سه شنبه 28 فروردین 1403 - Tuesday 16 April 2024

خداحافظي رسمي با قالیباف

خداحافظي رسمي با قالیباف

 

 تنها 13روز زمان باقي است تا منتخبان دوره يازدهم مجلس رداي نمايندگي را به تن كرده و با حضور در صحن سبز ساختمان بهارستان، بر كرسي‌هايي تكيه بزنند كه دست‌كم يك‌سوم ساكنان فعلي‌اش به لطف نظارت شوراي نگهبان و البته تفسير اعضايش از نظارت استصوابي، با مُهر رد صلاحيت بر كارنامه‌شان از رقابت در انتخاباتي بازماندند كه هم ميزان شركت‌كنندگان در آن ركورد زد و هم رد صلاحيت‌هاي شوراي نگهبان. حالا اصولگرايان مانده‌اند و كرسي‌هايي كه برخي از آنها هم قدرت بيشتري دارند و هم اعتباري والاتر. از اين‌رو در روزهاي اخير رقابت درون‌جناحي آنان چنان افزايش يافته كه نه در خفا كه علنا و در شبكه‌هاي اجتماعي يكديگر را متهم به خروج از دايره «انقلاب» كنند، همانند واكنش حاميان محمدباقر قاليباف پس از انتشار خبر ائتلاف اعضاي جبهه پايداري و حزب موتلفه با حاميان محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهوري سابق ايران براي دستيابي به كرسي رياست مجلس.

كميته 7 نفره

ماجرا اين‌بار از توييت علي خضريان، منتخب تهران براي حضور در يازدهمين دوره مجلس و ازجمله نيروهاي جبهه پايداري در مجلس آينده شروع شد. او خبر از برگزاري «جلسه وفاق» و تشكيل «كميته‌اي 7 نفره» براي بررسي شرايط كانديداهاي اصلي رياست مجلس و برنامه‌هاي آنان داد و يادآور شد كه سيدمصطفي ميرسليم، حميدرضا حاجي بابايي، شمس‌الدين حسيني و البته علي نيكزاد پايبندي خود به اين ساز و كار را اعلام كرده‌اند اما آنچه سبب شد اين كميته به‌منزله خداحافظي رسمي اعضاي حزب موتلفه، جبهه پايداري و ياران احمدي‌نژاد با محمدباقر قاليباف و حمايت از او براي دستيابي به كرسي رياست مجلس تلقي شود، تاكيد خضريان بر عدم پذيرش سازوكار ياد شده ازسوي قاليباف بود، تاكيدي كه البته با واكنش صريح و خشن ياران شهردار اسبق تهران در پارلمان همراه شد. خضريان اما در مقابل اين واكنش‌ها سكوت نكرد و با تكذيب خروج 3 خرده‌جريان اصولگراي حاضر در پارلمان، از فراكسيون «نيروهاي انقلاب» كه حالا بحث تغيير نامش به فراكسيون «مردمي انقلاب اسلامي» نيز مطرح است، نوشت:

«وحدت ميان نامزدهاي رياست مجلس يازدهم اتفاقي مبارك و از اهداف جلسه وفاق است.»

ائتلاف «هركي» به «جز قاليباف»

توضيحات و نوشته‌هاي خضريان اما مقبول نيفتاد و الياس نادريان، منتخب تهران كه ازجمله نزديكان شهردار اسبق تهران به شمار رفته، به تندي از اين كميته هفت‌نفره انتقاد كرد و نوشت:
«آنها كه مقابل شوراي مركزي فراكسيون و سازوكارهاي روشن فرآيند وحدت در آن پرچم جدايي بلند مي‌كنند، چگونه خود را منادي وحدت و انقلابي‌گري مي‌دانند.» پس از او نوبت به سيدمحسن دهنوي، ديگر منتخب تهران رسيد. او كه خود نيز وابستگي‌هاي غيرقابل انكاري به قاليبافي‌ها دارد و اولين نشست جوانان مجلس يازدهم را هم برگزار كرده، نوشت:
«مجلس نيازي به پدرخوانده ندارد. قصه رياست بايد با همدلي و توجه به خواست و راي مردم در صحن فراكسيون اكثريت و مجلس مشخص شود.» محمدصالح مفتاح، مديرمسوول پايگاه خبري «فردا نيوز» ، ديگر فردي بود كه به اين ائتلاف نانوشته تاخت و نوشت:
«ائتلاف هركي به‌جز قاليباف! اسم اين فرآيند وحدت نيست.» اين انتقادها به تشكيل كميته هفت‌نفره ازسوي احمدي‌نژادي‌ها، موتلفه‌اي‌ها و البته پايداري‌هاي حاضر در پارلمان يازدهم براي بررسي شرايط كانديداهاي رياست مجلس پاسخي منطقي به‌همراه داشت كه دست بالاتر را به آنان مي‌داد و آن هم دعوت از قاليباف و عدم حضور او بود تا اينكه رضوي كه ازجمله چهره‌هاي فرهنگي نزديك به قاليباف محسوب مي‌شود صراحتا اين ادعا را رد كرد و نوشت:
«كسب اطلاع كردم، ادعاي دعوت از قاليباف براي حضور در اين جلسه صحيح نيست.» خضريان اظهارات رضوي را بي‌پاسخ نگذاشت و نوشت: «مستند عرض مي‌كنم كه قاليباف براي جلسه وفاق دعوت شدند.» خضريان مستندات خود را اعلام نكرد ولي رضوي به تندي از او و مستنداتش انتقاد كرد و متذكر شد: «مستند قواعد خود را دارد. منبع مستند بايد مشخص و معتبر باشد. انتظار مردم از منتخبان كار براي مردم و انقلاب است نه كار براي منافع ديگران.»
 
چرا قاليباف برنامه نداد؟
اين ميان نصرالله پژمانفر، منتخب مشهد در مجلس يازدهم در گفت‌وگويي كه پايگاه اطلاع‌رساني جبهه پايداري آن را منتشر كرد، با بيان پذيرش سازوكار وفاق ازسوي قاليباف و حضورش در جلسه اوليه آن‌كه پيش‌تر و در گزارشي با عنوان «توافق بر سر تقسيم مناصب» به آن پرداخته‌ايم، خبر غيبت شهردار اسبق تهران در نشست اخير را اعلام و اظهار كرد:
«در جلسه‌اي كه روز سه‌شنبه ۲۲ ارديبهشت برگزار شد، منتخبان حاضر در جلسه و كانديداهاي محترم رياست مجلس پيرامون نحوه كمك به وحدت نيروهاي انقلاب به توافق رسيدند و كميته‌اي ۷ نفره با ساز و كاري مشخص جهت پيگيري اين موضوع تشكيل شد كه البته در اين جلسه آقاي قاليباف به‌رغم اينكه دعوت شده بودند، حضور نداشتند.» عدم‌حضور قاليباف در آخرين نشست وفاق اصولگرايان زماني جالب‌تر مي‌شود كه بدانيد اولين مصوبه اين نشست عدم كانديداتوري رييس مجلس آينده در انتخابات رياست‌جمهوري 1400 بوده و اين يعني از قرار معلوم شهردار اسبق تهران هنوز در ذهن و دلش گوشه‌چشمي به پاستور و رداي رياست‌جمهوري دارد. علاوه بر اين مهم، ديگر عاملي كه مي‌تواند سبب پرهيز قاليباف از تن دادن به كميته هفت‌نفره شود، افرادي است كه به عنوان قاضي و داور قصد بررسي برنامه‌ها و اهداف كانديداهاي رياست مجلس را دارند.
براساس آنچه به اطلاع خبرنگار «اعتماد» رسيده، سيدنظام‌الدين موسوي كه اين روزها بيشتر از هر زماني به علي نيكزاد نزديك شده، كنار محمدمهدي زاهدي و البته نصرالله پژمانفر از جدي‌ترين اعضاي اين كميته 7 نفره هستند؛ 3 چهره‌اي كه چنانكه از رفتار و كردارشان پيداست، قصد حمايت از قاليباف براي رياست مجلس را ندارند و با اين حساب، موعد راي‌گيري در كميته، به او راي نخواهند داد. علي كريمي‌فيروز‌جايي منتخب بابل، محمود عباس‌زاده مشكيني منتخب مشكين، علي‌اصغر عنابستاني منتخب سبز‌وار از ديگر اعضاي اين كميته هستند.
بدين‌ترتيب و با در نظرگيري تمام اين موارد، به نظر مي‌رسد موضوع ائتلاف جبهه پايداري‌ها و اعضاي حزب موتلفه در مجلس آينده با ياران احمدي‌نژاد جدي‌تر از هرزماني باشد؛ چنانكه محمود عباس‌زاده مشكيني كه ازجمله ياران رييس‌جمهوري اسبق در پارلمان آينده به شمار مي‌رود، در اظهاراتي كه خبرآنلاين منتشر كرده، صراحتا از ائتلاف پايداري‌ها و احمدي‌نژادي‌ها سخن به ميان آورده است.
اين ميان برخي اخبار و پيگيري‌هاي «اعتماد» حاكي از آن است كه حدود 80 نماينده با نيكزاد و حدود 100 نفر هم با قاليباف اعلام بيعت كرده‌اند. بدين‌ترتيب تلاش‌ها براي جلب راي حدود 100 منتخب ديگر در روزهاي آينده دوچندان خواهد شد و اين يعني بازي رياست پارلمان يازدهم در حساس‌ترين شرايط خود به‌سر مي‌برد.
بازي كه جبار كوچكي‌نژاد، منتخب نزديك به جبهه پايداري مردم رشت براي حضور در مجلس آينده آن را «عجيب» توصيف كرده و به ايلنا گفته است: «متاسفانه در اين دوره، شاهد اتفاقات عجيبي هستيم يعني مشتاقان رياست خيلي زياد شده‌اند؛ در اين چند ساله من مجلس را به اين شكل نديده بودم. قاليباف، حاجي‌بابايي، ميرسليم، نيكزاد و حسيني از كانديداهاي رياست مجلس هستند و در بخش نواب هم كانديداها دو‌چندان اضافه شده‌اند. اشخاصي كه كانديداي رياست مجلس هستند، چون در گذشته مدير و وزير بوده‌اند، خود را شايسته رياست مي‌دانند. در نهايت اميدوارم رقابت نهايي بين دو نفر صورت بگيرد و انتخاب شايسته‌اي داشته باشيم‌.»
منبع : اعتماد

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *