جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

سوریه و خسارت های میلیاردی بحران

سوریه و خسارت های میلیاردی بحران
*جنگ سوریه پس از حدود ۹ سال که با شکست گروه های تروریستی به آخرین ایستگاه خود در استان ادلب در شمال غرب این کشور رسیده، خسارت های فراوانی به سوریه به عنوان یک کشور فرهنگی – تاریخی زده است به حدی که به قول “عماد خمیس” نخست وزیر این کشور، فقط بخش دولتی اقصاد سوریه ۸۷ میلیارد دلار خسارت دیده است.

تهران – ایرنا – بحران سوریه که در اسفند سال ۱۳۸۹ آغاز و به سرعت به جنگی بین المللی با استفاده از تروریسم تکفیری علیه مقاومت ضدصهیونیستی تبدیل شد، تاکنون صدها میلیارد دلار خسارت بر جای گذاشته است.

آمار ارایه شده از سوی خمیس فقط مربوط به خسارت های وارده به بخش اقتصاد و زیرساخت های دولتی است و خسارت های بخش خصوصی و منازل و زمین های کشاورزی مردم سوریه را شامل نمی شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) وی که در حاشیه سومین همایش سندیکاهای کارگری جهان در دمشق سخن می گفت، اظهار داشت: بنابر آمارهای اولیه، میزان خسارت های وارد شده به نهادها و ارگان های دولتی بیش از ۴۵ هزار میلیارد لیر معادل ۸۷ میلیارد دلار ارزیابی شده است؛ بیش از ۲۵ هزار ساختمان دولتی در طول جنگ آسیب دیده اند و حدود ۱۸۸ کارخانه و شرکت دولتی نیز به طور کامل یا جزئی تخریب شده اند.

نخست وزیر سوریه افزود: حتی اماکن باستانی و تاریخی این کشور نیز از حملات تروریست ها و تکفیری ها در امان نمانده اند و بیش از یک هزار و ۱۹۴ بنای تاریخی سوریه تخریب یا غارت شده اند.

وی درباره صدمات وارد شده به بخش انرژی سوریه نیز گفت: از بین ۳۹ ایستگاه تولید برق این کشور، ۱۵ ایستگاه به طور کامل و ۱۰ ایستگاه نیز به طور جزئی ویران شده است.

نخست وزیر سوریه با اشاره به آسیب های شبکه انرژی این کشور تصریح کرد: سوریه قبل از جنگ صاحب بزرگ ترین شبکه برق رسانی ملی در منطقه بود که شمال کشور را به جنوب و غرب را به شرق آن مرتبط می کرد، اما امروز نیمی از این شبکه ویران و بیش از هزار مرکز نفتی سوریه نیز از آغاز بحران متضرر شده است.

خمیس ادامه داد، در بخش کشاورزی نیز جنگ خسارت های زیادی به سوریه وارد کرد. کشوری که طی دهه های گذشته به خودکفایی رسیده بود و سالانه بیش از ۳.۵ میلیون تن گندم تولید می کرد، به دنبال جنگ و تخریب زمین های کشاورزی و آتش زدن آن ها و قاچاق محصولاتش به خارج، مجبور شده برای تامین نیازهای مردمش، محصولات کشاورزی را از خارج وارد کند.

“محمد رامی مرتینی” وزیر گردشگری سوریه نیز چندی پیش در گفت وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک در خصوص خسارت های وارد شده به بخش تاریخی و گردشگری سوریه در جنگ تحمیلی به این کشور گفت: از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۵۰ میلیارد دلار به بخش گردشگری سوریه خسارت وارد شده است.

مرتینی افزود: در سال ۲۰۱۰ (قبل از آغاز بحران سوریه) شمار گردشگران ورودی به سوریه از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فراتر رفته بود که این گردشگران حدود هفت میلیارد دلار در سوریه هزینه می کردند.

وی با اشاره به خسارت های وارده به بخش گردشگری سوریه از سوی تروریست های مورد حمایت جبهه غربی – عربی – صهیونیستی ادامه داد: در طول سال های جنگ، هزار ۴۶۸ زیرساخت و مرکز گردشگری از جمله ۳۶۵ هتل و یک هزار و ۱۰۳ رستوران از چرخه خدمات رسانی خارج و ۴۰۳ زیرساخت گردشگری به طور کامل یا جزئی ویران شد و بیش از ۲۶۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم نیز از دست رفت.

مرتینی با بیان این که ورود گردشگران خارجی از ابتدای بحران سوریه به شکل گسترده ای کاهش یافته اظهار داشت: نقش تمدنی، انسانی و ارزشی سوریه در این چند سال با بدترین و شدیدترین انواع تجاوزهای تروریستی روبرو بوده به حدی که سوریه در این بحران چندساله، بسیاری از آثار باستانی، تاریخی و گردشگری خود را از دست داده است.

وی اضافه کرد: دو شهر تدمر و حلب که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، بیشترین آسیب را از حملات تروریستی دیدند و برخی سایت های باستانی در درعا (جنوب)، حمص (مرکز)، ادلب (شمال غرب) و منطقه شرقی نیز به میزان قابل توجهی آسیب دیده اند.

یکی دیگر از مشکلات سوریه آوارگی حدود ۱۲ میلیون سوری می باشد که بنا بر اعلام برخی رسانه ها از جمعیت ۲۳ میلیون و پانصد هزار نفری سوریه در سال ۱۳۸۹ حدود پنج میلیون و پانصد هزار نفر در داخل و حدود شش میلیون و پانصد هزار نفر دیگر هم به خارج این کشور آواره شدند که البته با شکست تروریست در مناطق تصرف شده و آزادی بسیاری از این شهرها توسط ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی، شمار زیادی از آوارگان سوری به منازل خود بازگشته اند.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که فقط مردم سوریه دچار آسیب از حملات تروریست ها نشده اند، بلکه کشورهای عربی حامی تروریست ها از جمله عربستان که هزینه مالی اقدامات تکفیری ها را در سوریه برعهده داشتند نیز دچار خسارت های سنگینی مادی و معنوی شده اند، چرا که پول مردم کشورهای عربی به جای صرف در امور پیشرفت این کشورها خرج خرید بمب و تسلیحات نظامی برای کشتار مردم سوریه شده است که بنا بر اعلام برخی رسانه ها ۶۰۰ هزار سوری در اثر جنگ تحمیلی به این کشور از ابتدای بحران تاکنون کشته شده اند.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، مطمئنا جبهه غربی – عربی – صهیونیستی که حامی تروریست های تکفیری در سوریه بوده اند با پایان جنگ در این کشور، هیچگونه اقدام و کمکی در بازسازی این کشور نخواهند کرد و دولت دمشق با پشتوانه مردم سوریه و دوستان خود باید نسبت به بازسازی آن اقدام کند و بی دلیل نیست که دولت سوریه بارها اعلام کرده است که اولویت بازسازی این کشور دوستان سوریه  هستند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *