پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

دولت موقت بولیوی دستور جلب مورالس را صادر می‌کند

دولت موقت بولیوی دستور جلب مورالس را صادر می‌کند

*مورالس می تواند هر وقت بخواهد به کشور بازگردد. او کشور را به میل خود ترک کرد. حکم بازداشت او به دلیل اتهام های مطرح شده در چند روز آینده صادر خواهد شد.

تهران-ایرنا- «جنیه آنیِس» رئیس‌جمهور موقت بولیوی گفت: این کشور در روزهای آتی حکم بازداشت «اوو مورالس» رئیس‌جمهور پیشین بولیوی را به اتهام فتنه و آشوبگری صادر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنیس روز شنبه (دیروز) به خبرنگاران گفت: مورالس می تواند هر وقت بخواهد به کشور بازگردد. او کشور را به میل خود ترک کرد. حکم بازداشت او به دلیل اتهام های مطرح شده در چند روز آینده صادر خواهد شد.

به نوشته رویترز، مورالس در آرژانتین بسر می برد و تنها چند روز بعد از مراسم تحلیف «آلبرتو فرناندز» رئیس جمهور جدید این کشور پناهندگی گرفت.

در انتخابات اکتبر گذشته، آلبرتو فرناندز از حزب «پرونیست» (Peronist) که دارای تفکراتی نزدیک به «خوان دومینگو پرون» رییس جمهوری سابق آرژانتین است، جانشین «مائوریسیو ماکری» رئیس جمهور پیشین این  کشور شد.

مورالس بعد از سقوط دولت خویش در ماه نوامبر (آبان) با خروج از بولیوی در مکزیک به عنوان پناهنده سیاسی مستقر شد.
پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در بولیوی و با وجود تأیید «دادگاه عالی انتخابات»، مخالفان مورالس اعلام کردند که این نتایج را نمی‌پذیرند .
به دنبال تشدید بحران سیاسی در بولیوی، سازمان کشورهای آمریکایی (او اِی‌ اس- OAS) از دولت لاپاز خواسته بود، نتایج انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در ۲۸ مهرماه (۲۰ اکتبر) را ملغی اعلام و انتخابات دوباره برگزار کند.
سرانجام یکشنبه ۱۹ آبان‌ماه (۱۰ نوامبر) با دخالت ارتش بولیوی، مورالس مجبور به استعفا شد و در نطقی تلویزیونی گفت: استعفای خود را تقدیم می‌کنم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *