پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

سی.ان.ان: آمریکا تلافی ایران را قطعی می‌داند

سی.ان.ان: آمریکا تلافی ایران را قطعی می‌داند

 

*نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ایران آمادگی موشک‌های بالستیک میان‌برد و کوتاه‌برد خود را افزایش داده است اما این به معنای آن نیست که حمله ایران قریب‌الوقوع است.

تهران- ایرنا- شبکه سی.ان.ان به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که دولت دونالد ترامپ به اعضای کنگره گفته است که انتظار می‌رود ایران «ظرف چند هفته» به اقدام واشنگتن در ترور سردار شهید قاسم سلیمانی پاسخ دهد.

بر پایه این گزارش که شنبه شب منتشر شد، بحث‌های گسترده‌ای در ارتش و آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا وجود دارد مبنی بر اینکه آیا ایران ممکن است که برای انجام نوعی حمله تلافی‌جویانه ظرف چند روز آینده آماده شود یا مدتی صبر خواهد کرد.
یک مقام آگاه که نامش فاش نشده است، گفت که در زمان حاضر در مورد اینکه آیا ایران بسرعت تلافی خواهد کرد یا فعلاً منتظر می‌ماند، «دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد».
سی.ان.ان در تارنمای خود نوشت: یک منبع آگاه از این بحث‌ها، اظهار کرد؛ مقام‌های شورای امنیت ملی، وزارت خارجه، پنتاگون و آژانس‌های اطلاعاتی در جریان جلسات توجیهی روز جمعه، این نگرانی را مطرح و صراحتاً اعلام کردند؛ مسأله این نیست که آیا ایران پاسخ خواهد داد یا نه، بلکه مسأله این است که چه زمانی، کجا و چگونه پاسخ می‌دهد.
یک مقام دولتی آمریکا درباره محتوای این جلسات، گفت که هدف دولت از مطلع کردن قانونگذاران، آن است که چشمان آنها درباره احتمالات مربوط به اقدامات تلافی‌جویانه ایران باز شود.
این مقام افزود: دولت می‌خواست بروشنی اعلام کند که احتمال اقدام تلافی‌جویانه ظرف چند هفته یا حتی چند ماه را رد نمی‌کند؛ چرا که ایران به طور تاریخی به آنچه که اقدام تجاوزکارانه علیه خود تلقی کرده، پاسخ داده است.
سی.ان.ان به نقل از مقام‌های دولتی آمریکا نوشت: ایران ممکن است با اقدام علیه متحدان منطقه‌ای آمریکا در داخل عراق و خاورمیانه به دولت ترامپ پاسخ بدهد.
در همین حال، یک مقام مطلع از تازه‌ترین گزارش‌های اطلاعاتی به سی.ان.ان گفت که این گزارش‌ها نشان می‌دهد راکت‌ها بر خودروهای موسوم به «کامیون‌های گراد» سوار شده و سایر تسلیحات نظامی نیز به منافع آمریکا خصوصاً پایگاه الاسد در عراق نزدیک شده است.
بنا بر این گزارش، سایر اهداف شامل پایگاه هوایی آمریکا در قطر و منافع آمریکایی در کویت است.
سی. ان. ان افزود: نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ایران آمادگی موشک‌های بالستیک میان‌برد و کوتاه‌برد خود را افزایش داده است اما این به معنای آن نیست که حمله ایران قریب‌الوقوع است.
انتظار می‌رود که وزارت امنیت داخلی آمریکا در روزهای آتی جلساتی توجیهی درباره اقدامات احتمالی ایران برای قانونگذاران برگزار کند.
به نوشته سی.ان.ان، این در حالی است که دولت آمریکا نتوانسته است برخی قانونگذاران آمریکایی را درباره دلایل به شهادت رساندن سردار سلیمانی و قریب‌الوقوع بودن حمله علیه منافع آمریکایی قانع کند .

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *