جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

تحریم ۹ نهاد چینی توسط آمریکا/ شورش کارگران چینی در تاجیکستان

تحریم ۹ نهاد چینی توسط آمریکا/ شورش کارگران چینی در تاجیکستان
آمریکا اعلام کرده است که این تحریم‌ها به دلیل نقض حقوق بشر توسط چین در منطقه «سین‌کیانگ» اعمال شده است.

وزارت بازرگانی آمریکا به بهانه نقض حقوق بشر، تحریم‌هایی را علیه ۹ نهاد چینی اعمال کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت بازرگانی آمریکا به بهانه نقض حقوق بشر، تحریم‌هایی را علیه ۹ نهاد چینی اعمال کرد.

این وزارتخانه، «موسسه علوم قانونی» وابسته به وزارت امنیت چین را به همراه هشت نهاد دیگر تحریم کرده است.

آمریکا اعلام کرده است که این تحریم‌ها به دلیل نقض حقوق بشر توسط چین در منطقه «سین‌کیانگ» اعمال شده است.

کارگران چینی در تاجیکستان شورش کردند

پایگاه خبری آسیا پلاس تاجیکستان روز شنبه گزارش داد که تعدادی از کارگران چینی کارخانه معدنی و صنعتی تاجیک-چین علاوه بر اعتصاب، دست به شورش زدند، تا جایی که پلیس این کشور مجبور شد برای متفرق کردند آنها تیرهوایی شلیک کند.

براساس این گزارش، اعتصابات از ۲۰ ماه مه (۳۱ اردیبهشت) آغاز شد اما در این حادثه اخیر که در ۲۱ ماه مه (اول خرداد) در شهر “زرنیسور” در ۹۰ کیلومتری خجند درنزدیکی دفتر مرکزی این شرکت اتفاق افتاد، حدود ۶۰ کارگر چینی با سنگ و چوب به دفتر شرکت حمله کردند.

زمانی که  کارگران چینی قصد داشتند با هواپیمایی که کمک های پزشکی از چین به تاجیکستان منتقل کرده بود، به کشورشان بازگردند به دلیل نداشتن مجوز بازگشت با ممانعت مقامات تاجیکستان و چین روبرو شدند.

وزارت کشور تاجیکستان اعلام کرده است که دلیل نارضایتی آنها تاخیر ۸ ماهه در حقوق دریافتی بوده است. با این حال، براساس برخی گزارش ها، کارگران خواستار بازگشت به وطن خود هستند.

وزارت کارهای داخله در منطقه سغد اعلام کرد که این کارگران برای چند ماه به دلیل همه گیر شدن ویروس کرونا نتوانستند تاجیکستان را ترک کنند.

نمایندگان این شرکت و مقامات محلی ادعا می کنند که مهاجران از مذاکره خودداری کردند. طبق برخی از گزارش های رسانه ای، این کارگران شروع به شکستن شیشه در دفتر شرکت و وارد آوردن خسارت به اتومبیل ها کردند.

پس از این واقعه پلیس ضد شورش وارد صحنه شد. به گفته وزارت کشور تاجیکستان، ماموران پلیس برای آرام کردن آشوب گران چاره ای نداشتند جز اینکه اقدام به شلیک تیر هوایی کنند. این حادثه کشته و زخمی وجود نداشت.

منابع دولت منطقه ای اعلام کرده اند که پیشتر از این شرکت خواسته شده است تا دستمزدهای کارگران را برای سه ماه آخر پرداخت کند. مقامات محلی می گویند اوضاع در شهر آرام است.

شرکت معدن تاجیک-چین به استخراج روی، سرب و مس می پردازد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *