شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

سفر ترامپ و نقض حاکمیت افغانستان

سفر ترامپ و نقض حاکمیت افغانستان
*هرچند سفر مقامات بلند پایه خارجی طی ۱۸ سال گذشته در افغانستان همواره بدون اطلاع  و هماهنگی قبلی صورت گرفته است اما اینکه رئیس جمهوری آمریکا با همتای افغان خود در پایگاه نظامی‌اش ملاقات کند، واکنش برانگیز شده است.

کابل – ایرنا – «دونالدترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا آخر هفته گذشته در یک سفر از پیش اعلام نشده و غیرمنتظره وارد فرودگاه بگرام بزرگترین پایگاه نظامیان آمریکا در افغانستان شد و در این سفر دو ساعته با اشرف غنی در همین پایگاه دیدار کرد که به اعتقاد بیشتر شخصیت‌های افغان سفری تحقیرآمیز برای افغانستانی‌ها و برخلاف عرف دیپلماتیک بوده است .

کارشناسان امور بین‌الملل از سفر «دونالد ترامپ» به یک پایگاه نظامی در افغانستان و دیدار با اشرف غنی به شدت انتقاد کرده و این عمل وی را برای افغانستان تحقیر آمیز عنوان کرده اند.

هرچند سفر مقامات بلند پایه خارجی طی ۱۸ سال گذشته در افغانستان همواره بدون اطلاع  و هماهنگی قبلی صورت گرفته است اما اینکه رئیس جمهوری آمریکا با همتای افغان خود در پایگاه نظامی‌اش ملاقات کند، واکنش برانگیز شده است.
بنا بر اعلام کاخ سفید، این سفر ترامپ با هدف سرکشی به نظامیان آمریکایی به مناسبت عید شکرگزاری صورت گرفت. ترامپ در جریان این سفر در پایگاه نظامیان آمریکایی در «بگرام» که بزرگترین پایگاه این کشور در افغانستان است، حضور یافت و با اشرف غنی در همین پایگاه ملاقات کرد.

مشاور کرزی: رفتار ترامپ نقض حاکمیت ملی افغانستان بود

«عبدالکریم خرم» مشاور حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان گفت: از ابتدا تا انتهای سفر ترامپ به بگرام نقض قوانین دیپلماتیک و حاکمیت ملی افغانستان بود.

بعد از پایان سخنان «اشرف غنی» رئیس جمهور، ترامپ از سربازان خواست که جایی برای وی باز کرده و غنی به میان سربازان و در پشت سر رئیس جمهور آمریکا قرار می‌گیرد که این موضوع خشم مردم را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

حرم در این رابطه گفت: تمام چیزهای که در هنگام سفر شب گذشته ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به پایگاه نظامی بگرام رخ داد، از ابتدا تا انتها همگی برخلاف دمکراسی و عرف دیپلماتیک بود.
**احمد سعیدی کارشناس روابط بین الملل: رفتار ترامپ با غنی تحقیر کننده بود

سعیدی کارشناس امور بین الملل، استاد دانشگاه و دیپلمات سابق افغانستان در پاکستان در واکنش به این سفر رئیس جمهوری آمریکا در صفحه اجتماعی خود نوشته است که ترامپ اخلاق دیپلماتیک را را رعایت نکرده است.

به باور سعیدی هرچند رئیس جمهوری آمریکا برای سپری کردن مراسم دینی خود به نام «شکرگزاری» و دیدار با نظامیان خود وارد این پایگاه شده بود اما می توانست بدون اینکه رئیس جمهوری افغانستان را به بگرام بخواهد، به کاخ ریاست جمهوری رفته و ملاقات را انجام می داد.

سعیدی تأکید کرده است که اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و نماینده یک ملت است و رفتن وی به پایگاه نظامیان آمریکایی در بگرام و شیوه رفتارش را بطور کامل نادرست بوده است.

وی نوشته است که ترامپ در این دیدار که حداقل باید دو میز خطابه می گذاشت تا هردو رئیس جمهور در عقب آن ایستاد می شدند اما رئیس جمهوری افغانستان در کنار نظامیان آمریکایی ایستاده بود.

سعیدی تأکید کرده است که با همه مخالفت هایی که با عملکردهای دولت وحدت ملی به رهبری اشرف غنی دارد اما توهین و تحقیر را به رئیس جمهور افغانستان ناروا می داند.

سعیدی تصریح کرده است که این رفتار اهانت آمیز و غیردیپلماتیک مقامات آمریکایی را نه تنها به رئیس جمهور بلکه اهانتی به همه ملت افغانستان می داند.
** «عبدالطیف پدرام» فعال سیاسی: ترامپ مردم افغانستان را تحقیر کرد

پدرام یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ششم مهرماه و رهبر حزب کنگره ملی افغانستان هم به سفر ترامپ به پایگاه هوایی بگرام این کشور واکنش نشان داده است.

پدرام نیز در صفحه اجتماعی خود نوشته است که حضور مالکانه‌ ترامپ در بگرام تحقیر مردم افغانستان بود.

وی نوشته است که ترامپ آگاهانه و از سر قصد به کسی که ادعای زعامت مملکت را دارد توهین کرد و به جهان نشان داد که به سران حکومت افغانستان ارزشی قایل نیست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزوده است: وقتی برخورد آمرانه‌ ترامپ در بگرام را دیدم اعتقاد ام محکم تر شد که بگویم برای یک کشور در بند هیچ چیزی مهم تر از مبارزه برای حفظ استقلال آن نیست.

وی اضافه کرده است که  ما باید بیش از هر چیز برای آزادی سرزمین مان کمر بسته و ‌دست اشغالگران را کوتاه کنیم.
**روزنامه صبح کابل: نباید چنین حقارتی از سوی دولت پذیرفته می‌شد

روزنامه «صبح کابل» هم در این رابطه نوشته است که در قلمرو سیاسی یک کشور که ادعای استقلالیت دارد، نباید چنین حقارتی از طرف دولت کابل پذیرفته می شد.

این روزنامه افزوده است: این ‌که چرا، اشرف غنی برای دیدار با ترامپ به پایگاه نظامی بگرام رفته، پاسخ روشنی وجود ندارد؛ اما گمانه ‌زنی‌ها بر این است که دولت افغانستان در تدابیر امنیتی و تشریفاتی، ظرفیت و توانایی لازم را ندارد و به همین خاطر، ترامپ در یک سفر غیر رسمی به کابل آمده است.
در سال ۱۳۹۳ بارک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا هم سفری به پایگاه هوایی بگرام افغانستان داشت و از «حامد کرزی» رئیس جمهوری سابق خواسته بود که با او در این پایگاه دیدار کند اما حامد کرزی این دیدار را رد کرده بود.

سفر ترامپ به افغانستان با چراغ خاموش

به گفته خبرنگاران همراه ترامپ، سفر وی به صورت کاملا امنیتی صورت گرفته و خبرنگاران تا دقایقی پیش از انتشار خبر مربوط به آن منع شده بودند.

پیش از فرود هواپیمای حامل ترامپ، تمام چراغ‌های داخل هواپیما خاموش شده و گوشی‌های همراه و دیگر تجهیزات خبرنگاران که ممکن بوده سیگنالی صادر کنند هم به طور موقت ضبط شده بود.

هواپیمای ترامپ در پایگاه هوایی «بگرام» فرود آمده و او آنجا به مناسبت روز شکرگزاری از نظامیان آمریکایی سرکشی کرده و سخنرانی کوتاهی هم  انجام داد.

این نخستین سفر دونالد ترامپ به افغانستان بود و جنرال مارک میلی؛ رییس ستاد مشترک نیروهای آمریکایی که یک روز پیش به افغانستان آمده بود، از ترامپ استقبال کرد. او سپس با اشرف غنی در همین پایگاه دیدار کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا گفته است که مذاکرات صلح با طالبان را از سر گرفته، چراکه اعتقاد دارد این گروه خواستار دستیابی به توافق صلح با آمریکاست.

ترامپ تأیید کرده است که قصد دارد تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان را به هشت هزار و ۶۰۰ نفر کاهش دهد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *