز با صندوق هاي راي قهر نمي کنند و تنها ممکن است درباره ميزان مشارکت و حضور مردم فراز و نشيب داشته باشند. در برخي مواقع شايد مردم احساس مي کردند که انتخابات رياست جمهوري خيلي رقابتي نيست و حضور يا عدم حضورشان در پاي صندوق‌هاي راي موثر نيست و اين موضوع باعث مي‌شد تا قدري ميزان مشارکت کاهش پيدا کند اما طي سال‌هاي اخير همواره با روند تطابقي و رو به رشد شرکت‌کنندگان در انتخابات مواجه بوديم، حتي اصلاح‌طلبان گاهي زمزمه تحريم انتخابات را مطرح مي‌کردند.

او افزود:

اخيرا از زبان رئيس دولت اصلاحات شنيده مي‌شود که معتقد است مردم بايد پاي صندوق‌هاي اخذ راي حضور پيدا کنند چرا که تمام جريان‌ها به اين نتيجه و جمع‌بندي رسيده‌اند در صورت عدم شرکت هر گروه، جناح و جرياني در انتخابات، تنها خودزني کرده اند و اين امر باعث حذف جرياني مي‌شود که منادي تحريم‌ انتخابات است.

نمايندگان کنوني اقبالي در انتخابات آينده نخواهند داشت

نماينده پيشين مشهد در مجلس تصريح کرد:

علي‌رغم شرايط دشوار کشور که مردم از فقر، فساد، بيکاري، تورم و مشکلات اقتصادي شديدا رنج مي‌برند معتقد نيستند که بي تفاوتي و عدم حضور در انتخابات منافع ملي را بيشتر تامين مي‌کند بلکه معتقدند برون‌رفت از شرايط بحراني و مشکلات اقتصادي هم نيازمند مشارکت بيشتر مردم در صحنه‌هاي سياسي و انتخاباتي است. ممکن است به دليل عدم رضايت از عملکرد دولتمردان و مجلس کنوني مردم دست به تغييرات گسترده‌اي بزنند به گونه‌اي که بيش از سه چهارم نمايندگان فعلي مورد اقبال مردم قرار نگيرند چرا که آنها وعده‌هاي غيراصولي به مردم دادند و هرگز محقق نشده يا مشکلات اقتصادي کشور مانع از تحقق بسياري از اهداف و برنامه‌ها شده است. اين موضوعات به حساب مجلس هم گذاشته خواهد شد لذا مردم خواستار تغيير در عرصه سياسي، انتخابات و مجلس خواهند بود.

برخي ياس‌ها ناشي از عملکرد ضعيف مسئولان نظام است.

آرين‌منش با بيان اين که برخي ياس‌ها و نااميدي‌ها ناشي از عملکرد ضعيف مسئولان نظام است، افزود:

هنگامي که مردم شاهد افزايش مشکلات اقتصادي، نرخ بيکاري و آمار طلاق مي‌شوند، اين‌گونه تلقي مي‌شود مسئولاني که براي حل مشکلات وعده داد‌ه‌اند کارآمدي لازم را نداشته و همين موضوع براي آنها ياس ايجاد مي‌کند.
او ادامه داد:

پيروزي برخي جريانات سياسي از جمله اصلاح‌طلب در انتخابات اخير و برگزاري انتخابات سالم از سوي وزارت کشور ذهنيتي در مردم به وجود آورد که حضورشان در پاي صندوق‌هاي راي موثر است و ذهنيتي که افراد از پيش براي کرسي‌ در مجلس يا دولت انتخاب شده‌اند تقريبا رنگ باخته و هرچقدر از عمر انتخابات مي‌گذرد اين ذهنيت کاهش يافته است حتي با توجه به برخي انتقاداتي که به رد صلاحيت‌ها دارند اما اکثراً کليت انتخابات را مي‌پذيرند.

منبع : رسالت ؛ راضیه فراهانی

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *