پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

حسین مرعشی: ما را تخطئه نکنید؛ اجازه دهید پایداری ها را زمین گیر کنیم/تجربه انتخابات تاکنون نشان داد که در نبود اصلاح طلبان، خود اصولگرایان تقسیم بر ۴ شده اند

حسین مرعشی: ما را تخطئه نکنید؛ اجازه دهید پایداری ها را زمین گیر کنیم/تجربه انتخابات تاکنون نشان داد که در نبود اصلاح طلبان، خود اصولگرایان تقسیم بر ۴ شده اند

سخنگوی حزب کارگزاران درباره اینکه آیا ارائه لیست کارگزاران همزمان با لیستی که ۸ حزب اصلاح طلب دیگر ارائه داده اند، به معنای تفرقه و مخالف منش آیت الله هاشمی که منادی وحدت بوده نیست، گفت: «۸ حزب اصلاح طلب لیست داده اند نه جریان اصلاحات. بخش عمده آن‌ها هم مشترک است؛ به اضافه اینکه همیشه در انتخابات‌های مختلف، لیست‌های گوناگون بیرون می‌آید، ولی مخاطبان خودشان می‌دانند که کدام لیست اصلی است.» او درباره ادعای برخی اصولگرایان درباره پیروزی محرز آن‌ها در انتخابات می‌گوید: کسی نمی‌تواند از طرف مردم خودش را پیشاپشی پیروز انتخابات بداند. بله، اگر اکثریت مردم با صندوق‌های رای قهر کنند، اقلیت هم می‌تواند پیروز شود.

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی درباره ادعای برخی اصولگرایان درباره پیروزی محرز آن‌ها در انتخابات می‌گوید: کسی نمی‌تواند از طرف مردم خودش را پیشاپشی پیروز انتخابات بداند. بله، اگر اکثریت مردم با صندوق‌های رای قهر کنند، اقلیت هم می‌تواند پیروز شود.

مرعشی در گفتگو با خبرنگار «انتخاب» درباره اینکه گفته می‌شود لیست انتخاباتی کارگزاران از سوی کمیته سیاسی این حزب انتخاب شده نه شورای مرکزی، گفت: این اختیار به کمیته سیاسی حزب تفویض شده بود.

ما را تخطئه نکنید؛ اجازه دهید پایداری ها را زمین گیر کنیم

او با لحنی شوخ طبعانه ادامه داد: شما ما را تخریب و تخطئه نکنید و اجازه دهید پایداری‌ها را زمین گیر کنیم؛ شما که بچه‌های خوبی هستید و ما دوستدار شما هستیم.

سخنگوی حزب کارگزاران با اشاره به نام لیست «یاران هاشمی» و منش آیت الله هاشمی که همواره منادی وحدت بوده گفت: «لیست ارائه شده هم لیست وحدت است؛ از همه شخصیت‌های میانه رویی که کاندیدا بوده و تایید صلاحیت شدند، به جمهوری اسلامی وفادارند، به توسعه ایران می‌اندیشند، از افراط و تفریط به دورند، تشکیل شده.

مرعشی درباره اینکه آیا ارائه لیست کارگزاران همزمان با لیستی که ۸ حزب اصلاح طلب دیگر ارائه داده اند، به معنای تفرقه و مخالف منش آیت الله هاشمی که منادی وحدت بوده نیست، گفت: «۸ حزب اصلاح طلب لیست داده اند نه جریان اصلاحات. بخش عمده آن‌ها هم مشترک است؛ به اضافه اینکه همیشه در انتخابات‌های مختلف، لیست‌های گوناگون بیرون می‌آید، ولی مخاطبان خودشان می‌دانند که کدام لیست اصلی است.»

اگر اکثریت مردم با صندوق های رای قهر کنند، اقلیت می تواند پیروز شود

او درباره ادعای برخی اصولگرایان درباره پیروزی محرز آن‌ها در انتخابات هم گفت: «کسی نمی‌تواند از طرف مردم خودش را پیشاپشی پیروز انتخابات بداند. بله اگر اکثریت مردم با صندوق‌های رای قهر کنند، اقلیت هم می‌تواند پیروز شود، ولی باید صبر کنیم ببینیم چه اتفاق می‌افتد؟»

در نبود اصلاح طلبان، خود اصولگرایان تقسیم بر 4 شده اند

مرعشی افزود: «این ایده مدت‌های مطرح بود که اگر ما اصلاح طلب‌ها خودمان داوطلبانه کناره گیری کنیم یا به وسیله نهاد‌های ذیربط حذف شویم، یک وحدت کلمه‌ای در کشور به وجود می‌آید که با این وحدت کلمه کار‌های مملکت سامان می‌یابد. تجربه این انتخابات تاکنون نشان داد که در نبود یک رقیب نیرومند در صحنه مثل اصلاح طلبان، خود اصولگرایان تقسیم بر ۴ یا ۳ شده اند؛ بنابراین این ایده باطل و معلوم شده که منافع ملی ما که ارتقای ایران و جمهوری اسلامی اتفاقا به وجود رقیب است. اگر رقیب در صحنه نباشد، آن‌هایی که خودشان را به نظام نزدیک‌تر می‌دانند، خودشان بلافاصله منشعب می‌شوند.»

او افزود: «جریان اصلاحات جریانی نیست که بتوان آن را حذف کرد. یک عده علاقه مندند که این جریان را حذف کنند. جریان اصلاحات یک ریشه مردمی دارد و تفکر اصلاحی از تفکرایات اصلاحی در نزد مردم ایران از تفکرات دیگر عاقلانه‌تر است و هیچ کسی نمی‌تواند جریان اصلاحات را حذف کند، ممکن است با ابزار‌هایی زمینه‌های موفقیت هایش را محدود کنند، اما حذف شدنی نیست. آینده ایران را عقلای جریان اصلاح طلب و عقلای جریان اصولگرا انشاءالله رقم خواهند زد.»

در نبود اصلاح طلبان، سطح رقابت های انتخاباتی از اندیشه و راهکار به سطح باندهای قدرت تنزل پیدا می کند

مرعشی درباره اینکه آیا در نبود اصلاح طلبان دو جریان چپ و راست در درون اصولگرایان شکل خواهد گرفت یا خیر گفت: «چپ و راست در داخل جریان اصولگرا اتفاق نمی‌افتد. سطح رقابت‌های انتخاباتی از سطح اندیشه و راهکار به سطح باند‌های قدرت تنزل پیدا می‌کند مادامی که رقابت‌ها در ایران رقابت‌های فکری و سیاسی و متکی به برنامه‌های مختلف برای اداره کشور باشد، سطح رقابت‌های ارتقا می‌یابد، اما اگر رقابت‌های برنامه‌ای وجود نداشته باشد، رقابت‌ها می‌شود رقابت باند‌های قدرت.»

منبع : انتخاب

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *